Cerita Tentang Hujan


Panas yang berpanjangan sepanjang hari itu diakhiri dengan hujan lebat yang begitu menyegarkan. Humaira yang tidur sejak tadi di sofa, bangkit seketika saat mendengar titis-titis hujan yang turun deras membasahi bumi. Pohon-pohon hijau seolah-olah menyanyi dan menari penuh kegembiraan menyambut rahmat dari langit yang turun membasahi setiap makhluk.
“Ayah, hujan lebat la” dia memulakan bicaranya dengan suara serak-serak basah setelah bangkit dari tidur yang agak lama. Matanya digosok-gosok dan kemudian dia melontarkan pandangannya kembali ke arah tingkap.
Aku mendiamkan diri, memikirkan apakah pengisian tarbiah dan keimanan yang akan aku ajarkan padanya kali ini. Melihat hujan turun, akalku ligat berfikir. Elok juga jika kali ini aku terangkan padanya tentang proses kejadian hujan.
“Maira, nak dengar tak cerita tentang hujan, cerita tentang macamana hujan boleh turun?” aku memulakan bicara, sengaja aku bertanya untuk menarik perhatiannya yang mungkin masih lagi mamai.
“Nak, nak, nak” dengan cepat dia menjawab, memang dia akan cukup gembira jika aku bercerita kepadanya, walaupun cerita itu telah diulang dua tiga kali. Jika semasa kecilnya, cerita-ceritanya hanyalah tentang kucing dan kambing yang kelaparan, diikuti dengan kisah-kisah para nabi yang menarik hati seperti kisah Nabi Musa, Sulaiman, Daud ketika usianya 3 dan 4 tahun dan kini cerita pada usia 5 tahun harus lebih canggih dan sesuai dengan kemampuan mindanya yang semakin maju.
“Ok, macam ni Maira, tau tak sungai dan laut?
“Tau, tau”
“Dalam sungai dan laut ada banyak air kan?” aku memulakan penerangan dengan soalan demi soalan agar tergambar bayangan-bayangan dimindanya.
“Aaaa’aaa, ye ada air banyak, tapi kenapa ayah? Kata nak cerita pasal hujan” dia sedikit tidak puas hati kerana seakan-akan aku ingin lari dari topik penceritaan.
“Sabar la dulu, nak dengar ke tak nak ni?” aku memujuknya agar sabar sedikit. Biasalah jiwa anak-anak resminya sentiasa hendak cepat dan tidak sabar.
“Matahari maira tau tak?” kembali aku bertanya padanya.
“Matahari panas ke sejuk?” sebelum sempat dia menjawab, aku kembali bertanya kepadanya soalan-soalan mudah agar dia tidak terasa susah.
“Panas” ringkas dia menjawab.
“Ok, bila matahari panas, air sungai dan air laut akan tersejat, tersejat tu maksudnya air tu akan naik ke atas langit” aku menerangkan kepadanya dengan bahasa yang semudah mungkin.
“Faham tak?” aku bertanya pabila aku melihat wajahnya tiada reaksi, biasanya dia akan menyahut dengan “Oooooo” yang panjang atau anggukan tanda kefahaman.
“Faham, faham, tadi kan ayah suruh sabar, ni maira sabar la ni” dia memulangkan buah kerasnya kepada ku kembali.
“Aduh! Kena sebiji” namun keluhan itu hanya kedengaran di dalam hati, aku hanya mampu tersenyum tawar kemudian menyambung lagi penceritaan.
“Bila air-air tadi naik ke atas, dia akan berkumpul dan berkumpul kemudian jadilah awan yang warna putih”
“awan-awan tadi asalnya warna putih, bila air yang berkumpul dalam tu makin banyak dan makin banyak, akhirnya dia akan jadi warna kelabu, sekarang cuba maira tengok awan tu, apa warnanya?” sambil aku menghalakan jari telunjuk ke arah langit.
“Aaa’aaa lah, warna kelabu, dalam tu dah ada banyak air ke ayah?” dia mengiyakan diikuti dengan soalan.
“Iye, jadi bila awan tu dah berat sangat, itu yang air tu turun mencurah-curah tu, air yang turun tadi kita panggil ia sebagai hujan”
“Oooooo” kali ini barulah dia mengangguk dengan “trademark” ooooonya yang mahal itu.
“Hah, sekarang faham tak?”
“Ok, faham-faham” dia kemudian tersengih menampakkan gigi depannya yang sedikit kuning dan agak jarang.
“Ok bagus!” aku mengangkat ibu jari memberinya motivasi. Moga sifat ingin tahunya akan mengembangkan potensi mindanya menjadi sehebat Saidatina Aisyah suatu hari nanti. Amin.






No comments:

Post a Comment