Antara Isteri dan Ibu Sendiri

“Ustaz nak uji sikit boleh?” tanya Ustaz Wan kepada saya sambil tersenyum.

“Uji apa pula Ustaz?” tanya saya kehairanan.

“Uji tentang ilmu baitul muslim la, Sham kan tak lama lagi nak menamatkan zaman bujang.” Jelas Ustaz Wan. Masih tersenyum.

“Oh, kena uji-uji pula ye Ustaz, haa, tanyalah, saya ada juga baca buku, insyaallah boleh jawab soalan ustaz punya.” Balas saya dengan penuh keyakinan.

“Jangan yakin sangat.” Celah Ustaz Wan, seakan dapat membaca fikiran saya.

“Ok, Ustaz nak tanya, katalah tiba-tiba berlaku dalam rumahtangga, mak si lelaki minta anaknya untuk ceraikan isterinya, apa tindakan yang lelaki tersebut perlu buat?” Soal Ustaz Wan.

Saya terkejut, tidak sangka soalan begini pula yang dikeluarkannya.

“Ish Ustaz ni, pelik betul soalan, tak ada soalan lain ke.” Saya cuba membantah.

“Jawab soalan Ustaz yang ini dulu.” Arahnya, membuatkan saya menggaru kepala yang tidak gatal.

“Hmm, tak boleh la kot Ustaz kan.” Saya berfikir dan menyerkap jarang. Menjawab dengan logik dan pengalaman yang mentah.

“Kalau Ustaz kata ada dalil dalam hadis yang membolehkan perkara ini berlaku, macamana?”
Saya tersentak.

“Eh, ada dalil, biar betul Ustaz?”

“Ustaz, saya ‘surrender’ lah, tak tahu lah nak jawab soalan begini, kalau tanya rukun nikah tu tahu la saya. Tapi, kenapa Ustaz tanya begini?” Saya menyerah kalah.

“Baiklah, Ustaz terang dulu kenapa Ustaz tanya.”

“Ikut pengalaman Ustaz, dan ramai juga kawan-kawan ustaz yang lain, banyak krisis rumahtangga yang berlaku akibat campurtangan ibu bapa dalam rumahtangga.”

“Akhirnya rumahtangga jadi kacau bilau bila suami tidak cukup ilmu, tidak ada pendirian dalam rumahtangga untuk menangani krisis dengan ibu bapa hingga menyebabkan akhirnya banyak perceraian berlaku akibat campurtangan keluarga.”

“Tadi Ustaz kata ada dalil?” saya mencelah. Masih keliru.

“Benar, ada dalil dari hadis tentang pertanyaan sahabat kepada Rasul, ada juga kisah Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail, juga ada dalil tentang Saidina Umar dan anaknya yang kesemua kisah ini menceritakan tentang arahan untuk menceraikan isteri.” Terang Ustaz Wan, tanpa memperincikan hadis tersebut.

“Cuma, aplikasi dari kisah-kisah tersebut yang diriwayatkan daripada hadis, tidaklah boleh diaplikasikan terus dalam kehidupan umat Islam tanpa pemahaman yang jelas tentang banyak perkara.”

“Ketaatan kepada kedua ibu bapa memang suatu yang wajib, tapi tidak dalam bermaksiat kepada Allah. Terlalu menurut kehendak ibu bapa sehingga menzalimi isteri adalah jelas suatu perkara yang bercanggah dengan agama.”

“Nabi tidak pernah mengajar kita begitu kerana baginda adalah yang terbaik terhadap isteri-isteri baginda dan pada masa sama insan yang paling tegas dalam menyuruh anak-anak untuk berbuat baik kepada kedua ibu bapa.” Jelas Ustaz Wan, membuatkan saya termenung panjang.

Tidak saya sangka bahawa pesanan seorang murabbi 8 tahun yang lalu rupanya adalah realiti kehidupan rumahtangga yang saya lihat hari ini.

Banyak krisis yang berlaku dalam rumahtangga berpunca akibat gagalnya suami mengimbangkan tanggungjawab sebagai seorang anak dan seorang suami.

Ada yang menganggap bahawa ketaatan kepada ibu bapa adalah segala-galanya, sehingga segala kehendak ibu bapa dituruti hingga menyebabkan isteri terluka dan dipinggirkan.

Ada pula yang mengenepikan ibu bapa kerana terlalu sayang kepada isteri. Ibu bapa terluka, si anak terjatuh dalam lembah derhaka.

“Lepas kahwin nanti Sham, kena pandai dan kena kuat emosi dan rasional, kena ada pendirian.” Sambung Ustaz Wan lagi setelah melihat saya terdiam.

“Ustaz bagi contoh, kalau lepas kahwin, ibu suruh kita duduk serumah, hingga menimbulkan kegelisahan isteri sebab terkongkong dari segi aurat dengan ipar dan rasa tak selesa kerana selalu dinilai oleh mertua dalam apa jua tindakan.”

“Banyak kes begini berlaku, hingga menyebabkan isteri hilang sabar dan akhirnya menuntut cerai.”

“Dalam kes begini, suami kena pandai berbincang dan buat pertimbangan. Mungkin tak perlu tinggal serumah pun, hanya memadai dengan ziarah kerana ibu masih sihat dan ada anak-anak lain yang menemani.”

“Lainlah kalau ibu sakit atau ada sebab-sebab dharuri yang memerlukan untuk tinggal sekali.”

“Jangan atas nama ‘Birr Walidain’ (berbuat baik kepada ibu bapa), kita menzalimi dan menyakiti hati isteri.”

“Kena ada pendirian, kena selalu berbincang bila ada masalah.”

“Begitu juga kalau isteri naik kepala. Merajuk tak tentu hala bila di ajak pulang ke kampung untuk menziarahi ibu bapa yang sedang sakit dan memerlukan perhatian. Tak suka untuk berbuat baik kepada ibu bapa suami.”

“Dalam kes begini, suami kena tegas dengan isteri. Kasih kepada isteri tidak harus menyebabkan ibu bapa dilukai hatinya. Jangan atas nama berbuat baik kepada isteri, hak ibu bapa semuanya dilanggar.” Jelas Ustaz Wan lagi.

Saya mengangguk perlahan, dan hari ini saya mengangguk lagi mengingatkan pesanannya.

Banyak kes-kes perceraian yang berlaku akibat campurtangan keluarga. Kisahnya mungkin berbeza, tapi puncanya adalah sama iaitu suami tidak ada ilmu dan tidak ada pendirian dalam rumahtangga.

Gagal mencari imbangan tanggungjawab antara isteri dan ibu sendiri.

Lemah.

Suami adalah ketua dan pemimpin keluarga,

baik sang suami, baiklah rumahtangga,

buruk sang suami, hancurlah rumahtangga.


189 comments:

  1. Klu sbg suami gj bersih pn rendah....sehingga tk mampu nk bg nafkah utk isteri...sehingga nk tanggung bayaran pgasuh anak...tadika anak pn isteri yg buat...kereta pn isteri yg byr....dlm masa yg sama emak si suamiminta peruntukkan duit utk dirinya...mcm mana...?-klu tk bg...anak derhaka kn...sdgkn nk bg nafkah utk isteri pn tk ckop nk bg...mcm mana tu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum Pn Norlaili (saya anggap Puan lah ye)

      Pertama sekali, kewajipan suami adalah untuk taat kepada kedua ibu bapanya. Isteri yang solehah adalah isteri yang membantu suami untuk menjadi anak yang taat kepada kepada kedua ibu bapanya. Tidak mustahil, ketaatan ini akan dibalas 'cash' oleh ketaatan anak-anak kepada ibunya pula nanti.

      Jadi, bila ibu bapa suami meminta bantuan, apatah lagi jika ibu bapanya termasuk dalam golongan mereka yang susah, maka selagi mampu dan tidak melanggar batas-batas syara', maka suami wajib membantu, dan isteri yang baik adalah isteri yang membantu suaminya dalam menunaikan ketaatan itu.

      Pada masa yang sama, suami perlu juga menunaikan tanggungjawabnya kepada keluarga. Memberi nafkah kepada isteri dan anak-anak.

      Cumanya, dalam kes yang puan nyatakan di atas, bila suami bergaji kecil, banyak kes begini dan saya merasakan bahawa ia boleh diselesaikan dengan toleransi dan perbincangan.

      Suami boleh berbincang dengan ibu bapanya tentang bentuk bantuan yang ingin diberi. Pada masa yang sama, jika isteri mempunyai pendapatan yang lebih, walaupun tidak wajib, tetapi amat besar ganjaran isteri yang membantu urusan suami dalam bentuk kewangan, terutamanya jika suami bergaji rendah.

      Suami pula, pada masa yang sama, perlu lebih keras berusaha untuk meningkatkan pendapatannya. Tidak wajar sekadar berpada dengan apa yang ada dan hanya mengharapkan bantuan isteri.

      Jadi, banyakkan berbincang Puan, lakukan apa yang terbaik untuk kebahagiaan keluarga. Ibarat menarik rambut dalam tepung.

      Delete
    2. kalau selalu sgt tlg suami..lame2 nt dia naik lemak...semua nk mintak dgn kita...kalau sy sori ler...nafkah untuk isteri 2 WAJIB.. jgn semata2 nk bagi duit kt mak bapak dia, nafkah untuk isteri takde..sedangkan sblum kawen dulu, mak bapak kita tanggung semua, dh kawen ni, kena la suami tanggung semua..

      Delete
    3. Kalau dah tau suami tu jenis sengkek, buat apa kahwin dengan dia. Kalau nak hidup untuk diri sendiri je, duduk jelah sorang-sorang, tak payah kahwin.

      Delete
    4. salam....untuk share je komen...
      saye seorang isteri yg bekerje..saye x kisah langsung kalau share ape2 sekalipon dengan suami..die susah saye tolong..saye susah die pon tolong...

      tapi ade jugak saye bagi duit dekat mak mertue...tapi mak mertue ingat duit tu duit suami saye yg bagi...
      bile saye dh famly pergi berjalan, ade je buah tangan yg kami beli kan tok mak mertue belah suami..then die anggap anak die jugak yg beli..wal hal suami saye siap pesan...xpayah la beli ape2 tok mak..saye yg beriye2 beli tok mak mertue..tapi bile dh beli..lain plak yg die pikir kan...kadang2 fedap macam ni...

      Delete
    5. samalah mcm mak mertua saya..dia ingat semua duit anak dia..bila saya bawak mak saya berjalan ..family sy bercuti..semua dia ingat duit anak dia..dia ingat saya sengkek kot..padahal byk keperluan keluarga saya yang tanggung..menyampah betul

      Delete
    6. Itupun nak menyampah, entah apa-apa...

      Delete
    7. Jadilah suami bertanggungjawab. Tahu hak2 isteri dan ibu bapa. Siapa perlu didahulukan. Terangkan pada ibu, menantunye berduit dan membantu anak lelaki ibu menyeledaikan tanggugjawab rumshtangga. Ni, takcakap. Malu konon. Lain kali, tak payah kaein.

      Delete
    8. duhai lelaki jgn anggap semua benda sesenang awak kata. awak x merasa di tempat perempuan kami seboleh2 nya kami nk beralah n jaga perasaan org. jgn cpt menyalahkan org ppuan je

      Delete
    9. sejak bila plak upah pengasuh dan taska anak jadi tanggungjawab suami. Nafkah zahir ialah keperluan asas makan minum tempat tinggal dan keperluan asas bukan kehendak isteri dan anak anak. Memenuhi kehendak adalah kebajikan. Berbalik kepada upah pengasuh. Sekiranya puan tidak bekerja maka tidak wujud hal upah pengasuh sebab anak anak dijaga sendiri. Apabila puan bekerja suda wujud perbelanjaan extra kepada suami. sepatutnya apabila suami membenarkan puan bekerja maka tidaklah sepatutnya beliau di bebani dengan belanja extra e.g upah pengasuh belanja tol makan di tempat kerja. Duit minyak. Kerusi urut kerana lenguh dan letih. Bayar duit bulanan kereta untuk puan pergi kerja. Belanja makan malam di luar sebab tak mau masak kerana letih. Walhal segala keperluan dapur suami dah beli dan sediakan ikan sayur semua ada tp sebab letih dan tiada masa nak makan diluar. Ermmm itu dah bukan keperluan itu dah kehendak.

      Delete
    10. Saya tidak dapat cukup berterima kasih kepada Dr EKPEN TEMPLE kerana mengembalikan kegembiraan dan cinta dalam perkahwinan saya, perceraian dan perpisahan bukanlah perkara yang baik untuk dialami dalam sebuah hubungan tetapi terima kasih kepada Dr EKPEN TEMPLE kerana memberikan mantra cinta kepada saya untuk mengembalikan cinta dalam perkahwinan saya. Hubungi dia hari ini di (ekpentemple@gmail.com) untuk mendapatkan bantuan.














      Delete
  2. Sedih bila semua dah kita tanggung. .bagai kita pula lelaki .. Mmg dunia akhir zaman. . Ramai yg taksedar tanggungjawab. . ..

    ReplyDelete
  3. Seseorang lelaki yg belum berumah tangga wajib mentaati kedua ibubapanya.begitu juga walaupun seseorang lelaki itu sudah bergelar suami,suami itu tetap kena wajib taat kepada ibubapanya selepas ketaatan kpd Allah dan rasul-Nya.tp lain pula bg seorang perempuan, tanggungjawabnya sebagai hamba Allah adalah dengan melaksanakan ketaatan kepada ibu bapanya sebelum dirinya berumah tangga. Tetapi apabila sudah berumah tangga ketaatan paling utama selepas Allah dan rasul-Nya ialah kepada suami.kemudian diikuti dgn taat kepada ibubapa suami & akhir sekali taat kepada ibubanya sendiri. Taat bukan bermaksud taat membuta tuli atau taat dalam hati yang memberontak. Ketaatan yang baik adalah ketaatan yang disertai rasa hormat dan cinta serta dengan hati yg penuh ikhlas melakukannya.

    Dalam surah al-Nisa’ ayat ke tiga puluh empat, Allah menerangkan ciri-ciri isteri shalihah:

    Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama.

    Imam Ibn Katsir ketika menafsirkan ayat di atas mengemukakan penjelasan kebanyakan ilmuan Islam bahawa “taat” yang dimaksudkan dalam ayat di atas ialah ketaatan kepada suami.


    Ini diperkuatkan oleh hadis-hadis Rasulullah. Di antaranya, baginda bersabda:


    “Jika seorang wanita melaksanakan solat lima waktu, melaksanakan puasa pada bulannya, menjaga kemaluannya, dan MENTAATI SUAMI, maka ia akan masuk surga dari pintu mana saja ia kehendaki.” (HR Ibnu Hibban dalam Shahihnya)

    Jika isteri tidak taat sehingga suami marah atau kecewa dengannya, maka Rasulullah mengingatkan:

    Tiga orang yang solat mereka tidak terangkat walau sejengkal dari atas kepala mereka:
    (1) Seseorang yang menjadi imam solat bagi satu kaum (makmum) sedangkan mereka membencinya,
    (2) isteri yang tidur sedangkan suaminya dalam keadaan marah kepadanya dan
    (3) dua saudara (seislam) yang saling bermusuhan.

    [Shahih Ibn Hibban, no: 1757 dengan sanad hasan]

    isteri yang baik adalah isteri yang membantu suaminya dalam menunaikan ketaatan itu selagi tidak melanggar perintah Allah dan Rasul.

    1. Rasulullah bersabda, maksudnya :

    “Wanita, apabila dia sembahyang lima waktu, puasa sebulan Ramadan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, maka masuklah dari mana-mana pintu syurga yang dia kehendaki.”

    2. Rasulullah bersabda, maksudnya:

    “Dunia ini adalah perhiasan dan sebaik-baik perhiasan ialah wanita (isteri) yang soleh.”


    3. Rasulullah bersabda, maksudnya:

    “Mana-mana perempuan yang memakai bau-bauan, kemudian dia keluar melintasi kaum lelaki ajnabi agar mereka tercium bau harumnya, maka dia adalah perempuan zina dan tiap-tiap mata yang memandang itu adalah zina.”


    4. Rasulullah bersabda, maksudnya:

    “Perempuan itu aurat maka apabila dia keluar mendongaklah syaitan memandang akan dia.”


    5. Rasulullah bersabda, maksudnya:

    “Wanita yang meminta suaminya menceraikannya dengan tiada sebab yang dibenarkan oleh syarak, haramlah baginya bau syurga.”


    6. Rasulullah bersabda, maksudnya:

    “Salah satu tanda keberkatan wanita itu ialah cepat perkahwinannya, cepat pula kehamilannya dan ringan pula maharnya (mas khawin).”


    7. Rasulullah bersabda, maksudnya:

    “Wanita yang tinggal di rumah bersama anak-anaknya akan tinggal bersama ku dalam syurga.”


    8. Rasulullah bersabda, maksudnya:

    “Apabila seorang wanita mula sakit hendak bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah (perang sabil).”


    9. Rasulullah bersabda, maksudnya:

    “Perempuan yang melabuhkan pakaian dalam keadaan berhias (bukan untuk suami dan muhrimnya) adalah seumpama gelap gelita pada hari kiamat, tiada nur baginya.”

    Sy menasihati diri sy sendiri sbg seorang isteri & para isteri yg lain,kita sama2 lakukan sesuatu itu krn Allah dengan penuh taat & penuh ikhlas demi kbaikan rumah tangga kita.ssungguhnya catitan yg baik itu dtg dr ALLAH,yg lemah itu adalah kelemahan sy sdiri.syukran

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salah, perempuan berkahwin, aturannya
      1.suami
      2. Anak2
      3. Ibu bapa kandung
      4. Ibu bapa mertua.

      Delete
  4. Ok, tumpang tanya yea....

    Kalau lelaki tu anak tunggal, mak dia pulak sakit...

    Dia tak pedulikan isteri...tinggal asing

    nafkah zahir BATIN langsung tak ada...

    apa hukumnya tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya cuba elak untuk berbicara bab hukum kerana ia bukan bidang saya. Tapi dalam kes begini, saya yakin, jalan penyelesaian melalui perbincangan yang rasional pasti akan membantu. Isteri yang baik adalah isteri yang mempermudahkan suami untuk berbakti kepada ibunya, tapi tidaklah hingga membolehkan suami mengabaikan hak terhadap isteri.

      Berbincanglah.

      Delete
    2. This comment has been removed by the author.

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. encik, bukan semua lelaki pn pakai kaedah berbincang..ada yg isteri je galak nk berbincang, tpi suami membisu seribu bahasa..sebelum kahwin bukan main ajak perempuan berkahwin, selepas kahwin tak pikir untuk cari ilmu lebih mengurus keluarga dan rumahtangga..hanya suka berdiam diri dan silap sikit salahkan isteri..encik harus pandang permasalahan ini lebih luas jika berbincang itu mudah semudah diperkatakan tak mungkin banyaknya berlaku kes perceraian. fikirkanlah

      Delete
    5. kalau da bincang, dan ada hasil perbincangan. tapi keluar dari bilik berbincang seolah2 tiada apa2 berlaku. (suami masih buat perkara yang sama). terasa benar status isteri itu tiada nilai di mata nya... terbaru mahar sang isteri pun dicuri. sudah 8 tahun membina rumahtangga, disimpan mahar tu selama kini menunggu sehingga duit simpanan cukup beli emas. namun alangkah kecewa hati, duit itu tiada lagi dalam simpanan...

      belum jumpa lagi apa hukum suami ambil (tidak kira sengaja atau tidak) mahar si isteri....

      disebalik segala dugaan dalam rumah tangga sebelum ini sungguh dipertahankan kerana cita2 membina jalan ke syurga, namun tindakan kecurian yang satu itu susah untuk saya uruskan apabila ia melibatkan hati yang patah, hati yang retak beribu, hati yang sungguh kecewa...ya Allah. entah bagaimana lagi hendak saya terangkan, keadaan hati yang menderita kekecewaan.....

