Setiap Daun yang Gugur, DIA Mengetahuinya

Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dia lah sahaja; dan Ia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut; dan tidak gugur sehelai daun pun melainkan Ia mengetahuinya, dan tidak gugur sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering, melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz) yang terang nyata. (Al Anaam: 59)

Masyaallah, mari kita bayangkan, dalam dunia ini bilangan pohon yang berdaun tidak terkira banyaknya. Apatah lagi jika kita cuba mengira bilangan daun yang ada pada setiap pohon yang wujud dalam dunia ini. Manusia tidak akan mampu untuk mengiranya.

Namun, Allah tahu apa yang berlaku bukan pada setiap pohon, tapi pada setiap helai daun yang tumbuh di setiap pohon, bila waktu daun itu tumbuh, bagaimana daun itu harus tumbuh dan bila saat daun itu akan gugur.

Betapa luas dan telitinya pengetahuan Allah dalam setiap urusan. 

Maka apakah yang membuatkan kita rasa kita mampu untuk bersembunyi dari Allah ketika melakukan maksiat walaupun di dalam bilik gelap yang berkunci.

Allah tahu segala-galanya, bahkan rahsia hati kita yang paling dalam pun Allah mengetahuinya.

Allahuakbar!

No comments:

Post a Comment