Rahsia Dalam Rahsia

Allah s.w.t mencipta kehidupan, dan pada masa yang sama diciptakan juga kematian. Segaja kematian itu dirahsiakan supaya ia menjadi suatu ciptaan agung yang akan menguji manusia dan pada masa yang sama memotivasikan manusia untuk sentiasa bekerja dan melakukan amal ketaatan seolah-olah tiada lagi hari esok. Manusia yang cerdik akan mengambil hikmah rahsia tarikh kematian dengan mengoptimakan amal untuk kehidupan selepas kematian, manakala manusia yang lalai akan terus lalai walau malaikat maut menjeling pada setiap saat.

Bayangkan jika tarikh kematian itu telah diketahui sejak awal lagi, maka akan porak perandalah kehidupan manusia seluruhnya kerana semuanya akan menunggu sehingga ke hujung waktu untuk bertaubat, bercambah-cambahlah manusia yang malas dan makin kembanglah nafsu sang pengejar kekayaan dunia.

Begitu juga dengan urusan rezeki dan ketentuan hidup. Allah sengaja merahsiakannya supaya manusia itu cenderung untuk berusaha dan terus berusaha, dan bertawakkal hanya kepadanya.

Lailatul Qadr adalah antara rahsia dalam rahsia yang paling hebat. Jika manusia mengetahui akan tarikhnya yang sebenar, maka pasti akan makin suramlah masjid-masjid pada penghujung Ramadhan kecuali pada malam lailatul Qadr. Kerahsiaan malam lailatul Qadr adalah supaya manusia berlumba-lumba mencarinya pada setiap malam, mengimarahkan masjid dengan zikir, solat dan doa, supaya manusia tidak hanya akan cemerlang pada malam yang agung itu sahaja, tetapi supaya setiap detik 10 akhir Ramadhan itu dimanfaatkan dengan sebaik-baiknya.

Ramadhan belum lagi berakhir, gunakan setiap saat untuk mengumpul kebaikan-kebaikan yang berlipat kali ganda.

No comments:

Post a Comment