      Delete
  5. Assalamu alaikum
    Sekadar ingin bertanya, bagaimana pula jika suami minta duit daripada isteri sbb nk bantu keluarga dia.
    Contohnya nk beri adik duit sbb x bayar yuran sekolah. walhal, suami isteri tu tiap2 bulan ada tunggakan hutang y perlu dibayar..contohnya kereta sewa, dll. dia melebihkan keluarga berbanding isteri. bagaiman yer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam Puan Fadila,

      Dalam rumah tangga, asas kebahagiaan yang paling penting adalah toleransi dan kerjasama.

      Isu yang puan tanyakan ni, ada beberapa sudut yang kita boleh lihat. Pertamanya, isu suami minta duit dari isteri. Kalau diikutkan, memang tugas suamilah untuk memberi nafkah zahir dan batin kepada isteri, tapi ada masanya suami kesempitan dan memerlukan, apatah lagi bila dia memerlukan wang untuk berbakti kepada keluarganya.

      Isteri yang memahami, pasti akan prihatin dan membantu, dan jika pemberian pada suami adalah pemberian yang ikhlas, yakinlah, Allah pasti akan melipatgandakan rezqi puan dan keluarga.

      Kemudian, suami tersebut dikatakan melebihkan keluarga sendiri berbanding isteri. Atas asas apa dakwaan ini dilakukan? Adakah kerana suami memberi wang kepada keluarganya hingga tidak memberi nafkah langsung kepada keluarga sendiri ke macamana? mungkin Puan boleh jelaskan lagi situasi tersebut.

      Delete
    2. dah tau tak mampu nak tanggung anak orang, buat apa kawen.. takkan isteri kena tanggung keluarga dia..tu dah salah tu..

      Delete
    3. Assalammualaikum..saya mahu bertanya sekiranya adik ipar saya lelaki sering menggunakan atau memakai pakaian suami saya,sedangkan kami sda mendirikan rumah tangga..x ada apa2 ke tu?sebab saya pn x selesa bila adik ipar saya pakai kemudian suami sya yg pkai bau badan tue da bercampur

      Delete
  6. saya nak tanya kalau ibu mertua tu tidak suka pada menantu perempuan, ape yang harus menantu itu lakukan? bagaimana pula hendak mengatasi sekiranya kakak kepada si suami suka campur tangan dalam hal rumahtangga. ape pula penyelesaian sekiranya dari awal perkahwinan mmg tidak di sukai oleh ibu mertua?ape pula hukumnya sekiranya keluarga si suami meminta si suami ini memilih antara ibu sendiri dan anak.

    ReplyDelete
  7. Maaf, jawapan bg soalan yg kedua tu .
    Knapa bykkk yg bgtau tentang 'isteri & perempuan' ?
    Byk ayat yg menyuruh isteri bersabar, jln ke syurga utk wanita/perempuan/isteri dan bermacam macam lagi yg lebih kpd ISTERI. Seolah olah, seorang isteri dipaparkn sbgai mencari kebahagiaan utk akhirat, dan bersabar walau merana di dunia.
    Tunjukkn lah nas nas dan dalil dalil, utk dibaca oleh suami/bakal suami.
    Suami nikah sorang, atau suami yg mengamalkn poligami.
    Terutama skrg ni. Suami sanggup kawin lagi, tnpa izin isteri (tak wajib minta izin isteri) atau tnpa izin ibu/bapa( juga tak wajib minta izin ibu bapa) tapi bila dah nikah, dah setahun dua, tembelang pecah, tetiba, sanggup ceraikn isteri yg dikahwini tnpa izin dgn bg alasan : Saya tak mahu jd anak derhaka. Mak bapak sya tak suka. Klu sya pilih awak, mak bapak sya kta Sya jd ank derhaka! Masha allah.
    Jd, jika tiada penerangan serta nas/dalil tentang HAL SEBEGINI, SAMPAI BILA PUN, PERTANYAAN DEMI PERTANYAAN, TAK TERJAWAB.
    Kalau boleh bg jawapan beserta nas/dalil tentang, knp perempuan harus bersabar, atau tugas seorang isteri, atau kewajiban perempuan, knp tak buat dan bg jawapan yg sama utk pertanyaan KENAPA LELAKI TAK WAJIB MENGIKUT KATA IBU / BAPA YG MENYURUH MENCERAIKN ISTERINYA.
    Sila ustaz atau sesiapa yg arif bg jawapan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Eloklah Puan bertanya tentang nas dan dalil di tempatnya yang sesuai, saya bukan ahlinya, wallahua`lam.

      Delete
    2. Menulis ketika marah mmg mcmni. .

      Delete
  8. nk tnya.. sy mnantu dlm sbuah kluarga ni n kakak ipar n mrtua sy x ska kn sy tiap kli bjumpa ada je yg x kna hingga sy hlang sbr.. n skrg sy tlong jga rok mrtua sy tp kakak ipar n mertua sy slalu ckp sy n mak sdara sya jga tok mrtua sy dgn truk pdhal kmi smpai pnt ikt khndak tok mtua yg skt sdangkn mak mtua n kakak ipar sy pmah nk pdli pn psl tok mtua sy.. bsuh brak pn mreka gli.. mcm mna ye sb kdang2 sy mmg x than dgr mreka ckp bruk psl sy smpai hbungn sy n suami jd renggang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pertama sekali, saya ucapkan tahniah kepada Puan kerana mampu berbakti kepada keluarga suami dengan baik sekali. Ketahuilah, segala amal perbuatan Puan akan dinilai oleh Allah dengan nilaian yang besar, tambahan pula dalam usaha berbakti tersebut, Puan menerima kata-kata yang kurang manis dan buruk.

      Pertamanya, Puan ada pilihan untuk mengabaikan sahaja kata-kata buruk tersebut kerana selagi mana Puan yakin Puan melakukan perkara yang baik dan tidak melanggar syariat, Allah akan bersama Puan. Mereka yang mengucapkan kata-kata yang buruk tersebut akan dihukum oleh Allah jika tidak bertaubat.

      Keduanya, Puan perlu juga mengajak suami berbincang tentang perkara ini. Nyatakan kepada suami dengan baik tentang perasaan Puan tersebut. Jika suami Puan memahami dan memberi sokongan, Insyaallah Puan akan merasa lebih tenang. Kata kuncinya adalah berbincang.

      Akhir sekali, Puan perlu banyak berdoa kepada Allah. Ini semua adalah ujian untuk meningkatkan keimanan dan menghampirkan diri Puan kepada Allah. Banyak berdoa, beristighfar, tahajjud dan solat taubat, Insyaallah Puan akan memperoleh ketenangan yang luar biasa.

      Delete
  9. Setuju dgn pencerahan di ats. Walau pun ibu bapa adalah pintu kpd redha allah swt,tp apa2 pekara yg ibu bapa suruh meneyebabkn kemaksiatan hak Allah,wajib suami taat pd Allah dan Rasul dahulu...

    Sy terjumpa blog ini yg memberi dalil tntg situasi patut atau tidak suami menceraikan isteri ats dasar ketaatan pd ibu bapa...
    http://renungi-alize.blogspot.com/2010/08/cerai.html?m=1

    Ada orang bertanya kepada Imam Ahmad, "Apakah boleh menceraikan isteri karana kedua orang tua menyuruh untuk menceraikannya.. ?" Dikatakan oleh Imam Ahmad, "Jangan kamu talaq". Orang tersebut bertanya lagi, "Tetapi bukankah Umar pernah menyuruh sang anak menceraikan isterinya ?" Kata Imam Ahmad, "Boleh kamu taati orang tua, jika bapakmu sama dengan Umar, karena Umar memutuskan sesuatu tidak dengan hawa nafsu" [Masail min Fiqil Kitab wa Sunnah hal. 27]

    ReplyDelete
  10. Saya setuju dengan cerita yang anda tulis kan ini. Kalau boleh saya pun nak kongsi kan cerita saya.

    Cerita nya begini.. abang saya, belum pun digelar suami, tetapi dia banyak mendengar kata bakal isteri dia dan keluarga nya. ia terjadi conflict tentang ingin duduk berbual biasa di kedai kopi bersama pihak si perempuan.

    tetapi bapak si perempuan ni salah faham dan dia mengata kan keluarga pihak lelaki biadap ingin merisik di kedai kopi. jadi bapa tiri saya dan mak saya sangat kecewa dgn kata2 mereka. abg saye pulak terus marah menyalahkan mak saya tanpa periksa. sejak hari itu dia fikirkan mak/bapa tiri saya yang salah dalam hal ini.

    itu yang menyebabkan mak saya tidak jadi untuk masuk meminang, malah dia wakil kan kakak nya untuk merisik. satu bab telah selesai.

    masalah lagi satu ini pulak disebabkan bapa tiri saya meminta wang yg dipinjam abg saya itu, namun abg saya selalu lengahkan seperti yang di janji kan. setiap kali itu lah abg saya akan mengamuk. sehingga kan dia memanggil bapa tiri saya "kau / aku dan name org itu" sedangkan mase ingin meminjam wang 3K, punya lah lembut cara berbual nya. masa mak saya ingin menampar nye sambil menangis, abg saya tepis tangan mak saya.

    sehingga kini, dia jarang berbual dgn mak saya.. saya kecewa sangat sangat dengan sikap abg saya itu.

    tidak pernah terlintas pun untuk dia meminta maaf dgn mak nya setelah ape dia lakukan.. sekali pun tidak pernah rase menyesal.. abg saye layan keluarga pihak perempuan begitu baik seperti minyak yg penuh sampai tumpah minyak tu pun dia tidak pernah cari mak dia yg melahirkan dia ~

    minggu depan, hari pernikahan nya.. dia tak call atau pun sms. dia buat hal nye sendiri dgn perkahwinan nye.

    saya sedih sangat melihat mak saya menangis tiap malam kenangkan perbuatan abg saya. semue mak ingin merasakan hari bahagia anak nye,
    tetapi malang nye mak saya tak dapat merasa kan nya. sedangkan di pihak perempuan sudah melaksana kan perkahwinan hampir 3 kali !

    tiap2 hari saya berdo'a untuk kuatkan hati mak saya. saya tak sanggup melihat dia selalu sedih, tapi abg saye yg umur 27 seperti budak2. pihak perempuan pun tak buat ape2 effort untuk berbaik.

    saya cume harap what goes ard comes ard. dia buat begitu pada mak dan bapa tiri dia, begitu juga dia akan lalui tak lama lagi. sebab dia pun ade anak tiri juga.

    saya sebagai adik sedih sangat. sorry la comment panjang disini.. setakat ingin meluahkan harap tidak ade anak yg lain buat begini :((

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mudah-mudahan Allah akan memberi jalan keluar yang terbaik buat keluarga, Insyaallah, air yang dicincang tidak akan putus dan mereka yang derhaka kepada kedua orang tua akan disegerakan balasannya di dunia lagi jika tidak bertaubat dan memohon maaf kepada ibu.

      Delete
  11. Salam...sy nk tanya...
    Sy tggl 1 rumah gn mk mertua...
    Baru2 ney mak mertua mngadu gn suami sy mcm2 n memfitnah sy mcm2 walhal sy xbuat ap yg d ckpnye shgga rumah tgga kami kini bergolak..suami terlalu mmpercayai mak dy shgga sy tdk d pdikn..sy skrg dlm pntg..ap harus sy lakukn..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam,

      Eloklah Puan cadangkan dan bincang dengan suami untuk tidak tinggal bersama dengan keluarga mertua, lebih banyak buruk dari baiknya. Isteri juga perlu privasi dan miliki rumahtangga sendiri, menjadi kewajipan suami untuk menyediakannya.

      Delete
  12. Assalamualaikum semua,
    Smmgnya seorang isteri perlu mentaati suaminya.Perlu mengikut kata suaminya.Perlu bahagiakan suaminya..
    tetapi..kadang kala si suami pun x sedar yang dia melukai isterinya..
    Suami x sedar dia mencaci isterinya..
    Suami x sedar dia sepak terajang isterinya..
    Suami x sedar,isteri bayar duit umah,duit keta,duit makan,sumenya isteri bayar..
    Suami x sedar bila si isteri merungut duit abis,suami terus melenting..terus memearahi isteri,menghina isteri,menuduh isteri kedekut n berkira duit..bakhil..Semuanya suami buat dalam x sedar..Mmg kekadang kita sebagai isteri kita rasakan semuanya kita dah buat,tp suami masih x puas hati dengan kita.Apa yang saya lakukan,setiap kali saya solat saya berdoa biar dilembutkan hati suami saya..kekadang saya cuba untuk melihat keaadaan org yang lagi teruk dari saya,sekurang-kurangnya Allah bg saya akal fikiran utk menjadi seorang yang berjaya di dunia ni..Allah bg saya rezeki yang bercukupan,Allah bg saya zuriat yang sangat comel,cuma sentiasa uji saya dengan perangai suami saya..Mungkin kerana saya kuat sbb tu lah saya dapat ujian..Allah sentiasa uji hamba yang Dia sayang.Kan?

    Jd..Yg penting sentiasa lah ingat Allah.Sememangnya kita akan rasa x puas hati dalam diri kita ni..sbb kita adalah manusia biasa..Pegang pada rukun islam dan rukun iman..IsyaAllah..

    Just for sharing only..

    Sharing is caring...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam,
      Mahkamah ada, kalau rasa suami melampau, boleh buat tuntutan fasakh, setel di mahkamah.

      Delete
  13. Assalammualikum ustz, saya seorang suami, saya mempunyai adik beradik yang agak besar, dalam kami adik beradik hanya saya dan adik perempuan saya mempunyai rumah sendiri pada masa ini, ibu saya sekarang kurang sihat dan tinggal di rumah sewa yang agak sempit. Saya telah banyak kali menghasratkan kepada isteri saya untuk membawa ibu tinggal bersama tetapi isteri saya sentiasa beralasan, tunggu anak kita lahir(anak sulong), di tanya lagi bapak dia yang tak suruh, di tanykan lagi hingga anak ketiga lahir, dia jawab saya takut tinggal sama mertua kerana takut mertua berusik hati, hingga anak ketiga dlm 9 tahun kerana kami mendapat anak setiap 3 tahun:baru isteri saya menerangkan sebab sebenar kenapa enggan tinggal sama mertua sedang kan saya tinggal bersama mertua selama 9 tahun. adakah jawapan dapat di terima dan adakah dikira isteri mungkir janji dan derhaka.

    ReplyDelete
  14. assalamualaikum...

    moho pandangan..sy seorg isteri..spt kite sedia maklum slps berkahwin,tanggungjwp serta ketaatan seseorg wanita itu akn beralih kpd suami,kemudian kedua ibu bapa mertua(ibu bapa suami) dan akhir sekali kedua ibu bapanya..sekiranya ibu bapa sy merajuk pd hal2 yg remeh sdgkn suami sy tak mengizinkn sy berbuat demikian,bagaimana?sbg cth..suami menyajak sy pulang awl ke rumah kami sdgkn kedua ibu bapa mengarahkn sy menjaga nenek sehingga mereka smpi..yg mana perlu sy turuti..dan jika arahan suami yg sy turuti...maka kedua ibu bapa sy terlalu mrhkn sy..adkh sy jth sbg yg ank derhaka krn menyebabkn ibu bapa sy mrh?hal2 mcm nie sering berlaku..kdg2 membuatkn sy buntu..mohon bantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, ketaatan memang kepada suami, tapi bukanlah hingga membuatkan ibu bapa awak marah, cuma, dalam kes begini, boleh dibincang elok2 dengan suami, susun perancangan, tentukan keutamaan dan laksanakan ikut kemampuan....suami yang baik tak wajar guna kuasa veto sewenang-wenangnya dan isteri yang baik tak akan sentiasa guna air mata untuk memujuk suaminya.

      Bincang.

      Delete
  15. Salam,

    Saya nak bertanya apa nasihat yang boleh saya beri kepada adik lelaki saya yang sudah berkahwin, mempunyai anak 2 dan sekarang tinggal bersama ibu saya. Adik dan isterinya bercadang mahu keluar mencari rumah sewa, meninggalkan ibu saya yang tinggal seorang. Ini atas alasan isterinya yang mahu berdikari. Tolonglah saya dengan cara mulia dan mengikut ajaran Islam yang boleh saya nasihatkan adik saya kerana saya sudah tidak larat melihat ibu saya yang asyik menangis mengenangkan adik dan adik ipar saya seolah tidak mahukan ibu saya lagi. SubhanAllah.

    *Saya pula wanite yang bekerja luar negeri dan tidak lagi berkahwin.

    ReplyDelete
  16. salam...

    sy nk minta pndapat..situasinya begini
    seorang ibu mmpunyai 6 org anak (2 lelaki & 4 prmpuan)
    ibu ini telah uzur (sakit) shingga mkn, minum, kbersihan diri tidak dpt diuruskn sndiri dgn smpurna..
    sorg anak lelaki nya tidak dpt dkenalpasti kberadaannya dan sorg lg suda brumah tangga dan anak2 pun sudah besa
    sorg anak prmpuannya suda mnjanda, dan lg tiga org suda brumah tangga..(anak2 mereka juga suda besa)

    soalan pertama sy..bila trjadinya begini, tanggungjawab mnjaga (lebih kpd mngurus) trletak pd anak lelaki atau anak prmpuan?..klo anak prmpuan yg suda brkahwin, mereka perlu mndapatkn keizinan suami jika ingin mmbawa ibu tinggal skali ataupun merawatnya..klo anak lelaki pula, keperluan si ibu spt kencing, berak dan mandi bagaimana pula? pndapat peribadi sy, ianya boleh disandarkn kpd menantu..tetapi byk yg kdengaran dlm msyrkt hr ni, anak prmpuan ada, knape hrpkn menantu?..sdgkn anak prmpuan perlu mndptkn keredhaan dan keizinan suami..

    soalan yg kedua..apabila seorang wanita berkahwin..dan ditakdirkan ibu kandung dan ibu mertuanya jatuh sakit (melarat) pada waktu yg same, kpd siapa yg harus dier beratkn utk mnjaga, mngurus dan merawat?..adakah ibu kandung ataupun ibu mertua?

    mohon pncerahan..perkara sebegini ibarat menarik rambut dalam tepung..perlu diselesaikn dgn penuh hati2..sekian

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya rasa encik mohd hisham ini bukanlah org yang terlalu arif bab2 hal rumahtangga.. cuba puan kaji ulamak2 muktabar dan ustaz2 skrg yg banyak membicarakan hak-hak seorang isteri (rights) yang mana isteri yang dikahwini tidak wajar dijadikan seperti org gaji di rumah ibu bapa suami, jika sekiranya anak perempuan ada haruslah kerjasama tolong menolong bukan mengharapkan menantu perempuan sahaja..dan sebenarnya ketaatan selepas kepada suami masih sama iaitu harus mendahulukan ibu bapa sendiri baru ibu bapa mertua..ibu bapa mertua tak wajib taat tapi wajib hormat wallahu aalam

      Delete
    2. Bagi seorang lelaki :wajib taat kedua ibubapanya. Tidak wajib taat kpd mertua tapi wajib buat baik pada mertua.

      Bagi perempuan: wajib taat kpd dua ibubapanya dan hukum taat berpindah kpd suami setelah berkahwin.

      Kelebihan org perempuan bila ada anak lelaki, maka anak lelakinya terikat kepada perempuan tersebut. Adapun anak perempuan terikat kepada bapanya sbgai walinya

      Delete
  17. suami saya terlalu mementing kan ibu dan adik2 nya...sampai kan saya selalu di pinggir kan... saya tension betul dengan perangai dia.makin lama makin benci saya tengok suami saya & keluarga nya... saya buntu

    ReplyDelete
  18. Salam Ustaz,

    Saya mempunyai seorang anak perempuan berusia 2 tahun. Saya ingin menghantar anak saya ke rumah pengasuh atau ke nursery yang berdaftar ketika bekerja. Saya sudah berjumpa dengan pengasuh yang sesuai. Alhamdulillah. Masalahnya ibu bapa mertua tidak bersetuju dengan cadangan saya kerana mereka khuatir andai orang yang tiada pertalian darah daging menjaga cucu mereka. Mereka mahu menjaga anak saya. Tetapi jarak antara rumah saya dan mertua tidak memungkin kan saya menghantar anak ke rumah mereka. Saya dan keluarga di Kuala Lumpur, keluarga mertua di Negeri Sembilan. Saya pula tidak sanggup untuk menghantar anak saya untuk di jaga oleh mertua dan hanya menjenguk anak saya pada hujung minggu.
    Saya dan suami mengambil keputusan untuk menghantar anak ke rumah pengasuh juga kerana saya dan suami perlu bekerja. Tetapi hal ini menimbulkan rasa kecil hati ibu bapa mertua keran mereka beranggapan suami telah membelakangkan mereka. Mereka terasa hati dengan suami dan tidak mahu menjawab panggilan telefon dan sms suami. Bila kami pulang menziarahi dan suami meminta maaf baru jernih kembali perhubungan.
    Disebabkan itu saya terpaksa mengambil cuti selama 1 bulan untuk menjaga anak saya.
    untuk pengetahuan Ustaz saya tinggal serumah dengan mertua sehingga anak saya berumur 10 bulan. Anak di jaga mertua dalam tempoh itu. Waktu anak berusia 10 bulan saya dan suami berpindah ke Kuala Lumpur untuk lebih dekat dengan tempat kerja. Jarak perjalan KL - Port Dickson tiap- tiap hari sangat memenatkan dan kurang mase dengan anak.

    Soalan saya, perlukah saya dan suami bertegas dengan keputusan kami menghantar anak ke rumah pengasuh? Saya dan suami berpendapat, kami perlu menjaga mendidik dan membesarkan anak kami sendiri kerana itu merupakan tanggungjawab kami. Tapi bagaimana harus kami lakukan tanpa menyinggung hati ibu bapa suami?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum.

      Pada pandangan saya, puan dan suami perlu mencari jalan tengah agar anak dapat dihantar ke rumah pengasuh yang sesuai dan pada masa yang sama tidak menyinggung hati orang tua.

      Hal ini dapat dilakukan dengan berbincang dengan elok dan berdoa agar orang tua memahami akan kehendak kita untuk membesarkan anak-anak sendiri.

      Cuma, nasihat ibu bapa juga biasanya ada barakahnya, benar apa yang dikatakan oleh mereka, dan Puan juga mungkin perlu ambil masa dan berfikir dan beristikharah agar keputusan yang diambil benar2 mendapat panduan Allah.

      Saya tak tahu Puan bekerja sebagai apa, dan apakah puan benar2 perlu bekerja, tapi yang pasti Puan dan suami pasti lebih arif dengan situasi yang puan hadapi. Bismillah tawakkal alalllah.

      Delete
  19. Assalamualaikum.Soalan saya,adakah tanggungjwb anak bongsu utk mng si ibu sdgkn si ibu masih lg sihat.Saya tinggl srumah dgn mntua,kdg2 nak buat ssuatu trasa sprt terkongkong & hub suami istri tbtas.Adakah si suami wajib tinggal srumah dgn si ibu sdgkn saya slalu trase hati & brase x slesa.Cdgn saya hendak tinggal brasingan mnyebabkn kami slalu bergaduh dsbbkn alsn siap yg hndak mnjg ibunye.mohon pndangan ustaz

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum, saya pernah bercinta dgn suami saya selama 3tahun sbelum sy kahwin dgn die. lps kahwin dgn die, dulunya yg tak boleh pisah ngn saya, saya lah dunia dia, tu sekarang semakin lama, semakin jauh dengan saya. Suami saya tak berharta, takde rumah, takde kereta, takde gaji besar. Saya just sayangkan dia. Harini saya bwk dia berbincang kerana, sejak kebelakangan ni, dia sangat kurang ajar dengan saya. Marahkan saya dengan kata2 kesat di depan mak saya, mertua saya..hanya kerana saya beri pendapat yang beza, hanya kerana saya tak suka balik rumah mertua setiap minggu, hanya kerana saya beri alasan penat.
    Saya berkerja dari 9-6, lepas balik keja kol 6, saya terus ke tmpt suami berkeja utk menolong die siapkan kerja dia sampai pkul 10-11pm, setiap hari. Hari sabtu pula saya sambung belajar part time. Tinggalnya hari ahad sahaja untuk saya berehat manakala suami berkerja. Mertua saya tinggal 30km-50km jauh dari saya, mertua saya tinggal dengan keluarga adik ipar saya jadi ada la orang yang dapat tengok-tengok kan diorang. Tadi pagi, saya agak kecewa dengan suami saya yang semakin lama, mempinggirkan saya dan mengutamakan mertua saya dengan alasan saya mampu buat apa saja tanpa dia, saya berkerjaya, saya bergaji byk, berharta, hidup senang. Dengan alasan tu, dia semakin tegas dengan alasan utk melepaskan saya. Adakah ini wajar dan adil utk saya? Tolonglah saya wahai pembaca.

    ReplyDelete
  23. Asalammualikum..
    soalan.saya..berdosakah ssorg isteri mpertikaikan nafkah yg diberi suami..sedangkan suami mlebihkan mak sdiri dari isteri..? terasa mcm tidak adil..sedangkan mak mentua boleh dpt sparuh dr si isteri..

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum. Saya inginkan pendapat dan nasihat. Kisah: si isteri bekerja dan bergaji tinggi sedikit daripd suami. Si suami bekerja dan mendapat gaji lewat setiap bulan. Sebelum kahwin si suami menerangkan perbelanjaan nafkah bulanan kpd isteri dan ibunya sendiri. Tiap bulan isteri mendpt rm150 dan ibunya rm350. Si suami berjanji akan tingkatkn duit nafkah sekiranya ada kenaikan gaji. Tanggungan isteri ketika itu hanya bayaran bulanan kereta miliknya dan bapanya. Selepas berkahwin, tinggal bersama di kl dimana taraf hidup tinggi. Jadi isteri membantu membayar bil2x api air astro dan kongsi membayar sewa rumah. Bila dpt anak, bayaran nurseri dikongsi bersama. Belanja dapur suami tanggung. Kini anak dua. Mcm biasa tanggung bersama dan isteri dahulukan semua bayaran tersebut kerana gaji suami yg lewat. Bila suami ganti semula duit isteri, duit utk isteri buat simpanan hanya sedikit. Isteri perlu utk simpanan dirinya dan anak2x. Isteri juga memberikan nafkah kepada bapanya sendiri sebyk rm150 setiap bulan (sama dgn jumlah nafkah yg diberi suami kepada dirinya). Selepas beberapa tahun berkahwin, si suami tetap tidak mengambil alih tanggungan yang sepatutnya diambil semula daripada isteri. Dimana mengikut islam, suami wajib mengambil alih tanggungan bila dirinya sudah mampu. Apa yg berlaku kini= sisuami menambah nafkah kpd ibunya sebyk rm950 setiap bulan. Isteri berasa sgt2x kecewa apabila mengetahui pekara tersebut. Si suami juga agak berkira jika membawa isteri mkn diluar berbanding ketika beliau belanja ibu dan adik beradiknya makan. Pernah isteri ditengking dikedai kerana meminta menu yg berharga hanya rm12. Alasannya duit tak mencukupi. Jadi isteri terus membatalkn niatnya itu kerana kasihan. Tetapi sudah tentu riak wajah isteri sgt malu apabila maruahnya dijatuhkn. Bila sisuami nampak wajah isterinya berubah, sisuami memesan menu tersebut dan memaksa isterinya mkn jika tidak sisuami akan membuangnya. Hanya Allah sahaja yg tahu betapa pilu dan pedihnya hati seorg isteri. Tekak isteri seolah olah terkunci dan tak sanggup menelan makanan itu. Apa si isteri perlu laku kan? Untuk pengetahuan, ibu mertua akan meminta duit setiap awal bulan drpd suami dan suami akan dulukan duit yg ada utk ibu dan adik lelakinya. Mertua bukanlah org yg susah kerana ada tinggalan pencen arwah suami, anak perempuan berstatus ibu tunggal yg bekerja juga tinggal bersamanya. Rumah dilengkapi aircond dan lengkap segalanya. Berbanding anak lelakinya@sisuami yg menyewa dikl dan tidak lg mampu memiliki rumah sendiri. Situasi ini membuatkan siisteri tertekan dgn sisuami dan sikap mertua yg wajib telefon tiap bulan meminta duitnya segera dimasukkan kedlm akaun banknya. Sungguh berbeza dengan sikap arwah ibu siisteri dan bapa siisteri yg tidak mengharapkan duit anak. Walaupun begitu siisteri tetap memberi sebagai tanda kasih sayangnya terhadap orgtuanya. Harap dapat berikan nasihat dan panduan apa yg perlu dilakukan...

    ReplyDelete
  25. Firstly kepada perempuan2 di luar sana kalau duit itu menjadi ukuran nafkah dan sebagainya untuk ukuran kebahagiaan korang, sila pastikan anda mendapat calon yang betul2 kaya sebelum anda decide nak kawin dengan mereka. jangan pi cari orang kerja gaji rm3000 sebulan.. paling koman hangpa cari yang gaji 20-30k sebulan.. pastu bile hangpa dah kawin ngn orang camni,, hangpa tengok hangpa nak komen macam2 nak mengadu lagi tak dalam blog2 camni..

    Yang kedua, kalau korang perempuan2 di luar sana susah nak bertoleransi dengan mak mertua (banyak kes dah ni antara isteri & mak mertua yang tak bersefahaman, jarang plak dengar suami tak bersefahaman dengan mertua), hangpa pi cari calon suami anak yatim piatu.. lagi sekali aku sebut anak yatim piatu, kalau bole takde sapa2 lagi kat dunia.. kalau bole kawan2 pun takde.. so korang takyah nanti bile dah kawin nak pening2 mengadap keluarga mertua dan takyah nak pening2 letak komen kt blog2 camni tak puas hati bile suami hangpa bagi duit kat mak ayah diorang.. takyah nak pening2 tak puas hati sebab suami hangpa balik kampung p lawat mak ayah diorang.. takyah nak pening2 tak puas hati sebab suami hangpa suka lepak ngan kawan2..

    yang ketiga, kalau yang pertama dan yang kedua ni hangpa memang susah sangat nak cari.. senang je.. hangpa takyah kawin!.. lagi sekali aku sebut hangpa takyah menggatai nak kawin,, daripada hangpa dapat dosa, lebih mulia hangpa jadi anak dara tua.. Daripada kawin asyik tak puas hati ngan laki hangpa itu ini, tak puas hati ngan mertua itu ini.. kalau malu sangat hangpa jadi anak dara tua.. hangpa doa banyak2 supaya hangpa dipendekkan umur mati cepat lagi senang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha, ganasnya jawapan, tapi betul juga tu...

      Delete
    2. Kadang2 biar ganas ataupun guna bahasa direct supaya mereka mudah faham..

      Sebelum kawin korang perempuan2 tak fikir benda2 ni. "Takpe, saya tak kisah pun berkongsi duit gaji saya bile kte dah kawin nnti".. "Susah senang kita sama2 harungi..".. "Duit bukan segala2nye, yang penting kite dapat kawin & hidup bahgia".. "Takpe bang, rumah takde aircond, g kerja hari2 naik motor pun takpe..".. "Mak abang mak saya juga.."..

      Nampak?? Semua ni kata2 manis yang langsung takde makna.. sebelum kawin bole plak ko nak bertoleransi dengan bakal suami ko macam ni.. tunjuk baik ngan bakal mak mentua.. sampai belikan hadiah macam2 kt bakal mentua konon nak amik hati.. tapi bile dah kawin, ade masalah sikit camni terus ko hamburkan segala keburukan suami ko sampai seolah2 tiada setitik pun kebaikan suami korang.. terus ko burukkan mentua korang.. semua jadi tak kena..

      Salah ke kalau suami korang nak buat baik dengan mak sendiri?? Mane yang korang nak, die buat baik dengan mak sendiri atau buat baik dengan perempuan lain? Itu la mak yang besarkan die dari kecik sampai die dapat kawin ngan ko.. tu pun ko nak pertikaikan lagi.. korang tak sedar ke yang mak seorang lelaki tetap mempunyai hak terhadap die walaupun die dah berkawin.. kalau mak die suruh balik sekarang, sekarang gak die balik..ni berbeza dengan korang, bile dah kawin, 100% kena patuh cakap suami.. ade reason sebab ape Allah atur camni.. hangpa ade otak, hangpa fikir elok2.. korang kena ingat gak, kalau la korang ni panjang umur, satu hari nanti korang akan jadi mak mentua gak.. ingat balasan Allah tu bile2 saje bole berlaku... tau la korang nanti dapat balasan bagaimana menantu perempuan korang buat benda yang sama kat anak lelaki korang n juga buat benda yang sama pada korang as mentua diorang..

      Delete
    3. Ni jawapan orang bodoh. Mana lah kita nak tau masalah yg timbul lepas kawen. Sama jugak kes ko nk berak.. tak tau berak pukul berapa..ke ko berak ontime?

      Delete
    4. sgt x setuju dgn komen diats..isteri juge adlh amanah utk si suami..btol suami perlu taat kpd ibubapa tp perlu ad batas..jgn spai aniaya si isteri...doa isteri yg teraniaya juge mustajab...

      Delete
    5. kan saya dah kata jelas dalam artikel di atas, buat baik kepada ibu bapa, tapi pada masa yang sama, hak isteri wajib ditunaikan...

      Delete
    6. bunyi macam kasaq..tapi itulah hakikat sebenarnya.....kalo tak faham juga ..memang payah ler

      Delete
    7. jawapan dripada lelaki yg tak faham tanggungjawab mmg mcm gini. lelaki kalau rasa tak tahu tanggungjawab tak faham tanggungjawab jgn menggatal nak khwin..simpan diam diam je dalam sua ye. sampai isteri nk makan dibuatnya begitu, tak sedar ke itu tanggungjawab? pernah terfikir tak kalau satu hari lelaki lain buat bnda yg sama kepada anak perempuan anda? hidup ibarat roda. bnda bile2 boleh terjadi kepada kita semua..n ingtlah doa org yg teraniaya ni mustajab. sekian.

      Delete
    8. teare, betul la apa dia cakap tu. sebab tu proses taaruf dibenarkan dalam islam dengan syarat ada muhrim teman. bakal isteri pun kena selidik bakal suami jangan serah bulat2 pada mak bapak. bagi yang bagi perumpaan berak tau waktu tu langsung tak kena. berak tu tindakbalas kimia dalam badan ofkos tak tau. tapi info macam tahap pendapatan, latar belakang keluarga, takkan korang tak boleh tau sebelum kawin. kalau boleh ko mintak slip gaji kalau dia keje makan gaji atau form a kalau meniaga. dah macam lhdn gitu. lagi bagus kalo ko boleh tau trend perbelanjaan dia. ko kena serius skit pompuan sebab orang ni la nanti nak tanggung makan minum dan idup kau. dan sebelum kawin pun kena bincang nak duduk mana? bajet rumahtangga berapa? pengurusan rumah tangga macam mana rupa? dah ada anak apa pelan pembangunan anak2? jangan pikir nak sedap main je. aku benci betul dengar ayat 'pernah terpikir tak kalau anak kau jadi benda macam n?.'. maaf cakap la pengalaman aku orang macam ni jenis pendek akal.

      jentayu

      Delete
    9. kalau dah buat baik ngan mak mertua tapi dibalas ngan taik mcm mane tu

      Delete
    10. Aku berak on time bro

      Delete
    11. Bila tnggajwb laki bini yg byk galas, pastu kedekut dgn bini.tuh pasal gaji laki x cukup, x berkat.baru smlm aku baca satu kesah yg mne suami ni gji rm1800, bini gji rm3000.bini brenti kj ank sakit.suami glas smua.masa bini kj gaji laki x ckup2, ada lopong je mane2.bila bini tpksa brenti, duit cukup dgn rm1800+bniaga potong huah dpt rm350 sebulan.dia pelik.tuh dia rasa sbelum ni bini byk tnggung, tpi bila dia ambil blik tanggjawab tu semua, duit jdi berkst.siap ada lbihan boleh kluar mkn luar...allahurabi.islam kata dah berbust baik pd ibu bapa jgn smpai aniaya bini n anak...mak mntua yg smbil ksempatan tu plak, allah maha besar.adalah balasan setimpal utknya

      Delete
    12. Amboi...hang punya sembang kemain kemaih lagi naaa...apa kata hang buat dulu apa yang hang cakap tu...

      Delete
    13. Jangan buat hukum sendiri yea. Bila kita nk berckap untuk keluarkan hujah. Fikir dulu jgan main bagi je sebab keadaan kita tak sama mcam orang lain. Yang dtang bertanya bukan semua yang suka nk kwen nk gatal saje2 lah bagai. Diorg nk tnya hal mslh diorg yg takdak siapa yg boleh bantu diorg. Jgan terlalu letak pemikiran yg buruk baru yg baik. Memang dah menjadi fitrah manusia ingin berkahwin. Tetapi sebelum berkahwin persiap ilmu agama dalam diri. Bila terjadi sesuatu kita dah boleh handle. Sebab kita dah faham hukum yang ada. Bukan main terjah kata orang I I salah itu salah. Saya pun ada pengalaman yang buruk bersama mertua sebab tu saya faham bg yang meminta pndapat disini. Mohob kita bnyak bersabar dah terus berbuat baik tetapi tetap tegas dengan pendirian yang betul. Jika suami gaji sikit, kita as isteri tolong la sikit why not tu kan kasih syang isteri tak boleh tengok suami susah. So sama2 tolong. Andai kita rasa dh tak kena. Berbincang dengan cara baik kerana apa, kita nk susah senang dengn dia, kita jaga dia baik2, kita kasih dia,selalu terapkan cara baik. Tegur cara baik. Doakan yang terbaik. Apabila isteri sedang masak atau membuat minuman. Baca ayat2 suci alquran dan doa dlam makanan atau minuman terse but benda yang baik2 untuk suami, bukan kepentingan diri taw. Alhamdulillah dengan berat doa, benda baik Allah terang kan jalan lebih baik untuk kita dan suami insyaAllah

      Delete
  26. Salam ustaz,saya ank brusia 20thn ank sulong..sy ada seorang ayh yg kalu dy gaduh dgn ibu sy mst dy pukul ibu sy..dr kecik smpai skarang sy tgk dgr dgn mata kpal sy sndiri..pnca pgaduhan tue yela mcm2 la kn cma yg sy sakit hati sgt knp dy pkul ibu sy? Bkn ke Islam melarang seorang suami dr memukul isterinya hingga memudaratkan? Kalau panas pn jgn smpai bt ibu sy mcm dh nk mati..kdg dy letak pisau d leher ibu sy kdg dy pukul ibu sy dgn objek keras smpau darah2 lembik..sy sedihhh..sy xkata semua pgaduhan bpnca dr ayh kdg mgkn ibu sy..cma cara dy xska..dh mcm2 pngalaman dh sy lalui kdg sy cukup BENCI ayh sy..ada masa sy rasa sy xblh hrmat dy mcm ayh..sy cma ckp dgn dy elok2 sbb tkt kt dy je..msa sy kecik dulu mgkn msa tue sy baby lg..dyorg penah bcerai tp rujuk blk..stelah hmpir 21 thn prasan sy mmbuak2 nk suruh ibu sy mntk cerai tp sy tkt byk plk msalahnya..entah la ustz..21 thn kalu gaduh ibu kna pukul mcm nk mati..kalu la d beri plihan nk je sy buang ayh sy dr dunia sy tp ank dhaka plk jdnya..ibu pn mcm syg sgt dkt ayh..sy benci jantan mcm tu! Seriously sy xska.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau dah ganas sangat, elok buat repot polis sebelum apa-apa yang buruk berlaku.

      Delete
  27. Ya Allah, ramainya wanita ditindas lelaki di Malaysia.

    Saya juga merupakan salah seorang daripadanya. Saya hampir 10 tahun berkahwin. Dari awal kahwin saya menanggung hampir keseluruhan tanggungjawab suami, menyediakan rumah, menyediakan keperluan anak-anak, bil2, perubatan dan segala macam keperluan rumahtangga kami (semua keperluan saya ditanggung oleh saya sendiri). Suami tidak rajin mencari nafkah dan mahu saya menolongnya. Ibunya seorang datin dan memiliki harta tetapi tidak membantu kami malah lebih suka membantu anak-anak angkatnya dan orang lain (membantu kawannya membeli rumah dengan wang ratusan ribu ringgit). Ibunya juga setiap tahun mengerjakan umrah dengan pakej yang mahal. Saya tidak kisah hal itu asalkan dia membantu anaknya terlebih dahulu.

    Saya tidak faham mengapa keluarga suami begini sedangkan ibunya tahu suami saya seorang yang tidak mempunyai pendapatan tetap. Suami belajar dalam bidang agama hingga peringkat sarjana, tiada pekerjaan dan memerlukan bantuan saya untuk menanggung hidupnya.

    Moga Allah beri saya kesabaran di dunia yang sementara ini. Allah Maha Adil dan saya adalah orang yang telah dianiaya.

    Saya buntu dan sangat tertekan dengan keadaan ini, harap ustaz boleh membantu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Teruskan bersabar ibu, dan terus beri galakan kepada suami untuk lebih rajin mencari nafkah bagi menyara keluarga.

      Delete
    2. Ya Allah baik Hati Puan snggup berbuat macam tu. Alhamdulillah. Teruskan berbuat kebaikan. Berbincang dengan suami. Pergi pejabat agama minta pndapat yang lebih arif bagi mengatasi keadaan yang begini. Cara yang boleh buat sendiri adalah Berbincang dengan suami dulu. Suami perlu berlaku adil. Wajib melaksanakan tnggungjwab sebagai suami memberi nafkah menjaga hati isteri dengan baik juga. Dan berbakti Kepada ibu bapa. Semoga Puan diberi jalan untuk penyelesaian. Puan seorang yang baik2 Allah pasti tunjuk kan jalan. Insya Allah

      Delete
  28. Salam..saya sudah berkahwi selama 2 thn.mempunyai sorang anak.dulu sy tggl skali dgn mertua dan adik ipar.to sy mmg sgt xselesa mrn lngsung tiada privasi.hinggakan dlm blik pn adik n mertua selamba je masuk..sampai la satu masa lepas bersalin 5 bln kami berpindah..tp sy yg di tuduh bermcm2 sy yg nmpk buruk adik ipar bercakap agak lancang.dia ckp sy sll buat mak die menangis la.sedangkan sy ug sentiasa mkn hati..slh ke sy xdgr kata mak mertua yg surih bg bby 2 bln mkn nestum..demam xpyh mandi..smua ti ajaran yg x btl..slh ke sy jaga anak sy dgn cara yg btl..hinggakan saat ini mak mertua sll sja sual bukan2 kat anak sy..haritu anak sy 4 ari cirit birit..umur bru setahun.tapi die masih nak siap air oren lg.suami pula apa saja mak dan adik dia buat dia berdiam diri.semuanya betul.adik dia minta duit terus saja dia bagi.sedangkan saya sendiri xde duit nk beli brg keperluan sy diam saja..sy suri rumah.xbkerja.sampailah hari ni suami boleh plak shatre psl suami isteri perku pentingkan mak die berbanding mak sy..tersentap saya.mak saya duduk jauh...ayah baru meninggal.bukan sll su berjumpa dgn mak sy.sdangkn dgn sedara lain pn ssh su nk bjunpa.tp klau bab saudara belah mak die cepat je..apa je mak die sruh cpt je.smpai solat pn diabaikan untuk memenuhi apa yg mak dan adik dia suruh.wlpn bru 2 thn bkahwin tp terlalu byk saya telan dan pendam..psl anak plak.mak mertua selalu nak berebut dgn saya.saya x phm knp.salah ke sy jaga anak sy sendiri.sy ln bkn bekerja..mak mertua dan adik ipar selalu sgt nk campur rumah tangga..segala2 nya dia nak aturkan ..disebabkan perangai mereka saya makin rasa hambar dengan suami sendiri...

    ReplyDelete
    Replies
    1. same la....mase mengandung diperli macam2....bile bb dah kuar dia yg sibuk nak jaga...ape ug kita buat semua salah

      Delete
    2. Wsalam, sabar yea awak. Saya pun dalam situasi yang sama. Macam ni punya cara jauh kan dari tinggal sebumbung dengan mertua yea. Bincang dengn suami baik2. Minta dia adilkan kedua2 belah pihak. Hak penjagaan anak adalah isteri. Si isteri perlu bertegas kerana itu adalah anak awak. Anak awak dengan suami. Bukn mak mertua awak yg mengandungkan dia. Saya faham situasi awak nih. Saya pun pening dengan mertua yang penting kan diri sendiri. So kita yg terkena ni. Sabar yea. Kita doa dan berbuat baik. Cuba jadi baik dan tak terlalu baik sebab kita kena tegas sebab hak kita sbgai isteri dan mama Kepada anak kita. Tegur mertua debgan cara baik yea. Ini anak saya, tak pa mak saya tahu uruskan. Cara mak buat bercanggah dengan cara saya. Mintak maaf yea mak, saya tak nak ajar anak saya mcam tu. Sekian. Kita geram kan. Tapi cakap ja baik2. Kalau melawan jugak slow2 kita dengar dan berckap dengan suami akan situasi tersebut.

      Delete
  29. As Salam...

    Saya faham kewajipan anak lelaki terhadap ibunya dan saya tidak melarang suami untuk menjenguk ibunya...

    Saya seorang suri rumah manakala ibu mertua bekerja sbg pensyarah. Saya memilih jalan ini kerana tiada pengasuh melayu dikawasan rumah saya.

    Saya pernah tinggal sebumbung dengan mertua hampir 2tahun. Di awal perkahwinan, semuanya baik-baik sahaja. Saya bantu mertua menguruskan rumahnya. Memasak, basuh baju, dll. Saya akui ada yg ditegur oleh mertua untuk kebaikkan. Sehinggalah saya melahirkan anak pertama.

    Sejak drpd itu, saya dapati terdapat perubahan diantara saya dan mertua. Apa yg saya lakukan untuk rumah dan anak, semua xkena di mata mertua. Seringkali diperli, diperhati dari semua aspek dan dipandang rendah oleh mertua sehingga tiada keyakinan diri utk lakukan sesuatu. Maklumlah, tidak bekerja. Menantu yg lain xpula begitu...

    Suami saya tidak berani ajak berbincang utk selesaikan masalah ini kerana perbelanjaan isi rumah ditanggung oleh ibunya. Rasa sedih bila mertua buat mcmni. Akhirnya saya nekad berpindah setelah berbincang dengan suami. Saya sedaya upaya buat semua bahagia, ternyata sia-sia selama ini...

    Lumrah hidup, bila xbekerja, buatlah baik macammana tetap dipandang serong oleh mertua... Bila buat jahat, sudah tentu2 nampak salah orang.

    Sekian...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bersabarla...semua itu dugaan hidup..sy pun ada dugaan juga dlm berumahtangga....

      Delete
  30. macamana pula sekiranya mentua yg masuk campur urusan anak menantu padahal pertelingkahan kecil sahaja......seolah2 menyuruh anak lelakinya meninggalkan isterinya...tiada kata2 nasihat diberikan kpd ank menantu....sedangkan kita menantu mengharapkan mereka memberi nasihat dan mendengar dari kedua2 pihak....dlm kes ni kelihatan mentua hanya menyebelahi anaknya sahaja..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabar banyak-banyak, sentiasa beri nasihat dan dorongan yang baik kepada suami....

      Delete
    2. Kita cakap baik2 dengan suami. Hal keluarga ibu bapa tak boleh masuk campur. Bukan hak mereka. Itu dah tak ada adab. Yea betul tak faham adab dalam Islam. Mertua ni pun kena belajar banyak sebelum anak tu besar dan be rumah tangga. Tegur mak mertua awak. Cakap baik2. Dan masalah yang ada jangan sampai mertua tahu. Rahsiakan dan bincang perlahan2 dengan suami supaya mertua tidak kalut nk jadi pengadil pula.

      Delete
  31. Mcm mana klu isteri trasa hati dgn skp mrtua y hye pkirkn ank laki shj mnantu buat xkisah je.seolah2 ank lki dia hak dia bkn hak isteri.sgla hal kami dia nak tahu.mnkla suami suka bcrita sgla hal pd ibuye kdg2 ibuye dhulu mdpt info dr istri adkh ptt sy trsa hti.sgl bnda nk bli sume tye ibu dia ptt k.

    ReplyDelete
  32. Salam.. Bagaimana ye nk nasihatkn suami supaya jgn kerap sgt mengadu pd mak nya. Mmg x ngadu memburukkn isteri cma ska citer dia susah la duit x ckup la.. Baju keje da lama x dpt beli la.. Takut nt mak suami tersalah anggap. Bla di tegur suami kata nak bercerita je bkn nk buruk kn sape2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Puan kena buat supaya suami puan selesa mengadu dengan puan la....org lelaki ni bukan apa, dengan mak ni memang dia ada hubungan yang cukup istimewa...biarlah dia bercerita dengan mak dia...

      Delete
    2. Maaf Hisham, Jngan terlalu yakin dengan diri sendiri yea kalau memberi jwapan yang membawa perkara keburukan bagi orang lain

      Delete
  33. saya seorg isteri dh 10thn saya bkahwin dan skrg mpunyai 3 cahaya mata. Soalan saya
    1- adakan perlu sisuami hanya berdiam diri apabila isterinya dikutuk dan dilukai hatinya sedangkan sisuami hanya berdiam diri tanpa berkata-kata?
    2- perlukah saya hanya bdiam diri atau saya blh mbalas kata2 mereka tanpa persetujuan dr suami saya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selagi boleh bersabar, banyakkan bersabar....

      Delete
    2. Si suami perlu mengambil tindakan. Isteri seperti teranaya dengan kelurga si suami. Suami juga perlu tegas dengan ibu nya andai membuat perkara sedemikian. Berikan penerangan dan me minta untuk ibunya berubah Kepada arah yang baik.

      Delete
  34. as salam .
    soalan - jika suami mndpat pndapatan , dia mmberi ibunya sdikit wang itu . slebihnya dia akn simpan di dlm beg istri dan sparuh dia akn mnyimpan sndri utk kgunaan sperti mkn dluar brsame istri , mmbeli rokok dia DLL . apbila wang nya itu hbis , dia akn mngambil wang yg dsimpan ddlm beg istri utk kgunaan strusnya sperti mmbeli barangan utk kgunaan brsama . ttpi si istri tidak memegang wang itu . prsoalannya , adakah itu dnmakan nafkah zahir ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak payah lah hisap rokok tu, haram hukumnya, majlis fatwa di Malaysia pun kata haram, membazir dan menzalimi diri sendiri dan orang lain

      Delete
    2. Sorok kan Wang tersebut kerana itu dah jadi hak seorang isteri. Cakap dengan suami gaji kali ni awak bg duit dekat saya tetap duit saya okey. Tapi kalau awak rasa nak share jugak terpulang. Tapi nafkah isteri jangan diambil pula. Ambil sekadar perlu. Yg nafkah isteri suami tidak boleh ambil kerana si suami hanya habis kan Wang dengan kehendak bukan keperluan lagi

      Delete
  35. Assalamualaikum...
    Tumpang bertanya... bagaimana jika isteri tidak mahu megikut suami berpindah dan mahu tinggal bersama ibunya. Si isteri berkata dia sanggup berdosa dari keluar rumah ikut suami. Lagi satu, sepanjang perkahwinan si isteri tidak pernah mengambil berat tentang mertua dan tidak mahu balik menjenguk mertua. Bila suami balik ziarah ibu dia akan marah2 suami. Untuk pengetahuan tuan, si suami dh 6 tahun tinggal bersama mertua. Suami berpendapatan rendah manakala isteri tidak mahu bekerja. setiap bulan duit poket untuk isteri wajib kena beri. Jika isteri dapat tahu suami bantu ibunya dengan memberi sedikit duit keperluan dapur dia akan mengamuk. kadang2 suami terpaksa menipu duit gaji sebab nk bagi kepada ibu dia.. Kini, hampir 10 tahun hidup bersma tapi tiada kebahagiaan dlm rumahtangga si suami pernah terfikir nk ke pejabat agama tapi ibunya suruh bersabar dan bagi masa kepada isteri dengan harapan isteri boleh berubah.. mcm mana yer? hati dan perasaan sudah tertutup untuk isteri.. tapi demi anak... patutkah suami terus bersabar dan terus menipu utk membantu ibunya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jika betul apa yang dikhabarkan ni, ini nasihat saya, sabar ada hadnya tuan, sebagai suami, kita memang wajib berlemah lembut kepada isteri, tapi bukan sampai jadi lembik. Jangan sampai hilang maruah sebagai seorang lelaki.

      Delete
    2. Kelakar. Kalau kena tang lelaki pandai pulak en suruh ambik tindakan. Tapi kalau isteri2 yang kena pandai pulak asik suruh isteri2 ni bersabar. Bak kata en la kan SABAR ITU ADA HADNYA!!

      Delete
    3. Sabar ada had nya. Betul sebab tu suami kan ad 9 akal. Kalau xboleh fikir tu yang perempuan tak faham. Sebab si suami la yg perlu memahami isteri kerana isteri dah bnyak Bersbarrr

      Delete
    4. Jangan smpai isteri hilang sabar dan gunakan kuasa 1 akal tu saja. Sebab isteri dh banyak sabar. So si suami perlu juga bnyak sabar dan teruskan menuntut ilmu hal rumah tangga untuk menjalani kehidupan yang lebih baik. Isteri jugak perlu bersabar yea. Ahahahs. Dan berbuat baik lah selalu dan banyak kan berbincang hal ini baik2 dengan suami yee. Hee

      Delete
  36. Lain sungguh masalah yang saya hadapi..hubungan saya dan keluarga mertua alhamdulillah baik. Masalah saya dgn family sendiri..buat pengetahuan, saya isteri bekerja, malah gaji saya lebih tinggi dr suami. Tp kami takde isu pun hal tersebut kerana perbelanjaan rumah dikongsi bersama..tp ibu saya tak suka, baginya buat suami tanggung semua dan kalau boleh semua duit saya dibelanjakan pada mereka (family saya)..erm sukar saya nak luahkan semuanya..cuma yg paling saya ingin tahu, derhaka kah saya sekiranya tidak mahu mengunjungi ibu bapa sendiri? Bukan sbb saya bencikan mereka, tp saya khuatir tak mampu menahan diri dari mengeluarkan kata2 yang kesat..yg mungkin akan menambahkan ketengangan? Atau mmg saya telah dapat status anak derhaka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya mempunyai masalah yang sama dengan saudari :'(

      Delete
    2. Sebagai anak perempuan yang sudah berkahwin. Kita sayang mak ayah kita. So kita plan benda baik2. Kita dengan suami jalan kan hari an seperti biasa. Tetapi dengan ibu ayah kita. Bincang dengan mereka dan jngan cakap awak share pendapatan dengan husband. Cuma cakap awak nak beli barang lain. Awak bg alasan yang munasabah untuk gaji yang awak dapat tu. Dan sedekahkan Kepada mak ayah awak sekadar keperluan untuk memberi Kepada mereka. Cakap pada mereka. Banyak nii ja awak mampu bagi. Yg lain saya buat belanja sendiri dan sedang membuat penyimpanan. Cakap dengan baik. InsyAllah ibu ayah awak perlahan2 akan terima

      Delete
  37. Macam saya.. pun suami lebihkan adik bradik dari saya. Jika adik bradiknya mnta ssuatu, on the spot dibelikan.. jika saya perlukan sesuatu, dia buat2 lupa. Saya pn taktau la kot kalau hal berkaitan saya, suami say dah jd nyanyuk. Sebab alasan asik terlupa. Tapi bila bkaitan adik bradik, tak pernah lupa. Suami berhutang dgn saya sejak sebelum kawen lagi tapi masih belum dilunaskan skg. Tapi jika berhutang dgn adik bradik, cepat saja dia bayar. Sepatutnya dia bayar hutang yg tdahulu sebelum bayar yg baru. Tu bukti, adik bradik lebih diutamakan. Saya ada baca, sepatutnya isteri perlu diutamakan lebih dari adik bradik. Ada lg isu yg lain lg, Pernah sekali, saya dan mak mertua nak pergi jalan2. Suami beri rm100 pd mak mertua, tp diberi rm20 pd saya. Tu belum tmasuk pbanjaan dapur lain2 yg dibagi pd mak mertua. Saya nk tnya kalian, mau beli apa rm20? Kira nafkah saya rm20 dizaman skg ni ya? Nafkah pada ibu bapa perlu lbih byk bganda2 dr isteri la? Ni tidak adil. Atau pendapat admin ini sewajarnya? Atau suami wajib bg nafkah sgala kperluan ke ibunya tapi tak pyh bg kt isteri, rm10 bg isteri pn jadilah, asal ada...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cakap dengan cara baik yea dengan suami lepas ni. Suami terlepas pandang la sayang. Dia ingat awak okey. Dan dia rasa awak tak kisah. So awak yang perlu sentiasa ingat kan dia. Awak tak boleh terima. Sebab tak ada keadilan. Beritahu hak awak sebagai isteri. Nafkah isteri didahulukan dari mak dan adik bradik. Perlahan2 lunaskan hutang awak cakap pada suami awak yea. Saya juga ada hati. Saya pun sayangkn awak sebab tu saya sabar je tengok perangai awak. Awak jgan buat mcm ni dengan saya. Saya tak nak jadi benda tak elok antara kita suami isteri. Okey hbis. Has mana tahu dia slow2 dengar isi hati awak. Pujuk dia. Bg dia faham keadaan awak. Awak tegur dia dengan cara pujuk. Kan comel mcm tu dia pun msti cair balik dengan cara awk. Jangan pernah berhenti mengorat suami taw tu lah kunci Semuanya

      Delete
  38. Assalamualaikum..just nk tanya pendapat. Suami saya anak tunggal lelaki. Bekerja di Selangor. Ibu bapanya tinggal di Kelantan. Kami suami isteri bekerja. Masing mempunyai hutang untuk dibayar setiap bulan. Minggu lepas ibunya cal mintak suami saya balik ke kg. Dan skrg suami saya kelihatan sangat runsing dengan permintaan ibunya. Kerana beban yang sedia ada perlu dipikul. Kerja perlu dicari tak kan nk harap ibu bapa tanggung pulak. Anak-2 dah bersekolah dan saya sendiri pun masih terikat dengan hutang. Saya sangat buntu. Jika di ikutkan ibu bapanya masih mampu berdikari. Ibu bapa saya sendiri sekarang dua-2 menghadapi strok. Mengharapkan adik-2 yang ramai boleh membantu. Just memerlukan pendapat mengenai keputusan yang perlu kami ambil. Jika diberi kata dua untuk tinggal bersama kami di sini. Ayat yang biasa kita dengar biarlah aku mati disini. Sebagai anak tunggal saya perhatikan dia terbeban dengan masalah tersebut.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kurangkan perbelanjaan korang suami isteri. Kereta biar satu sahaja. Tinggak dirumah yg kos tidak terlalu tinggi. Perbelanjaan makanan sentiasa kena Detail untuk mengawal perbelanjaan bulanan. Pilih barang an yg murah harga ya tetapi kualiti yang baik.Si suami masih bertanggungjwab untuk mak dan ayahnya. So bg mana atas kemampuan sahaja. Suami isteri jugak oerku bnyak berjimat bagi melaksanakan tnggungjwab sebagai anak dan menantu. Awak tak perlu fikir. Suami awak yang perlu berikan nafkah. Andai awak rasa nk bg. Bagi lah lepas tu jalan kan dengan doa yang baik.jaga rezeki baik2. Baik2 lah keadaan kita akan datang nih. Banyak kan bersedekah. Ikut kemampuan. Jangan membazir beli brang mahal kluar dengan kwan kerap2 tu semua membazir. Memang sikit skiit tapi makin lama makin tidak cukup. Bermmhemah dalam pengunaan rezeki yang ada mesti cukup insyaAllah

      Delete
  39. assalamualaikum...juz nak tya,saya telah mendirikan rumahtangga baru 2tahun,sebelumnya suami telah berjanji utk saya tinggal bersama dgn mertua,suami saya merupakan ank angkat susuan..sepanjang khidupan saya di rumah mertua,saya hanya disuruh menjalankan tgjawab mnjaga mkn,minum,pkai suami dan menjaga org tuanya dan tidak boleh mengambil tahu kmana,dimana,suami mahu pergi..saya banyak perselisishan faham dengan mertua,kena maki hamun,dan akhirnya meminta suami utk berpindah..akan tetapi suami menyebelahi ibu susuannya ,utk tetap tinggal di rumahnya..mertua memberikan syarat kpd suami saya jika ingin berpindah,utk menikahi seorang lagi..masalah ini berterusan sehinggalah saya mengandung,dan mendapati suami saya berzina dgn perempuan lain.masalah ini berterusan sehingga saya melahirkan anak premature 3bulan lepas..dgn campurtangan ibunya dalam rumahtangga kami myebabkan kami sering bergaduh..dan akhirnya suami memaki hamun saya serta menghalau saya keluar dari rumahnya atas alasan saya menceritakan keadaan sebenar kepada mak ayah saya sendiri.kini saya tinggal di rumah mak ayah,manakala suami tinggal bersama ibunya..katanya dia tidak pernah ada nafsu kepada saya sejak mula2 perkahwinan lagi.apa yan perlu saya lakukan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ceraikannya dan teruskan kehidupan. Kita mengharapkan kebaikan berlaku. Tapi tidak akan terjadi kalau keadaan dh jadi mcam ni. Jangan berbalik pada si suami. Tunjuk kan awak kuat tanpa dia. Awak minta tlong mak ayah awak jaga kan anak dn memberikan Wang ganja ran. Teruskan kehidupan dan abaikan perkara negatif.

      Delete
  40. Salam Ustaz, sy ibu kepada seorg anak yg berusia 2 tahun & telah berkahwin selama 3 tahun. Sepanjang 3 tahun perkahwinan, kami tinggal berulang alik diantara rumah mertua dan rumah keluarga saya.
    Apa yg menjadi isu skrg, sy dah tak larat nak berulang alik, memandangkan anak pun semakin membesar. jadi, sy berharap agar kami tinggal setempat, iaitu di rumah keluarga saya. Tp, suami enggan dan tetap berkeras mahu tinggal di rumah keluarganya juga.
    Sy seorg yg bekerjaya, jadi sy penat. Alasan mengapa kami tak pindah rumah sendiri adalah kerana suami tak mampu. Sehingga kini, segala perbelanjaan anak diuruskan oleh sy sendiri. Dan suami tak pernah bg nafkah.
    Ape patut sy buat ustaz?

    ReplyDelete
  41. salam.. sy d kehendaki oleh ibu mertua sy utk keluar dr umah tanpa memberitahu suami dengan alasan untuk mengubati suami yg terkena sihir.. sy xnak menuruti perintah ibu mertua sy kerana sy xnak jd isteri yg nusyuz..tapi ibu mertua nak sy ketepikan soal nusyuz demi suami yg sakit.. suami sy terkena sihir pemisah itu pn selepas sy mdapat kepastian beberapa perawat islam..suami asingkan diri dr sy enggan makan ape yg sy masak dan enggan bertembung dgn sy.. nafkah sy juga terabai.. suami sering d suruh ibu mertua untuk mkn d rumahnya..dan ibu mertua juga tidak pernah memberitahu sy jika suami sy tido d rumahnya.. sy slalu d tggal keseorangan..skrg ni ibu mertua nak sy tggalkn umah kelamin dan balik rumah ibu sy.. tapi sy enggan.. sy di label sebagai degil dan enggan mendengar kata ibu mertua sy..suami sy seolah2 cm di cucuk hidung..sy hmpir ilang hak tuk jaga suami yg sakit.. sy masih laksanakan tggjwb sy yg lain kecuali d bilik tdo.. ibu sy pernah d suruh untuk membawa sy pulang ketika suami sakit.. sy kecewa dan patah ati knp sy sbg isteri sy xde peluang jaga suami.. kami msih tggal serumah tapi hampir 2 bulan sy x pernah bersua muka dgn suami..ibu mertua masih bertegas suruh sy keluar dan ibu mertua nak tggal d rumah kelamin sy untuk jaga suami sy..apa yg harus sy lakukan..sy xnak ini alasan tuk suami sy jatuhkan talak..sdgkan sy cuba selamatkan rumah tgga kami

    ReplyDelete
  42. salam.. sy d kehendaki oleh ibu mertua sy utk keluar dr umah tanpa memberitahu suami dengan alasan untuk mengubati suami yg terkena sihir.. sy xnak menuruti perintah ibu mertua sy kerana sy xnak jd isteri yg nusyuz..tapi ibu mertua nak sy ketepikan soal nusyuz demi suami yg sakit.. suami sy terkena sihir pemisah itu pn selepas sy mdapat kepastian beberapa perawat islam..suami asingkan diri dr sy enggan makan ape yg sy masak dan enggan bertembung dgn sy.. nafkah sy juga terabai.. suami sering d suruh ibu mertua untuk mkn d rumahnya..dan ibu mertua juga tidak pernah memberitahu sy jika suami sy tido d rumahnya.. sy slalu d tggal keseorangan..skrg ni ibu mertua nak sy tggalkn umah kelamin dan balik rumah ibu sy.. tapi sy enggan.. sy di label sebagai degil dan enggan mendengar kata ibu mertua sy..suami sy seolah2 cm di cucuk hidung..sy hmpir ilang hak tuk jaga suami yg sakit.. sy masih laksanakan tggjwb sy yg lain kecuali d bilik tdo.. ibu sy pernah d suruh untuk membawa sy pulang ketika suami sakit.. sy kecewa dan patah ati knp sy sbg isteri sy xde peluang jaga suami.. kami msih tggal serumah tapi hampir 2 bulan sy x pernah bersua muka dgn suami..ibu mertua masih bertegas suruh sy keluar dan ibu mertua nak tggal d rumah kelamin sy untuk jaga suami sy..apa yg harus sy lakukan..sy xnak ini alasan tuk suami sy jatuhkan talak..sdgkan sy cuba selamatkan rumah tgga kami

    ReplyDelete
  43. salam.. sy d kehendaki oleh ibu mertua sy utk keluar dr umah tanpa memberitahu suami dengan alasan untuk mengubati suami yg terkena sihir.. sy xnak menuruti perintah ibu mertua sy kerana sy xnak jd isteri yg nusyuz..tapi ibu mertua nak sy ketepikan soal nusyuz demi suami yg sakit.. suami sy terkena sihir pemisah itu pn selepas sy mdapat kepastian beberapa perawat islam..suami asingkan diri dr sy enggan makan ape yg sy masak dan enggan bertembung dgn sy.. nafkah sy juga terabai.. suami sering d suruh ibu mertua untuk mkn d rumahnya..dan ibu mertua juga tidak pernah memberitahu sy jika suami sy tido d rumahnya.. sy slalu d tggal keseorangan..skrg ni ibu mertua nak sy tggalkn umah kelamin dan balik rumah ibu sy.. tapi sy enggan.. sy di label sebagai degil dan enggan mendengar kata ibu mertua sy..suami sy seolah2 cm di cucuk hidung..sy hmpir ilang hak tuk jaga suami yg sakit.. sy masih laksanakan tggjwb sy yg lain kecuali d bilik tdo.. ibu sy pernah d suruh untuk membawa sy pulang ketika suami sakit.. sy kecewa dan patah ati knp sy sbg isteri sy xde peluang jaga suami.. kami msih tggal serumah tapi hampir 2 bulan sy x pernah bersua muka dgn suami..ibu mertua masih bertegas suruh sy keluar dan ibu mertua nak tggal d rumah kelamin sy untuk jaga suami sy..apa yg harus sy lakukan..sy xnak ini alasan tuk suami sy jatuhkan talak..sdgkan sy cuba selamatkan rumah tgga kami

    ReplyDelete
  44. Assallamualaikum..sy nak cma nk sdkt pndgn..macamna nk lalui 20th sy brkhwin kmi hdp ssh sng xda pun kluarga suami amik tau.malah kluarga mertua mmg menganak tirikn sy dgn ank2.tbw2 bila suami sy berpencen mertua sy bkn men lg nak mrasa pulun sakan duit suami.mna hak saya dgn ank2 plak?klu takat nk mrasa sy xksh tp klu smpai mlmpau nak buat uma nk buat jln bagai hbs tusy dgn ank2 nk mrasa apa plak?sblm ni xda mkn pun haram sesen klu kluarga mertua nk tlg.ambik tau pun x...

    ReplyDelete
  45. Salam,

    Mmg semua masalah boleh diselesaikan mudah dengan perbincangan TETAPI kalau pihak lelaki yg xreti2 nk berbincang dan asik fikirkan dia yg betul dan tidak mahu dgr ckp org lain yg lebih tua..aka dia pk dia betul je, so mcm mana pula??

    Jawapan bawak berbincang tu pada yg mahu berbincang dan bertolak ansur, kalau kena lelaki yg spesis buat bodoh blur n pk dia je btul even nafkah zahir dan batin xbgi n tanggungjwb lain xbuat tu mcm mana pulak ye??

    sapa2 silala beri pencerahan pulak kes2 yg mcm ni.. jgn ingt smua org ni sama spesis yg bole setel ngn berbincang memanjang..

    sekian

    ReplyDelete
  46. Aku ingat aku ada masalah tapi orang lain punya masalah lagi teruk hahhahha.. sabor je la

    ReplyDelete
  47. nak kongsi sket pengalaman aku selama hampir 6tahun tinggal dgn mertua iaitu mak bapak bini aku. mmg banyak yg x bagus dari yang bagus tinggal dgn mertua ni. tambah pulak mak mertua aku ni jenis semua benda nak suruh anak dia iaitu bini aku ikut cakap dia,sampaikan nak didik anak aku pun dia control walaupun dia buat mcm x kontrol pom, segala makan minum nak kena tanya dia dulu,huhuhu kalau lelaki lain aku x tau la apa responnya,tapi aku tetap sabar dan terus sabar,bukan xleh nak duk sendiri, aku ada kedai sendiri,boleh jer duk kat kdai dgn anak bini aku, tapi bini aku pulak anak tunggal pastu bapak dia pulak sering sakit-sakit. tu yang jadi serba salah...yg bini aku pulak dari dulu sampa la ni duk ikut cakap mak dia jer, kadang-kadang sering rasa diasingkan bila time balik kerja. mulut mak mertua aku ni boleh la kategori mulut yang xder brek time bercakap.. main lepas jer, klu nak ikutkan mmg beratus kali dah terasa hati dgn dia..tapi sayangkan ank bini aku sabar la... ingat dalam bulan depan aku nak bagitau kat bini aku suh dia ikut aku atau aku balik jarang-jarang la klu dia x nak ikut. sakit kepala hari-hari macam ni..balik rumah dia selalu kena perli, bila nak diskus bleh plak bagitau xder apa-apa plak.. mcm tu la perangai mak mertua aku ni,sampai bini aku pun terikut sama perangai dia..kesian bapak mertua aku dpt bini mcm tu.... apa pun secara pro dan kontranya baik tinggal asing la utk yg baru khawin tu... dapat mertua cam teman ni mmg hampeh la hidup korang...huhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la...kalo diorg sakit terpakse jaga jgk macam mane...

      Delete
    2. tu la...kalo diorg sakit terpakse jaga jgk macam mane...

      Delete
  48. Klu keluarga mertua jenis suke berhutang, nk hidup lebey dr kemampuan pastu mintak duit dgn suami sedangkan suami pun byk hutang dgn isteri ngn org lain...patutke dia tlg? Tlg penuhi kehendak tp bukannye keprluan. Bile isteri tegur, suami marah. Bukan ke suami patut nasihat ibu bapa klu syg kan mereka? Suami ade adik perempuan yg bujang yg gaji besar.n memg mereka ade Bantu dr SEgi kewangan...tp dgn gaya hidup yg mcm org kaya, mana nk cukup. Ibu mertua mintak pinjam duit dgn org, tp anak yg bujang bole pg membeli belah. Menantu disuruh pinjam duit dgn org lain jugak...isteri da tlg yg termampu tp suami slalu pandang buruk pd isteri...any advise?

    ReplyDelete
  49. Assalammualaikum..

    Dari awal sy baca komen En Hisham ni, semua nya dengan berbincang, bersabar, pastu mcm ada jugak nak bash kalu ada yang tak setuju dengan komen dia, kalau rasa tak mampu nak terima komen org, x usah la buat page, senang je cakap jangan kawen, settle kt mahkamah lah..Tujuan buat blog ni utk bg nasihat bukan nya nak bash kn org...bila orang laki komen pasal isteri dia mcm2 boleh lgi cakap jadi laki jangan lembik tp bila ppuan ckp mcm2 pasal laki, dah terus cakap jgan kawen..nampak sangat berat sebelah dalam bagi nasihat...kalu en hisham ni ustaz baiklah duduk n tgok balik kelemahan diri..

    ReplyDelete
  50. Salam..sy ni dlam dlema.. suami dpat krja kl..skrang ni mnetap d perak. Ok.. suami dpt twaran krja d kl.. dan mntua ajak tggal dgn dia.. msalah skrang,kt rmah tu ad abg ipar yg x bkerja tggal sma.. jd msalah dtg kpd sy.. xda privasi, aurat nk djga,ank lg.. suami x pkir lgsung hal tu sbb tu mak dia.. sy da byk kli ckap,hntr blik rmah mak sy..sbb t smua tjga..sy pn xda nk pkir pape..bla tggal dgn mntua t mcm2 nk djga..tula,nilah..t x buat krja dlbel mlas plak.. aduh,cmane la skrang ni..dlema sgguh..

    ReplyDelete
  51. perhatian :::::

    Kami bersertifikat, boleh dipercayai, boleh dipercayai, cekap,
    dinamik dan cepat dipercayai, bekerjasama pembiaya untuk hartanah dan semua jenis pembiayaan perniagaan
    kami mengeluarkan pinjaman jangka panjang
    Jumlah pinjaman maksimum kita meminjamkan adalah 900,000,000.
    Kami menawarkan jenis pinjaman dan banyak lagi:

    Pinjaman Peribadi (pinjaman tidak bercagar)
    Pinjaman Perniagaan (pinjaman tidak bercagar)
    Pinjaman penyatuan
    Gabungan kredit
    Pembaikan Rumah
    Sila, jika anda suka dan minat dalam tawaran kewangan kita,
    Sila hubungi kami
    melalui e-mel zenithloanlimited@gmail.com

    ReplyDelete
  52. assalamualaikum..
    saya tak tahu lagi perlu ceritakan pada siapa..bukan niat nak mengaibkan suami serta keluarga dia.. kami sekarang dah berkhwin hampir 3 tahun.. mempunyai sorang anak perempuan berusia 2tahun..dan sekarang alhamdulillah sedang mengandung dalam 5minggu..happy sangat suami bila dapat tahu saya mengandung lagi..dulu masa baru2 kwen dy bkerja dekat dgn tmpat ofis saya..bile anak mula usia 1tahun 1/2 bapa mertua saya iaitu ayah suami sya bukaj satu kedai makan..atas nama suami saya.. suami pon berhenti kerja dan terus menolong bpa mertua uruskan kedainya.. dari situ persefahaman kmi start bergolak.. yelahh tiada kebebasan..tiada masa bersama anak dan isteri.. malah bila pergi ke rumah mak saya memang tak macam dlu..sibuk sangat.. takpelah saya mengalah dan cube untuk paham..tapi bile tgk keadaan suami yang penat berulang alik..saya sedih...:( pernah dy ajak berpindah dduk bersama kluarganya..tapi saya tolak..saya tak mahu dduk berdekatan kluarga mertua mahupon kluarga saya sndri..sya nak rsekan hidup berdikari sush payah kmi berdua berusaha sndri bukan dri ihsan keluarga :( tapi sekarang suami saya tpksa mbahagikan masa antara saya dan kluargnya.. tpi mostly more to his family.. saya terasa dan tersisih.. saya bersabar jelahh yelaa.. syurga suami saya dibawah kaki ibu nya.. cara kluarganya yang terlalu memaksa.. mmbuatkan suami saya lebih mnjaga hati ibu dan abahnya.. sedangkan saya juga isterinya.. nak kan jugak perhatiannye.. :( sma2 bina kluarga kami.. sya kesian dekat suami..ku hulu ke hilir.. ikotkan apa kehendak ibu bapanya..mulanya dri cmpur tggan keluarganya yang menyebabkan rumah tgga kami tak seceria dlu :( what can i do???

    ReplyDelete
  53. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  54. Assalamualaikum...
    Saya tahu saya wajib taat pada suami dan suami perlu taat pada ibu dan adik beradiknya.tetapi mcm mana pula kalau suami yg tak suka dan bencikan keluarga
    saya tanpa sebab munasabah?saya bukan nk ckp saya menantu yg baik.sy pernah tinggal bersama mertua kerana permintaan suami dan terpaksa berulang alik jauh dari rumah mertua ke tempat kerja setiap hari.saya tidak merungut sebab menghormati perasaan mertua dan suami.setelah berpindah bersama suami,kami tinggal lebih dekat dengan mak saya dan jauh dari mak mertua.saya bekerja shif 6 hari seminggu.bila cuti saya mengajak suami balik bermalam di rumah mak saya tetapi bermacam alasan diberinya.katanya bila balik rumah mak saya dia tak tahu nk buat apa dan tak tahu nk ambil hati mak saya.saya bkn mintak dia beli apa2 untuk mak saya,cukup la sekadar menjenguk..memandangkan ayah saya juga baru saja meninggal dunia.
    banyak yg saya makan hati dengan sikap suami.masa ayah sakit dan terlantar di hospital,saya dan anak sajalah yg pergi menziarah ayah.bila saya ajak suami,katanya mahu berehat di rumah.kalaupun dia ikut,di wad dia cuma bermain handphone.kalau saya kerap pergi menziarah ayah,dia akan buat muka dan menuduh saya mengabaikan dia dan anak.sikapnya berlarutan sehinggalah pagi ayah saya nazak.saya mengejutnya bangun tidur supaya bersiap nk ke hospital.dia tak bangun juga dan katanya nak pergi nanti.saya kejutkan anak.suami marah saya kenapa kejutkan anak.saya jawab saya nak bawa anak tengok tokwannya untuk kali terakhir.suami peluk anak tak benarkan saya bawa.saya cakap kalau nak benci keluarga saya,bencila seorang.jangan hasut anak saya.beberapa minit selepas kami bertengkar tu saya dapat panggilan yg ayah dah menghembuskan nafas terakhir.saya meraung di situ tetapi suami masih lg baring tanpa perasaan.saya ambil anak dan terus ke hospital.sempat saya memekik pada suami.kau tidur terus kat situ.jangan tengok ayah aku.aku takkan maafkan kau.perasaan saya bercampur baur sedih kehilangan ayah dan sedih memikirkan sikap suami.
    sehingga sekarang pn suami masih tak mahu bila saya ajak dia menjenguk mak saya.tetapi dia rela pula hari2 menjenguk kakaknya dan sanggup drive jauh2 menjenguk ibunya.
    orang akan kata kenapa kahwin kalau dah tahu perangai suami mcm tu?sumpah saya tak pernah tahu dia akan begini.sesiapa yang berkahwin pn akan harap suami dapat terima keluarganya sekali,bukan setakat berkahwin utk memiliki isteri saja.
    kadang2 kami bawa ibunya makan angin tapi ibu saya tak pernah dia ajak ke mana2.saya selalu pujuk ibu supaya maafkan sikap suami dan maafkan saya kalau saya jarang balik menjenguk dia.ibu saya faham tetapi jauh dlm hatinya saya tahu ibu juga terasa.tapi dia tak pernah marahkan suami saya.
    cuma saya yang dalam dilema.tak mahu bergaduh dengan suami tp dalam masa yang sama nak suami adil melayan ibunya dan ibu saya.

    ReplyDelete
  55. Assalamualaikum.

    Saya baru saja kehilangan bapa kandung minggu lepas..tinggal bberapa hari saje lg kite akan sambut..persoal saya jika diikutkan tahun nie giliran saya beraya di rumah ibu bapa isteri saya,tapi ibu saya baru saje kehilangan suami iaitu bapa saya,saya jadi serba salah,ape patut saya buat..beraya bersama mertua or bersama ibu saya?

    ReplyDelete
  56. Salam
    Saya telah berkahwin 10 tahun. Masalah saya apabila pulang bercuti ke kampung, mesti ipar duai tak suka pada saya. Ayah dan Mak Mertua saya tahu masalah saya tetapi mereka mengambil sikap mendiamkan diri. Masalahnya adik ipar dan isterinya tinggal sebumbung dengan pak dan mertua saya di kampung. Mereka berdua tidak menyukai saya kerana perasaan iri hati dan hasad. Isteri adik ipar saya sangat sombong dan tidak bertegur /bercakap langsung dengan saya. Saya jadi benci dengan sikap dia. Mak mertua saya pula sering sangat bercerita pasal mereka hingga terasa meluat nak dengar. Bila saya menyuarakan masalah ini pada suami saya, dia seolah-olah berdiam diri dan memarahi saya seolah-olah saya yang perlu bersabar dan buat tak tahu saja seolah mereka tidak wujud. Saya benci keadaan ini sehingga saya rasa fobia untuk balik ke rumah mak mertua. Selalu menjadi konflik bila pulang ke kampung sehingga saya stress jatuh sakit. Suami seolah2 tidak bersimpati dengan masalah yang saya hadapi. Alasannya sebab mahu menjaga hati keluarganya sehingga saya yang merana. Tambahan pula mak mertua jenis menjaga cucu anak2 ipar duai sehingga berlaku pilih kasih. Saya rasa sangat tertekan kerana ada saja yang mereka tidak suka pada saya dengan cuba menimbulkan konflik supaya saya tidak disukai dan dibenci oleh sedara semua. Saya tension depression sehingga hampir setiap kali saya bergaduh dengan suami..bilalah masalah ini akan berakhir

    ReplyDelete
  57. saya pun ada masalah macam nie.....dah 3 tahun duduk dengan mertua....mertua baik dengan saya tapi adik2 n ipar lak jeles.....kdg2 bila kita rapat dgn mertua ada yang tak suka.....nak dijadikan crita saya bergaduh dgn adik ipar saya yg duduk serumah....masing2 keluar xnak datang rumah mak mertua saya....saya nak pindah mak mertua tak bagi sebab suami saya nie yang uruskan segalanya kat rumah tue....saya x suka pecah belah berlaku.....sepatutnya saya yg keluar rumah....bukan adik ipar saya.....saya serabut fikir.....bila da kemas baju nak pindah mak mertua mula demam....sakit.....saya serba salah dibuatnya....mak mertua saya sihat orangnya dan anak-anak selalu balik...saya x ngam dengan ipar mungkin sebab saya nie suka buat hal sendiri....tapi kadang2 sakit ati bila adik2 ipar nie suka buat perkara yang seolah2 memerli saya.....contohnya kalau saya beli apap2 mesti ada yang tak kena.....suami ikut saya....dia pun serba salah nak tinggalkan mak dia...tapi kami bukan pindah jauh...cuma 15 minit ajer dari rumah mertua....saya xnaklah pergaduhan berpanjangan dan taknaklah adik2 ipar saya x balik rumah mak dia keranan x sukakan saya.....pening kepala saya.....mak mertua pula nak suami saya duduk dengan dia dan x kisah adik2 x balik....tapi saya tengok dia macam sedih tapi saya tetap nak berpindah sebab x mampu dah nak duduk di rumah tersebut.....

    ReplyDelete
  58. Assalammualaikum..sy ingin bertanya sdikit..tntang soal rumah tangge sy..tidak ade permasalahn antare sy dan suami dan juga mertua..cuma ade sdikit perbalahan kecil di antara sy dan ibu..bukan sebab lain..kerana sy ingin mnjage name baik suami..ibu sy berkata sedikit tidak sedap telinge sy dengar..lalu sy terasa hati..dan berkata "tak elok ckp cmtu..dia suami sy ibu"..lalu keesokkan hari ibu sy tidak bertegur dgn sy..sy mmiliki sifat yg lembut hati dan senng terasa dgn kata2 yg tidak sdap didengar..lalu sy memencilkan diri..berdosa kah sy..lepas insiden tersebut sy jumpe muka ke muka dgn ibu..ibu sy mnanges..dan mgkin trase dgn satu ayat sy.."ape pn die tetap suami sy..syurga sy dbwh die ibu"..pstu ibu sy kate "ibu tak halang kalau kamu xnk duduk lg dengan ibu..ibu tak nak lagi kamu bersusah payah dgn ibu lg..sebab kamu da bersuami..sy jadi sedih..sebab selame sblum sy berkawen,sy yg byk mnolong susah senang ibu..tolong sy..sy perlukan sokongan ape perlu sy buat..sehingga hari ni tiap malam sy bersedih seorang diri tika melihat gelak tawa ibu dengan beradik lain yg belum berkawin..sy tak nak kata sy berkawen dan menyesal..sy tau berdosa..tolong sy untuk merungkai masalah ini..

    ReplyDelete
  59. Assalammualaikum..sy ingin bertanya sdikit..tntang soal rumah tangge sy..tidak ade permasalahn antare sy dan suami dan juga mertua..cuma ade sdikit perbalahan kecil di antara sy dan ibu..bukan sebab lain..kerana sy ingin mnjage name baik suami..ibu sy berkata sedikit tidak sedap telinge sy dengar..lalu sy terasa hati..dan berkata "tak elok ckp cmtu..dia suami sy ibu"..lalu keesokkan hari ibu sy tidak bertegur dgn sy..sy mmiliki sifat yg lembut hati dan senng terasa dgn kata2 yg tidak sdap didengar..lalu sy memencilkan diri..berdosa kah sy..lepas insiden tersebut sy jumpe muka ke muka dgn ibu..ibu sy mnanges..dan mgkin trase dgn satu ayat sy.."ape pn die tetap suami sy..syurga sy dbwh die ibu"..pstu ibu sy kate "ibu tak halang kalau kamu xnk duduk lg dengan ibu..ibu tak nak lagi kamu bersusah payah dgn ibu lg..sebab kamu da bersuami..sy jadi sedih..sebab selame sblum sy berkawen,sy yg byk mnolong susah senang ibu..tolong sy..sy perlukan sokongan ape perlu sy buat..sehingga hari ni tiap malam sy bersedih seorang diri tika melihat gelak tawa ibu dengan beradik lain yg belum berkawin..sy tak nak kata sy berkawen dan menyesal..sy tau berdosa..tolong sy untuk merungkai masalah ini..

    ReplyDelete
    Replies
    1. masalah saya lebih kurang mcm awak.ibu saya x boleh terima hakikat yg anak perempuan dia wajib taat pada suami berbanding dia. kerana ibu saya jenis yg semua org mesti kene ikut arahan dan ckp dia termasuk bekas suami (ayah saya). sbb tu ayah saya x tahan.. ceraikan dia.. anak perempun yg dah kawin pun kena ikut arahan dia.. sedangkan saya wajib dahulukan suami dulu. pastu ibu kata..suami tu bila2 boleh tinggalkan saya jd buat apa nak baik dan taat sgt kpd suami. ibu ni yg besarkan dan lahirkan jd ikut ckp ibu. adoi.. susah jugak bila ibu kita x paham agama. sbb tu dia dgn bekas suami dia (ayah saya) pun dia x taat. ni nak ajar saya pula x taat pada suami.

      Delete
  60. Sy nk mintak pndapat...si suami terlalu utamakn ibu bpnya sndiri drpd isteri dn ank2 ape hukumnye..dn ape yg harus sy lakukn...ibubpa sy dh lme tiada..kdg2 sy perhatikn cr suami yg terlalu ikut khendak ibubpanye...sbgai contoh nk ape2,sepantas kilat akn dbelikn...dlu kami pernh susah...tp mertua nk dtg umh pn xnk...sy xtau knp..mgkin sbb umh kami kosong n tiada apa2...tp skrg alhamdullilah Allah limpahkn kami rezeki sedikit..dpt juga merasa keselesaan wlaupn xmewah tp bersederhana..persoalannye dsini,kdg2 suami suke melebihi ibubpanye drpd kmi ank beranak..itu sy bole terima lg..kata suami bersedekah akn murah
    rezeki..itu mmg bnr..cuma yg sy tersinggung sikap suami yg kdg2 bt sy bkecil hati..andai sy mintak dbelikn sesuatu,suami akn mengunkit semula dgn si isteri...tp kalau ibubpa n adk beradiknye tdk pula die berkira..malah akn dtunaikn secept2nye...nk kata mentua org ssh tidak juga..sbb blnan msh menerima wang pencen yg hampir rm3k setiap bln..ank2 lain sdh bkahwin..cuma mnaggung 1 ank lelaki yg dh dewasa dn yg 1 ank perempuan yg msh belajar...sy nk mintak hikmat nasihat dn pandangan yg arif ape yg harus sy lakukn jika suami sy terlalu utamakn ibubpanye drpd kami..smpikn kdg2 sy nk ajk bercuti pn die mesti nk bwk ibubpanya...sedangkn sebelom nie kami pernah juga bw mereka berjalan,belanja brg2,belanja mkn sume..cuma sy mahukn pryvesi utk kami sekeluarga shj..slh ke cr sy ini

    ReplyDelete
  61. masalah rumahtangga sekarangni terjadi puncanya sebab perempuan bekerja.. depa akan mula besar kepala dan pikir mereka berhak untuk tentukan tindakan para suami.. kalau suami gaji kecik pun sebenarnya masih mampu untuk penuhi keperluan..tetapi orang perempuan nak suami penuhi kehendak.. itunyang diungkit mcm2.. sebabtulah orang prempuan byk dlm neraka.. salah satu mengungkit kebaikan suami..

    ReplyDelete
  62. Perempuan banyak dalam neraka sebab lelaki kurang dalam majlis ilmu kurang dalam universiti tetapi lelaki lebih ego Perempuan lemah

    ReplyDelete
  63. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  64. Salam,

    Saya cuma mahu minta pandangan.. saya berkahwin dengan suami saya dan tinggal bersama mertua.

    Alhamdulillah kami baru berkahwin dan dikurniakan rezeki, saya dah mengandung. Disebabkan kami tinggal dirumah apartment bersama mertua, suami berhajat untuk menjual rumah sekarang dan beli rumah yang lebih selesa untuk ahli keluarga baru dan keluarga mertua.

    Tetapi, ibu mertua saya benar2 tidak setuju dengan keputusan itu dan menyalahkan saya kerana suami saya mahu menjual rumah sekarang ini. Sedikit tentang keluarga mertua - tidak punya rumah sendiri, memang mengharapkan suami saya.

    Saya redha dengan keputusan suami saya untuk pindah, dan pindah sekali bersama keluarganya. Lagipun, perlu utamakan keluarga dia barulah saya. Suami saya 'bread winner' bagi keluarganya. Namun gajinya lebih rendah dari saya dan saya tiap2 bulan membantu dia dan keluarga mertua.

    Ibu mertua hina saya kerana anggapkan sebab saya, suami saya mahu menjual rumah sedia ada ini dan beli rumah yang lebih selesa. Dia mengharapkan rumah sekarang ini dihadiahkan kepadanya dan kami ini perlu beli rumah baru. Masalahnya, suami saya tidak mampu untuk tanggung dua rumah sekali. Saya pula belum ada rezeki untuk beli rumah sendiri dan lebih baik jika kami semua tinggal bersama (lebih ekonomikal).

    Suami saya tidak ada niat utuk abaikan tanggungjawabnya kepada ibu bapa dia. Sebab itu saya pun setuju dan redha. Lagipun saya sedih bila tengok suami saya sedih bila dibantah oleh ibunya.

    InsyaAllah rumah baru nanti lebih selesa untuk semua. Dan ditempat baru, suami saya lebih senang untuk usaha tingkatkan pendapatan extra bulanan. Itu antara sebab2 kami mahu berpindah.

    Disebabkan ibu mertua bantah habis2, saya jadi stress dan tambah stress bila saya dapat tahu ibu mertua salahkan saya kerana dia tak dapat apa yang dia mahukan. Suami saya dah usaha berbincang dan terangkan kepanya ibu mertua tapi dianggap suami saya mendahulukan saya. Hakikatnya, kami ingin menyediakan tempat tinggal yang lebih selesa.

    Tambahan pula, ibu mertua caci saya kepada suami dan memanggil macam2 nama kepada saya. Sepanjang saya berkahwin, tidak pernah saya tidak membantu suami saya dan keluarga dia dari segi makanan, wang, kereta. Apapun yang saya berikan, saya ikhlas dan redha. Semua untuk kesenangan bersama dan membantu suami.

    Apakah saya tersilap langkah dan apakah yang patut saya lakukan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cari duit sendiri. Kumpul aset sendiri. Nanti awak tahu jawapannya.

      Delete
  65. Saya tak pernah berkira bab duit dengan mak mertua... apa yg saya pelik pada sikap mak mertua saya.. dia tak izinkan suami saya menghormati ibu bapa saya.. mungkin kerana agamanya... rasa menyesal kerana tidak lihat betul2 sikap ibu mertua... kalau saya tahu mak mertia saya jenis tak solat .. dab tentu saya tolak pinangan suami saya awal awal lagi..

    ReplyDelete
  66. mcm mna pula dgn nsb saya..isteri saya curang disbbkn bosan dan xpuas hdp dgn saya sbb saya ni bkn jenis yg romantik..semua tanggungjawab nafkah zahir&batin saya tunaikan..cuma ms kerja saya dan isteri xmenentu sehingga kami jrg bertemu dirumah menyebabkn isteri bosan dan bertindak mencari lelaki ln..nk ckp saya xluangkn ms utk family,tiap 2 3bln saya akan ambk cuti bwk isteri dan anak2 prg jln2..nk berkepit 24jam mmg ssh la sbb saya dan isteri kerja shift, xsama shift plak tu dan jrg bertemu dirumah..apa yg boleh dikatakn dgn nsb saya ni, mgkn salah saya sbb xpndai nk ckupkn kehendak isteri sbb ms utk bersama krg sbb faktor kerja, tp haruskh saya disalahkn sepenuhnya?? Pompuan sila komen???

    ReplyDelete
  67. mcm mna pula dgn nsb saya..isteri saya curang disbbkn bosan dan xpuas hdp dgn saya sbb saya ni bkn jenis yg romantik..semua tanggungjawab nafkah zahir&batin saya tunaikan..cuma ms kerja saya dan isteri xmenentu sehingga kami jrg bertemu dirumah menyebabkn isteri bosan dan bertindak mencari lelaki ln..nk ckp saya xluangkn ms utk family,tiap 2 3bln saya akan ambk cuti bwk isteri dan anak2 prg jln2..nk berkepit 24jam mmg ssh la sbb saya dan isteri kerja shift, xsama shift plak tu dan jrg bertemu dirumah..apa yg boleh dikatakn dgn nsb saya ni, mgkn salah saya sbb xpndai nk ckupkn kehendak isteri sbb ms utk bersama krg sbb faktor kerja, tp haruskh saya disalahkn sepenuhnya?? Pompuan sila komen???

    ReplyDelete
  68. Assalamualaikum... sy seorg istri. (Trengganu). Suami (sabah). Kmi menetap d sabah. 1 thun 8 bln kmi kawen. Gaji sy lg bsar dr suami. Kmi tggl brjauhan sbb lain tmpt keje. Rumah kmi sblh rumah mentua. Bln 12.2015 sy tggl sendr d rumah. Bln 2.2016, suami bwk mertua sy tggl skali. Pd asalnye sy x nk. Sbb x slesa. Tp stelah diugut x nk blik rumah dah, sy mengalah. Sy keje 8-5. Perjalanan dari rumah ke tmpt keje 1 jam. Sy mengelug dgn suami krn pnat btol. Dah smpi rumah, nk mand lg, nk solat, nk masak, nk kemas rumah, (menyapu krn lantai trlalu kotor). Skarang, suami sy brkcil hati, die ckp nk slesakn mak dn bpak die, dia mtk mk bpk die pndah keluar blik, pastu die pun ikut pindah, pastu mtk berpisah, pastu mtk sy gugurkn ank pertama kmi yg usia kndungan bru mau msuk 3 bln. Sy dlm dilema. Sy brpuasa, mggu ni dari isnin, hari ni hari ke 3 dah, sy bkak puasa kt masjid, pas solat isyak jemaah, bru sy pulang. Jam 10pm bru smpi rumah. Sy nk mtk ptunjuk, nk mtk nasihat dr org yg sy x knal

    ReplyDelete
  69. Nk mtk no hp en mohd hisyam blh?

    ReplyDelete
  70. menawarkan pinjaman

    Apakah Anda membutuhkan pinjaman? jika ya kembali ke perusahaan ini sekarang Via Email: (zenithbankplcoffers@gmail.com)

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum w.b.t
    Setelah membaca setiap permasalahan diatas, saya dapati ramai yang bermasalah dan ada juga yang senasib dengan saya. Jadi saya ingin ambil kesempatan ini untuk bertanya pada yang lebih arif tentang masalah saya ini.
    Begini ceritanya, alhamdulillah tahun ini genap 3 tahun perkahwinan saya dengan suami. Hanya 4 bulan saya sempat tinggal sendiri di KL. Bulan ke 5 perkahwinan saya, saya dan suami pulang tingal di kampung atas permintaan mertua untuk menguruskan perniagaan. Mulanya mertua hanya meminta kami pulang untuk 3 bulan sahaja. Tetapi kami terus menetap tinggal sebumbung dengan mertua. Pada awalnya saya sebagai menantu sangat kekok dengan keadaan rumah mertua kerana sangat jauh berbeza dengan cara hidup keluarga saya yang hanya orang kampung sedangkan mertua orang berada. Saya sangat kekok untuk melakukan kerja rumah. Beberapa bulan setelah kami tinggal dirumah mertua, pernah mertua menegur saya dengan muka berkerut kerana suami saya sepahkan bilik anaknya yang bongsu, padahal anak bongsunya hanya jarang2 sekali pulang. Saya bagitahu suami akan hal itu, tapi saya juga dimarahnya. Saya rasa tersinggung, tapi lama kelamaan saya memujuk hati sendiri untuk tidak mengambil hati. Selama saya tinggal saya bagitahu suami supaya belikan barang dapur juga, tapi suami kata xapa. Jadi saya ikukan saja mungkin mertua saya okay je. Makanan pagi selalu mertua beli. Lama kelamaan saya jadi kurang selesa, jadi saya minta untuk masak. Dirumah mertua sangat jarang masak kerana mertua selalu ikut suaminya ke restoran kepunyaanya. Saya juga selalu keluar ikut suami uruskan restoran. Jadi kerja rumah jarang saya buat sebab rumah xpernah bersepah. Bulan 6 2014 mertua mengambil pembantu rumah kerana dirumah juga ada stor barang restoran. Pembantu rumah itulah yang selalu uruskan. Saya hanya sekali sekala ada tolong order barang.
    Nak dijadikan cerita ketika saya dalam pantang, pembantu rumah ada dtg cerita pada tentang mertua saya marah saya menggunakan barang didapurnya. Sejak daripada hari tu, saya sangat berhati2. Jadi barang untuk saya memasak saya beli sendiri. Saya nak membeli tiap hari saya tak punya duit memandangkan semu duit suami saya yang uruskan. Kalau ingin beli apa2 suami saya yang belikan.
    Setelah itu, makin lama ada saja yang saya dengar mertua marah pada saya. Sedangkan didepan saya okay sj. Ada juga kadang kala saya nampak dia moody. Saya dengan mertua sangat jarang berkomunikasi. Jadi saya xtahu sangat mcm mana cara dia. Tapi kalau dia marah, Tuhan sj yang tahu. Di xpernah marah saya depan saya. Tapi dibelakang saya pembantu rumah saya selalu ingatkn saya tentang brg2 dapur dirumah klau sy terguna.
    Pada bulan lepas dia ada wasep dengN group family dia ckp, biras sy tu dah blk KL jadi, dah xde org yg nk tolong dia masak, jadi saya yang selalu tolong dia masak langsung dia xhargai. Sekrang ni sy sangat terasa dan malu pada saudara sebelah suami kerana rupanya dia selalu bagitahu saudara2 yang berkunjung kerumahnya yang dia dapat rehat hanya jika biras sy yang tu balik sj. Jadi semestinya saudara2dia anggap saya ni Pemalas.
    Sekarang ni saya bingung untuk buat keputusan, sbb jika sy terus tinggal disini, saya masak nnt dia marah brg habis. Kalau sy xmasak dikata pemalas. Sy dh bgtahu suami tapi suami sy xtahu nk buat keptsan kerana fikirkan tggjwb terhadap ibu bapanya.
    Suami saya juga pening utk buat kptsn. Sbnrnya suami sy juga xsuka tinggal sebumbung sbb xbebas. Kami nk keluar holiday pn susah. Kami hanya holiday bersama mertua. Sangat susah utk dpt privasi.
    Apa yang patut sy lakukan sekarang..
    Tolong saya...

    Sekian terima kasih..wssalam

    ReplyDelete
  72. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum...kpd semua yg sudi membaca, secara zahirnya apa kisah yg dipaparkan merujuk kpd kehidupan kita se hari² dan melingkungi masaalah berumahtangga yg harus kita harungi setiap saat dan waktu kdg² ini semua ujian Nya supaya kita lebih berserah diri atau kata lainnya..bertaubat sentiasa atas dosa yg kita lakukan sendiri. Tiada seorg pun terlepas dr melakukan dosa² kecil atau besar seterusnya menjadi penyebab atau impak keatas permasaalahan yg berlaku. Justeru itu kita harus rasa bersyukur kerana kita ini di uji supaya kita berdoa dan merintih kpd Nya supaya kita bertambah dekat dan sentiasa dgn Nya.Rahmat Allah sgt luas dan kita x tergambarkan nya. Jadi berpeganglah pd tali Allah dan mengikut sunnah Rasullullah pasti semuo org berbahagia dan di beri Rahmat oleh Nya. Kdg² apa yg berlaku berpunca dr kesilapan kita sendiri muhasabah diri tak kira kita suami atau isteri dan belajar syariat islam dan mengamalkanya, pasti kehidupan kita akan berjaya insha Allah, bahagia didunia dan akhirat. Bahagia itu x semestinya wang ringgit tp dinilai dr keluarga Sakinah mengikut acuan agama Islam. Pelajari lah ilmu hidup ber Syariat....semoga kita semua diberi Rahmatnya.. Aamiin.

      Delete
  73. Adakah anda sedang mencari pinjaman perniagaan? pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tanpa cagaran, modal teroka, dan lain-lain .. Atau adakah anda telah ditolak pinjaman b ya ba nk atau kewangan institusi untuk apa-apa sebab. Saya yang m Mr s Ruth, pemberi pinjaman, pinjaman kepada perniagaan dan individu dalam yang rendah dan affo kadar faedah rdable kadar faedah 2%. jika Berminat? Hubungi kami hari ini di (CHOSENLOANFIRM@GMAIL.COM)

    ReplyDelete
  74. Assalam. Sy seorang suami yg sering terasa hati pada isteri kerana isteri lebih mementingkan ibu bapa dan keluarganya sendiri. Terus terang saya katakan saya tidak suka pergi kerumah mertua kerana rumah mertua jauh di pedalaman dan terasing dengan jiran tetangga. Keluarga mertua juga kurang dari segi agama. tetapi isteri masih mengajak balik kerumah mertua. setiap kali balik ke rumah mertua setiap kali itu lah saya terasa hati dan kadang kala akan ada sedikit pergaduhan. Saya sudah mula berfikir tentang penceraian tetapi agak gusar memikirkan perihal anak yg masih kecil.

    ReplyDelete
  75. Bagaimana pula jika rumah dibeli oleh ayah mertua dan diketakkn nama suami..sekarang ada abg ipar tggl disana dan selepas bersalin ayah mertua nak sy duduk rumah tu dgn suami dan abg ipar...sy rsa x selesa dan akan menyebabkan ibu ayah mertua sentiasa dtg kerumah itu dan menyebabkn sy rasa lebih x selesa..sy decide utk cari rumah sewa n suami xnak amik taw tntang itu..adakah sy berdosa?kerana selama ini ibu bapa mertua sering campur tangan dlm masalah rumah tgga sy

    ReplyDelete
  76. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  77. Saya Mr. Fredrick Peterson. A bereputasi, sah & bertauliah pemberi pinjaman. Kami memberi pinjaman semua jenis dengan cara yang sangat cepat dan mudah, gadai janji seperti-, pinjaman rumah, pinjaman perniagaan, pinjaman kredit buruk, pinjaman perniagaan, pinjaman modal kerja permulaan huluan, pinjaman pembinaan, pinjaman kereta, pinjaman hotel, pelajar pinjaman, pinjaman peribadi, Hutang Penyatuan pinjaman, banyak lagi ... Adakah anda memerlukan pinjaman? Pernahkah anda mencari di mana untuk mendapatkan pinjaman? Adakah anda telah cuba untuk mendapatkan apa-apa jenis pinjaman mereka yang tersebut di atas? Kemudian membalas sekarang di (fredrickpetersonloan@gmail.com). Jika anda ingin mendapatkan pinjaman yang berpatutan. Kami 100% menjamin, dengan kadar paling rendah 2% untuk semua pinjaman, dengan faedah cagaran percuma. Setelah kami menerima maklum balas anda, kami akan segera mula memproses pinjaman anda ..... 24/7 jam Pembiayaan ...

    ReplyDelete
  78. Sy tgh pening...emak suh tinggal serumah..tp isteri dh xthn..sy nk cari umah baru tp mak sy mngamuk2..2 taun sy pujuk emak saya..bg mcm2..spy lmbut hati...mcm mna lg nk buat..buntu

    ReplyDelete
  79. assalamualaikum ustaz....nak luahkan masalah dalam hati terlalu banyak..boleh x saya dapatkn emel ustaz..saya tak nak kisah rumahtangga saya di ketahui umum..aib suami dan keluarga mertua perlu sy jage..sy nk tye pendapat dan solusi terbaik utk semua pihak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum ustaz boleh x saya dapatkn emel ustaz

      Delete
  80. Assalamualaikum...
    Ustaz.saya nak tanya 3 soalan dulu pada ustaz.

    1- Jika ibu mertua saya meninggal dan Isteri saya selalu mendoakan untuk ibunya itu adakah sampai doa si isteri ini kepada ibunya.

    2-Boleh ke tidak jika isteri pergi belajar ilmu agama di luar atau di surau jika ada program mengaji dan jika si suami pula tidak pandai pasal agama dan tak pandai mengaji so.

    3-Jika si suami ni pandai pasal agama cerita mcm orang alim tetapi ada masa mersama kawan pergi jamming lepastu dengan ibu mertuanya pula dia buat endah tak endah.

    ReplyDelete
  81. Salam ustaz.. saya mohon pencerahan dr usraz.. saya dan suami bertengkar pada malam raya kerana suami xnak tido di rumah ibu saya (sedangkan thn ni turn belah saya & rumah mak sy dgn mertua hanya 10mnt sahaja). Krn terlalu marah sebab mertua selalu masuk cmpur urusan rumah tangga kami n terlalu mengongkong suami, saya terlepas ckp kpd suami mengatakan "kalau xnk tido sini sgt, xpyg tgk anak trs". Dr hari raya pertama smpai ke hr raya kelapan, suami lansung xtnya khabar kami anak beranak walaupun saya dh call dia masa hr raya kedua untuk meminta maaf. Saya juga pulang ke kl tanpa suami dan xtau di mana suami sekarang. Mertua juga selalu menggesa suami untuk menceraikan saya..

    ReplyDelete
  82. Assalamualaikum ustaz....

    Bagaimana hendak mengatasi sikap ibu mertua :
    1. Suka mendesak dan hendak prg lain menuruti kehendaknya
    2. Tidak menjaga batas2 aurat ketika di rumah (berkemban selepas mandi dan ke hulur kehilir dengan tuala dalam rumah..adakala di luar rumah)
    3. Seringkali menangkan anak2 yg buat silap..bila sy tegur kesilapan anak2 nya..ibu akan tarik muka dan tak menegur sapa
    4. Suka bercerita hal2 keburukan anak2 org sedangkan anak2 sendiri juga melakukannya..

    saya bukan anak/menantu yang baik...tp saya bersyukur kepada Allah dilahirkan dalam keluarga yg ade didikan agama dan fleksibel..cume bila sy balik ke rumah mertua, pendirian dan cara didikan berbeza sekali dgn didikan keluarga sy..

    ReplyDelete
  83. Assalamualaikum ustaz,

    Saya baru bernikah 2 tahun dan telah mempunyai seorang anak. Saya ingin meminta pendapat ustaz mengenai masalah dalam rumah tangga saya. Ceritanya begini, isteri saya merupakan seorang isteri yang taat pada perintah ALLAH senang cerita ilmu agama dia sangat tinggi. Setelah 2 tahun perkahwinan saya mendapati isteri saya ni memiliki sifat panas baran yang sukar di kawal dan kadang-kadang suka meninggikan suara dengan saya sebagai suaminya malah pernah meninggikan suara dengan ibu saya (ibu mertuanya)sampai beliau terasa hati dengan nya. Sikap isteri saya ini, saya lihat terbawa-bawa dari sifat mak mertua saya yang sering meninggi kan suara dengan bapa mertua saya bila berlaku konflik. Saya sudah beberapa kali menegurnya baik-baik supaya berubah tetapi dia tetap tidak berubah. Setiap kali pergaduhan antara kami dia akan meminta "CERAI" tetapi saya tetap bersabar. Saya sangat kasiahan dan sayangkan anak saya.
    Sebagai seorang suami dan seorang anak, apa yang perlu saya lakukan ustaz. Terima Kasih dan saya minta semua mendoakan kebahagian rumah tangga saya. AMIN ya rabbal Alamin.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dari td ak bace komen2. .ni first msalah yg sama mcm ak. .kdg2 rase dri ni mcm dayus. .biarkan je bini tinggikan suara. .memaksa. .bile gaduh mintak cerai. .ungkit slh yg lepas2. . .sampai masa aku ceraikan jgk bini camni. .aku ni manusia. .sabar aku ada batas. .

      Delete
  84. PINJAMAN
    Halo, adakah anda mencari pinjaman perniagaan? Pinjaman peribadi, pinjaman rumah, pinjaman kereta, pinjaman pelajar, pinjaman penyatuan hutang, pinjaman tidak bercagar, modal teroka, dll. Atau adakah anda ditolak oleh bank atau institusi kewangan atas apa jua sebab? Saya Encik Thomas Spencer pemberi pinjaman swasta, perniagaan pinjaman dan individu dengan kadar faedah 2% yang rendah dan berpatutan. Sekiranya Berminat? Hubungi kami hari ini di: vivianbensonloanfirm@gmail.com
    whatsapp .. + 2348089952450

    ReplyDelete
  85. Nama saya ialah Puan Maria Pedro, pengurus cawangan JAMINAN PENYELESAIAN. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda, adakah anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda, sama ada anda memerlukan pinjaman penyatuan, gadai janji atau tujuan lain? Adakah anda ditolak oleh bank dan institusi kewangan lain? Ketahui lebih lanjut bukan kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda berlaku pada masa lalu !!! Kami memberi pinjaman kepada syarikat, entiti dan individu dengan harga yang rendah dan berpatutan untuk tempoh tetap 1-30 tahun dan enam bulan sebelum permulaan ansuran bulanan. Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel melalui: (mariapedroguaranteetrustloan@gmail.com)

    APLIKASI DATA

    1) nama:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Jantina:
    5) Status perkahwinan:
    6) Kerja:
    7) Nombor Telefon:
    8) kedudukan di tempat kerja:
    9) pendapatan bulanan:
    10) Bilangan pinjaman:
    11) Tempoh pinjaman:
    (12) Tujuan pinjaman:
    13) Tarikh Lahir:
    terima kasih

    ReplyDelete
  86. TERIMA KASIH DENGAN BERSIH UNTUK MENYELESAIKAN MASALAH MASALAHYA (drsunnydsolution1@gmail.com
    nama saya Miss Fatima, saya telah berkahwin dengan suami saya selama 5 tahun kita hidup bahagia bersama untuk tahun-tahun ini dan tidak sehingga dia pergi ke Australia untuk perjalanan perniagaan di mana dia bertemu dengan gadis ini dan sejak itu dia benci saya dan anak-anak dan cinta dia sahaja. jadi apabila suami saya kembali dari perjalanan dia berkata dia tidak mahu melihat saya dan anak-anak saya sekali lagi sehingga dia mengusir kami keluar dari rumah dan dia kini pergi ke Australia untuk melihat wanita itu. jadi saya dan anak-anak saya sekarang sangat kecewa dan saya hanya tinggal bersama ibu saya dan saya tidak merawat baik kerana ibu saya berkahwin dengan lelaki lain selepas kematian ayah saya jadi lelaki yang dia menikah tidak merawatnya dengan baik, saya dan anak-anak saya begitu bingung dan saya sedang mencari jalan untuk mendapatkan suami saya pulang kerana saya suka dan menghargai dia begitu banyak, jadi suatu hari ketika saya sedang melayari di komputer saya saya melihat kesaksian tentang koper mantra ini DR Sunny, kesaksian Dikongsi di internet oleh seorang wanita dan ia menarik perhatian saya sehingga saya juga memikirkan mencobanya. Pada mulanya saya takut tetapi ketika saya memikirkan apa yang saya dan anak-anak saya melalui, jadi saya menghubungi dia dan dia memberitahu saya untuk bertenang selama 24 jam bahawa suami saya akan kembali kepada saya dan kejutan saya yang terbaik saya menerima panggilan dari suami saya pada hari kedua bertanya selepas anak-anak dan saya memanggil DR Sunny dan dia berkata masalah anda diselesaikan anak saya. jadi ini adalah bagaimana saya mendapat kembali keluarga saya selepas tekanan yang panjang dipecahkan oleh seorang wanita jahat dengan semua bantuan ini dari DR Sunny, saya ingin anda semua di forum ini untuk menyertai saya untuk mengucapkan terima kasih kepada DR Sunny dan saya akan juga nasihat untuk mana-mana orang dalam masalah sedemikian atau yang serupa atau apa-apa jenis masalah juga harus menghubungi beliau e-melnya) (drsunnydsolution1@gmail.com) dia adalah penyelesaian untuk semua masalah dan masalah dalam kehidupan. sekali lagi alamat e-melnya (drsunnydsolution1@gmail.com)

    HE ADALAH SPESIALIS DALAM SPELL BERIKUT.

    (1) Jika anda mahu bekas belakang anda.

    (2) jika anda sentiasa mempunyai impian yang buruk.

    (3) Jika anda ingin dinaikkan pangkat di pejabat anda.

    (4) Jika anda mahu wanita / lelaki berlari selepas anda.

    (5) Jika anda mahu kanak-kanak.

    (6) Jika anda mahu menjadi kaya.

    (7) Jika anda ingin mengikat suami / isteri anda menjadi milik anda selama-lamanya.

    (8) Jika anda memerlukan bantuan kewangan.

    (9) Bagaimana anda telah ditipu dan anda ingin memulihkan anda kehilangan wang.

    (10) jika anda mahu menghentikan perceraian anda.

    (11) jika anda ingin menceraikan suami anda.

    (12) jika anda mahu kehendak anda diberikan.

    (13) Kehamilan mengandung untuk mengandung bayi

    (14) Jaminan anda memenangi kes-kes mahkamah dan perceraian yang merisaukan tidak kira bagaimana peringkat

    (15) Hentikan pernikahan atau hubungan anda dari perpisahan.

    (16) jika anda mempunyai penyakit seperti (H I V), (KANKER) HERPES sebarang penyakit.

    (17) jika anda memerlukan doa untuk pembebasan untuk anak anda atau diri sendiri.

    sekali lagi pastikan anda menghubungi beliau jika anda mempunyai sebarang masalah yang akan membantu anda. alamat emelnya (drsunnydsolution1@gmail.com) hubungi dia dengan segera .... hubungi nombor saya di +2348077620669

    ReplyDelete
  87. saudara-saudara

    Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
    Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
    Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima monney di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
    Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya
    ONE BILLION RISING FUND (onebillionrisingfund@gmail.com)
    BBM: D8E814FC

    Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
    Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
    Gmail saya adalah

    Ratu Efendi Lisa
    efendiqueenlisa@gmail.com

    ReplyDelete
  88. Assalamualaikum WBT,

    Ustaz,

    Saya nak minta pendapat ustaz bagaimana bila segala hal rumahtangga si suami bercerita kepada ibu kandung nya. Bila isteri pertikaikan suami berkata itu adalah ibu kandung nye sendiri dan yang melahirkan jadi segala hal harus diceritakan kepada ibu nya. Jika sedemikian, apakah hak isteri tersebut. Ini kerana, terdapat banyak urusan rumahtangga ada campurtangan dari ibu suami. Termasuk urusan pembelian rumah,alatan perabot rumah,ubahsuai rumah sehinggakan urusan untuk menjalankan prosidur melakukan IVF. Si suami juga menyatakan ibu nya berhak memberi keputusan mengenai urusan IVF kerana menggunakan wang dari ibu nya atas alasan ibu nya yang akan mengeluarkan kos rawatan tersebut. Sedangkan dimanakah hak isteri yang mana perihal tersebut telah diusulkan sebelum berbincang dengan isteri. Persoalan apa peranan isteri dalam keadaan begini. Isteri juga ada menyatakan pada suami tidak perlu semua hal diceritakan cukup sekadar urusan anak n si ibu. tetapi si suami tetap menyatakan semua perlu diceritakan.

    Mohon Pencerahan ustaz.

    Terima Kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Assalamualaikum ustaz,

      Saya memerlukan pencerahan dari pihak ustaz bagi situasi yg saya alami. Saya baru berkahwin belum sampai setahun, tinggal Bersama mertua. Suami menyalurkan duit gajinya membayar duit kereta bapanya, duit perbelanjaan bulanan + internet rumah dan juga perbelanjaan jika mak ayahnya ingin kemana2. parents suami rajin sangat berjalan tempat jauh2. dan kos itu ditanggung oleh suami dan saya. Oleh yang demikian, saya menjadi terlalu jarang balik kerumah ibu bapa saya disebabkan ada sahaja urusan/program yang perlu suami saya bawa ibu bapanya. walaupun dekat & bapanya boleh memandu. Saya jadi stress & sedih bilamana saya tidak dapat berjumpa ibu ayah saya kerana terlalu rindukan mereka. dalam hal ini, apa hukumnya jika saya menyuruh suami pindah duduk berasingan di rumah sewa supaya hujung minggu tu kami boleh berbahagi masa sama rata utk menjenguk ibu bapanya dan ibu bapa saya? adakah berdosa jika saya menuntut hak tinggal berasingan dlm kes ini? dlm hal ini kedua org tua suami masih sihat dan boleh menguruskan diri sendiri. dan saya rasa disini kewangan suami lebih kepada familynya berbanding isterinya & dirinya ustaz. Harap ustaz dapat memberikan nasihat kpd saya & suami.

      Delete
    2. senang ja kak.... habaq suami seen dah duduk rumah mak awak, atleast sebulan sekali kita balik tidur rumah mak ayah akak..tak perlu pindah randah... jadi keluarga di kedua belah pihak terpelihara dan rumah tangga kak mendapat berkat kerana menjaga hati kedua2 belah pihak, dan tak menyusahkan sapa-sapa..

      lagi best masa nak cakap pasal benda nie, masa makan malam ramai2 kat meja ada sekali mak dan ayah mertua akak dan suami...so kat situ boleh buat keputusan dah... cakap jer... mula2 fikir macam nak pindah rumah supaya dekat nak balik rumah mak akak, tp bila fikir balik mak dan ayah mertua dan selalu takda rumah kerja luar, jadi nak stay kat rumah mertua tp weekend boleh balik rumah mak akak

      Delete
  89. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat seorang kawan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik agar orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  90. Halo, nama saya ialah Victoria Alberto, mangsa penipuan di tangan peminjam palsu. Saya telah kehilangan kira-kira Rp6,000,000, juta rupiah kerana saya memerlukan modal besar sebesar Rp300,000,000 juta rupiah saya hampir mati, saya tidak punya tempat untuk pergi. perniagaan saya dimusnahkan, dan dalam proses saya kehilangan anak saya. Saya tidak dapat berdiri lagi. Pada suatu hari saya bertemu rakan lama saya yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik, Puan Olivia Daniel, yang pada akhirnya membantu saya memperoleh pinjaman dalam sebuah syarikat. ibu yang baik saya ingin menggunakan peluang ini untuk mengucapkan terima kasih, dan semoga Tuhan terus memberkati anda. saya juga ingin menggunakan peluang ini untuk memberi nasihat kepada warga Indonesia, bahawa terdapat banyak penipu di luar sana, jadi jika anda memerlukan pinjaman, dan ingin mendapatkan pinjaman cepat, hanya daftar melalui Puan Olivia Daniel melalui email: (oliviadaniel93@gmail.com ). anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: (victoriaalberto78@gmail.com). jika anda mempunyai sebarang keraguan. sila dia adalah orang yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai.
    Terima kasih.

    ReplyDelete
  91. Halo,
     Saya Puan Elina Johnson, ELINA JOHNSON LOAN FIRM, di sini datang pinjaman asli yang akan mengubah hidup anda menjadi yang lebih baik, sebuah syarikat pinjaman pinjaman, Diberikan dan Berlesen untuk menawarkan pinjaman kepada individu, syarikat swasta dan orang yang memerlukan bantuan kewangan dalam tahap keuntungan yang rendah sebanyak 2%.

    Saya Puan Elina Johnson, akan memberikan yang terbaik kepada penghormatan kami kepada semua pemohon yang sah. Anda tidak akan kecewa dengan saya dalam urusan perniagaan ini kerana syarikat itu akan memastikan pinjaman anda sampai kepada anda, ia tidak juga berakhir di sana, kami mempunyai pasukan expatrate yang memahami undang-undang melabur, mereka akan membantu anda, memberi anda petua yang akan menguruskan pelaburan anda yang anda melabur pinjaman anda, jadi anda tidak akan bangkrut lagi dalam hidup anda dan tawaran hebat ini datang dengan pinjaman anda, Hubungi kami hari ini melalui e-mel elinajohnson22@gmail.com

    Perkhidmatan kami termasuk yang berikut:

    * Pinjaman peribadi
    * Pinjaman Bercagar
    * Pinjaman tidak berpagar
    * Hasil pinjaman
    * Latihan Pinjaman
    * Pinjaman ikrar pinjaman
    * Bayaran pinjaman
    * Pinjaman pelajar
    * Pinjaman Komersial
    * Pinjaman Auto
    * Resolusi Pinjaman
    * Pinjaman Pembangunan
    * Pinjaman pinjaman Jabatan
    * Pinjaman Perniagaan
    * Pinjaman pendidikan
    * Pelantikan patah

    Sila isi borang permohonan pinjaman di bawah dan kembalikan kepada kami untuk memberi kami lebih baik melalui e-mel:
    elinajohnson22@gmail.com


    DATA PEMOHON

    1) Nama Penuh:
    2) Negara:
    3) Alamat:
    4) Nyatakan:
    5) Jantina:
    6) Status Perkahwinan:
    7) Pekerjaan:
    8) Nombor Telefon:
    9) Kedudukan semasa di tempat kerja:
    10) Pendapatan bulanan:
    11) Jumlah Pinjaman yang Dibutuhkan:
    12) Tempoh Pinjaman:
    13) Tujuan Pinjaman:
    14) Agama:
    15) Pernahkah anda memohon sebelum:
    16) Tarikh lahir:
    terima kasih,
    Puan Elina Johnson (elinajohnson22@gmail.com)

    ReplyDelete
  92. Halo,
    Nama saya ROBBI dari Cirebon Jawa Barat Indonesia, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada ibu Alicia Radu karena membantu saya mendapatkan pinjaman yang baik setelah saya banyak menderita di tangan para pemberi pinjaman online palsu yang menipu saya untuk mendapatkan uang tanpa menawarkan saya pinjaman, saya Saya memerlukan pinjaman selama 3 tahun terakhir untuk memulai bisnis saya sendiri di kota Cirebon tempat saya tinggal dan saya jatuh ke tangan perusahaan palsu di Turki yang telah menipu saya dan tidak menawarkan saya pinjaman. dan saya sangat Frustrasted karena saya kehilangan semua uang saya ke perusahaan palsu di Turki, karena saya berutang kepada bank saya dan teman-teman saya dan saya tidak punya seorangpun untuk menjalankan, sampai suatu hari setia bahwa seorang teman saya bernama Siti Aminah setelah membaca kesaksiannya tentang bagaimana dia mendapat pinjaman dari Bunda Alicia Radu, jadi saya harus menghubungi Siti Aminah dan dia mengatakan kepada saya dan meyakinkan saya untuk menghubungi Bunda Alicia Radu bahwa dia adalah ibu yang baik dan saya harus mengumpulkan keberanian dan saya menghubungi Bunda Alicia Radu dan saya terkejut dengan pinjaman saya diproses dan disetujui dan dalam waktu 3 jam pinjaman saya dipindahkan ke akun saya dan saya sangat terkejut bahwa ini adalah keajaiban dan saya harus bersaksi tentang pekerjaan baik Bunda Alicia Radu
    jadi saya akan menyarankan semua orang yang membutuhkan pinjaman untuk menghubungi email Ibu Alicia Radu: (aliciaradu260@gmail.com) dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan bersaksi seperti yang telah saya lakukan dan Anda juga dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut tentang Bunda Alicia Radu email saya : (robbi5868@gmail.com) dan Anda masih dapat menghubungi Siti Aminah yang memperkenalkan saya kepada ibu Alicia Radu melalui email: (sitiaminah6749@gmail.com)
    semoga Tuhan terus memberkati dan mencintai ibu Alicia Radu untuk mengubah kehidupan finansial saya

    ReplyDelete
  93. Halo,
    nama saya ialah Siti Aminah dari Indonesia, saya cadangkan semua orang di sini harus berhati-hati, kerana terdapat banyak peminjam pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih yang sebenar dalam syarikat pinjaman palsu. Saya telah ditipu oleh 4 peminjam pinjaman yang berbeza, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat rakan yang memperkenalkan saya kepada peminjam pinjaman asal dan syarikat yang sangat handal iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang dari 24 jam Tanpa tekanan dan kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya sangat terkejut apabila memeriksa akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman yang saya minta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa sebarang kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang dapat mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa tekanan dari Ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda mempercayai Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat membantu dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda harus menganggap diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapatkan pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat bebas untuk menghubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu yang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  94. Hello, nama saya Siti Aminah dari Indonesia, sila Saya mencadangkan semua orang di sini perlu berhati-hati, kerana terdapat banyak pemberi pinjaman pinjaman palsu di internet, tetapi mereka masih orang-orang yang sebenar di syarikat pinjaman palsu. Saya telah scammed oleh 4 pemberi pinjaman pinjaman yang berbeza, saya kehilangan wang yang banyak kerana saya mencari pinjaman dari syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang kerana berada dalam hutang.

    Saya hampir berputus asa sehingga saya meminta nasihat daripada seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman asal dan sebuah syarikat yang sangat dipercayai iaitu Ibu Alicia Radu yang mendapat pinjaman saya sebanyak 800 juta rupiah Indonesia dalam Kurang daripada 24 jam Tanpa sebarang tekanan dan pada Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%. Saya amat terkejut apabila menyemak akaun bank saya dan mendapati jumlah pinjaman saya diminta telah dipindahkan ke akaun bank saya tanpa apa-apa kelewatan atau kekecewaan jadi saya berjanji bahawa saya akan berkongsi berita baik supaya orang ramai boleh mendapatkan pinjaman mudah tanpa tekanan daripada ibu Alicia Radu

    Saya mahu anda percaya Ibu Alicia Radu dengan sepenuh hati kerana dia sangat berguna dalam hidup saya dan kehidupan kewangan saya. Anda mesti mengira diri anda sangat bertuah kerana mempunyai peluang untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika anda ingin membuat pinjaman bank, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)
    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya: (sitiaminah6749@gmail.com) jika anda memerlukan sebarang maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu, anda sangat hubungi saya dan saya dengan senang hati akan menjawab anda kerana anda juga boleh membantu orang lain selepas anda menerima pinjaman anda.

    ReplyDelete
  95. Assalamualaikum sy nk bertanya, bagaimana pula kalau suami membelikan rumah utk ibubapanya sedangkan anak isteri disediakan rumah sewa sahaja? Dan bagaimana pulak nafkah kpda ibubapa melebihi isteri dan anak2?

    ReplyDelete
  96. Negara: Indonesia
    WhatsApp: +62 838-3669-4853
    Alamat: Surabaya
    e-mel saya: nurbrayani750@gmail.com
    nama saya Nurbrayani, saya ingin memberi keterangan bahawa kerja yang baik ALLAH dalam hidup saya, kerana ekonomi yang buruk di beberapa negara. Adakah mereka mencari pinjaman di antara kamu? Oleh itu, anda perlu berhati-hati kerana banyak peminjam pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka sangat tulen dalam peminjam pinjaman palsu. Saya telah menjadi mangsa pemberi pinjaman 2 kredit yang curang, saya kehilangan banyak wang kerana saya sedang mencari pinjaman daripada syarikat mereka. Saya hampir mati dalam proses kerana saya telah ditangkap oleh orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan rakan saya saya menjelaskan keadaan saya kemudian memperkenalkan saya kepada pemberi pinjaman pinjaman yang boleh dipercayai. Puan Alicia Radu Saya mendapat pinjaman sebanyak Rp350,000,000 dari Puan Alicia Radu dengan mudah dalam 24 jam yang saya memohon, jadi saya memutuskan untuk berkongsi kerja yang baik ALLAH melalui Ibu Alicia Radu dalam kehidupan keluarga saya.

    Jadi jika anda memerlukan pinjaman, hubungi ibu Alicia Radu melalui e-mel: (aliciaradu260@gmail.com)

    Anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel saya di (nurbrayani750@gmail.com) jika anda memerlukan maklumat mengenai bagaimana saya mendapat pinjaman saya dari Ibu Alicia Radu

    ReplyDelete
  97. Pendudukan: Harta Tanah / perhotelan
    kedudukan: Pengarah Urusan
    Nama: Najwa Mohammed
    Bandar: Miri
    Pinjaman saya mendapat: Rm 1.5 juta
    kadar faedah: 1%
    E-mel saya: najwamohammed369@gmail.com

    Halo, saya mengucapkan terima kasih kepada allah almight untuk kebaikan dan keberkasaan yang saya dapatkan dari AASIMAHA ADILA LOAN FIRM tahun ini 2020, saya ingin kita medium ini membiarkan muslim saya di malaysia, Tahun lepas saya telah memohon pinjaman banyak kali dan saya bodoh , Tahun ini ketika saya sedang menonton berita perniagaan saya di Aljazeera, saya melihat nama AASIMAHA ADILA AHMED LOAN FIRM pada wawancara menerangkan pakej mereka dan bagaimana mereka memberi pinjaman dan dana amal kepada mereka yang ingin memulakan perniagaan tahun ini. Oleh itu, saya mendengar dan menghubungi mereka dengan kenalan mereka di televisyen, saya memohon Rm 1.5 juta, pada kadar 1% dan pinjaman saya telah diluluskan dan saya mendapat pinjaman saya semudah mungkin. Saya mendapat pinjaman saya dan melabur lebih jauh ke hartanah suami saya. suami saya dari indonesia, banjir yang terjejas rumah keluarga kami di jakarta, sejak kami mendapat pinjaman, kami telah memperbaiki banyak hal dan membayar hutang bank juga.Jika anda ingin perusahaan pinjaman yang nyata dan sah, anda bebas memohon sekarang dan dapatkan pinjaman anda .Mengingatkan diri anda untuk menjadi kuat dan tidak pernah berputus asa. Semakin banyak anda jatuh, semakin kuat anda menjadi bangun. Jangan pernah menyerah tidak kira apa. Buat janji kepada impian anda seolah-olah anda berjanji kepada anak anda. Saya berharap anda lebih besar tahun. Mungkin allah memberkati mereka allah

    MOHON SEKARANG
    E-mail | aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com
    Whatsapp | + 447723553516
    e-mel:| (aasimahaadilaahmed.loanfirm@gmail.com)
    instagram:| Ikut kami di instagram @ Aasimahaadila.loanfirm
    twiter; | .aasimhaloanfirm

    ReplyDelete
  98. Assalamualaikum ustaz....sy ni sbagai sorang suami,sy nak tanya bagaimana pula dgn isteri yg sebaliknya dri kisah yg ustaz ceritakan diatas,isteri mengajak suami tinggal dgn ibunya,isteri lebih utamakan ibu sendiri dri suami disebabkan bapanya telah meninggal dunia & ibunya tggal brsendirian,isteri anak bongsu dlm keluarga,kalau di ikutkan isteri ada 3 org adik beradik lelaki tetapi masing2 semua dah berumahtangga & tinggal berasingan...kisah ni menjadi terbalik,suami yg bnyk mkn hati dri isteri....

    ReplyDelete
  99. Ini adalah keterangan saya mengenai kerja baik Ketua Eli Dodoru yang membantu saya .... Saya Ann Earnis dari utara Carolina USA. dengan bantuan penyihir mantra ini, suami saya yang meninggalkan saya selama 3 tahun lalu kembali, saya akhirnya bertemu dengan lelaki ini di laman blog yang disiarkan oleh salah seorang pelanggan untuk meminta bantuan, saya menjelaskan semuanya kepadanya dan dia memberitahu saya mengenai ejaan caster yang dia ketahui dan dia memberikan saya whatsapp untuk menulis kepada eja kastor untuk memberitahu dia masalah saya. Hanya dalam 2 minggu, suami saya kembali menemui saya. Saya hanya ingin mengucapkan terima kasih kepada penyihir mantra yang jujur dan tulus ini, tuan semua yang anda katakan telah berlaku dan terima kasih tuan. Tolong saya ingin memberitahu semua orang yang mencari jalan keluar untuk menyelesaikan masalah mereka, silakan berkonsultasi dengan penyihir ejaan ini, dia benar-benar hebat, dia hebat dan apa sahaja yang diberitahu oleh penyihir ejaan adalah apa yang akan terjadi, kerana semua yang diberitahu oleh penyihir ejaan itu datang untuk lulus. Anda boleh menghubungi dia di: whatsapp +2349015088017

    ReplyDelete
  100. Ini adalah keterangan saya mengenai kerja baik Ketua Eli Dodoru yang membantu saya .... Saya Ann Earnis dari utara Carolina USA. dengan bantuan penyihir mantra ini, suami saya yang meninggalkan saya selama 3 tahun lalu kembali, saya akhirnya bertemu dengan lelaki ini di laman blog yang disiarkan oleh salah seorang pelanggan untuk meminta bantuan, saya menjelaskan semuanya kepadanya dan dia memberitahu saya mengenai ejaan caster yang dia ketahui dan dia memberikan saya whatsapp untuk menulis kepada eja kastor untuk memberitahu dia masalah saya. Hanya dalam 2 minggu, suami saya kembali menemui saya. Saya hanya ingin mengucapkan terima kasih kepada penyihir mantra yang jujur dan tulus ini, tuan semua yang anda katakan telah berlaku dan terima kasih tuan. Tolong saya ingin memberitahu semua orang yang mencari jalan keluar untuk menyelesaikan masalah mereka, silakan berkonsultasi dengan penyihir ejaan ini, dia benar-benar hebat, dia hebat dan apa sahaja yang diberitahu oleh penyihir ejaan adalah apa yang akan terjadi, kerana semua yang diberitahu oleh penyihir ejaan itu datang untuk lulus. Anda boleh menghubungi dia di: whatsapp +2349015088017

    ReplyDelete
  101. Saya tidak dapat cukup berterima kasih kepada Dr EKPEN TEMPLE kerana mengembalikan kegembiraan dan cinta dalam perkahwinan saya, perceraian dan perpisahan bukanlah perkara yang baik untuk dialami dalam sebuah hubungan tetapi terima kasih kepada Dr EKPEN TEMPLE kerana memberikan mantra cinta kepada saya untuk mengembalikan cinta dalam perkahwinan saya. Hubungi dia hari ini di (ekpentemple@gmail.com) untuk mendapatkan bantuan.

    ReplyDelete
  102. Are you in a financial crisis, looking for money to start your own business or to pay your bills?
    GET YOUR BLANK ATM CREDIT CARD AT AFFORDABLE PRICE*
    We sell this card to all our customers and interested buyers worldwide,Tho card has a daily withdrawal limit of $5000 and up to $50,000 spending limit in stores and unlimited on POS.
    **WHAT WE OFFER**
    *1)WESTERN UNION TRANSFERS/MONEY GRAM TRANSFER*
    *2)BANKS LOGINS*
    *3)BANKS TRANSFERS*
    *4)CRYPTO CURRENCY MINNING*.
    *5)BUYING OF GIFT CARDS*,
    *6)LOADING OF ACCOUNTS*
    *7)WALMART TRANSFERS*
    *8)BITCOIN INVESTMENTS*
    *9)REMOVING OF NAME FROM DEBIT RECORD AND CRIMINAL RECORD*
    *10)BANK HACKING*
    email blankatmmasterusa@gmail.com
    you can also call or whatsapp us Contact us today for more enlightenment

    +1(539) 888-2243
    WE ARE REAL AND LEGIT...........2019 FUNDS/FORGET ABOUT GETTING A LOAN..

    IT HAS BEEN TESTED AND TRUSTED

    whatsapp only ===>>   +1(539) 888-2243

    ReplyDelete