Cerpen : Mendakap Cahaya (Bahagian Akhir)

Oleh : Mohd Hisham Mohd Sharif

Kim Swee bersila dengan tenang di atas dek kapal George Galloway, nama simbolik yang diambil sempena seorang warga Britain yang cukup cekal membantu Palestin sepanjang hayat kehidupannya.

Kim Swee membiarkan sahaja wajahnya ditampar oleh angin kencang yang bertiup. Rambutnya yang kemas, kelihatan sedikit tergugat oleh tamparan angin lautan Meditteranean yang agak kencang. Sesekali kelihatan ikan lumba-lumba berenang-renang di sisi kapal dalam ritma yang cukup harmoni. Memang cukup indah jika dipandang dengan mata hati. Laut yang tenang dan bulan yang terang ditambah dengan bintang-bintang yang bersinar cemerlang menambahkan lagi keindahan dan kedamaian luarbiasa malam itu. Tidak akan ada pelukis yang mampu melukis detik-detik penuh keajaiban ini.


ku melabuhkan punggung disebelahnya, ku lihat dia masih larut dengan lamunannya yang telah mengembara entah kemana. Malam ini malam kedua kami berada di lautan setelah mengharungi pelbagai dugaan dan ujian di sepanjang perjalanan sebelum akhirnya kami berjaya belayar menuju ke perairan Gaza bagi menyampaikan bantuan kemanusiaan.

“Apa yang difikirkan tu Kim Swee? teringat pada keluarga barangkali”

Aku memecahkan kesunyian bicara antara kami berdua tatkala kebanyakan dari penghuni kapal telah hanyut dalam lena. Kelihatan beberapa pemuda Turki sedang khusyuk menunaikan solat malam di atas dek kapal.

Aku dan beberapa rakan dari Aman Palestin ditugaskan untuk berkawal malam itu, dan aku mengajak Kim Swee untuk keluar bersama menemaniku.

Juga kelihatan beberapa pemuda Arab bertubuh sasa yang memegang lampu suluh kecil dan kelihatan juga sekumpulan pemuda melayu dari Indonesia dan Malaysia sedang meronda-ronda sekeliling kapal bagi memastikan keselamatan barang-barang bantuan yang akan dihantar ke Gaza melalui jalan lautan. Kapal yang dibeli dengan harga 10000 pound ini memuatkan barangan bantuan bernilai jutaan ringgit hasil sumbangan masyarakat dari seluruh dunia.

Terkandung di dalamnya barang-barang keperluan asas, buku-buku, permainan kanak-kanak, baju dan kain, peralatan pembinaan dan kelengkapan perubatan.

Misi bahaya yang disertai oleh puluhan NGO dari seluruh dunia dan salah satu darinya adalah NGO Aman Palestin dari Malaysia. Telah beberapa kali Israel dengan angkuh memberi amaran agar misi tidak diteruskan, namun kami bertekad untuk meneruskan juga misi bagi memecahkan kepungan Gaza yang telah berlangsung sejak tahun 2006 apabila parti Hamas yang bertanding secara sah melalui saluran demokratik dan pilihanraya yang diiktiraf bersih oleh bekas presiden Amerika Syarikat sendiri iaitu Jimmy Carter memenangi kerusi terbanyak dan membentuk kerajaan di Palestin.

Sejak itu, Gaza seolah terperangkap dalam penjara terbesar di dunia, mereka dijajah dan diserang setiap hari tanpa ada peluang untuk mempertahankan diri dengan sama rata.

Kepungan melalui darat dan lautan itu walaupun mendapat bantahan dari masyarakat dunia seluruhnya, namun kerajaan-kerajaan besar dunia seperti Russia, China, Perancis, U.K dan Pertubuhan Bangsa Bangsa bersatu tetap tidak berani membela. Kerana setiap kali resolusi diluluskan untuk membebaskan kepungan, pasti Amerika akan menggunakan kuasa vetonya untuk menghalang.

OIC dan negara-negara Arab juga lesu dan bisu, hanya mampu mengutuk dan mengecam di meja-meja kayu yang cantik beralaskan permaidani mahal dan ketika mereka duduk di kerusi kulit yang tinggi harganya. Langsung tidak boleh diharapkan, kebanyakan dari pemimpin mereka hanya sayangkan jawatan, pangkat dan harta yang dijamin oleh Amerika dan kuasa-kuasa besar dunia kepada mereka.

Melihat kepada lesunya badan-badan dunia dalam mengambil keputusan dan tindakan, banyak NGO-NGO mula ditubuhkan atas semangat kemanusiaan dan pembelaan mangsa-mangsa penjajahan yang tertindas.

Kini dunia akan menyaksikan himpunan NGO-NGO yang sama-sama cintakan kedamaian dan kebebasan ini akan cuba untuk merempuh sekatan walau mereka tahu, Israel akan menghalang dengan segenap kekuatan.

Sejak perbualan penuh bersejarah di kafe hijau kuning pada petang yang aku akan ingati hingga bila-bila itu, kami mula mengorak langkah bagi menyertai misi keamanan anjuran Aman Palestin yang akan berlepas ke Gaza.

Aku sendiri telah mengambil cuti tanpa gaji selama sebulan untuk menguruskan keberadaan kami dalam misi ini manakala Kim Swee sendiri menangguhkan pengajian semester akhirnya. Walaupun mendapat tentangan hebat dari seluruh ahli keluarganya, dia tetap berkeras untuk bersama.

Hingga saat ini, aku harus bersyukur kepada Allah dan berterima kasih kepada pengerusi Aman Palestin sendiri iaitu Ustaz Abdullah kerana banyak membantu kami dalam menguruskan kehadiran kami pada misi yang penting ini.

“Ah, En. Hisham, maaf tak perasan pula tadi, En. Hisham tanya apa tadi?”

Dia membalas sapaanku dengan tepukan mesra pada bahu. Wajahnya dipalingkan dan dalam samar-samar malam yang disinari cahaya bulan yang terang kelihatan matanya sedikit basah.

“Menangis? Teringat keluarga ke?”

Pendek sahaja aku bertanya untuk menduga perasaannya, terasa kesal juga kerana menganggu lamunannya.

“Takdelah En. Hisham, saya sedang melayan rasa masih tak percaya yang saya berada di sini sekarang ini.”

“En. Hisham, harap-harapnya semuanya baik-baik belaka ye dan moga tuhan memelihara perjalanan kita, sebab saya berharap sangat nak sampai ke sana dan membantu orang-orang yang susah di Gaza.”

Kim Swee meluahkan apa yang sedang difikirkan sehingga basah airmatanya. Ternyata pemuda ini begitu lembut jiwanya, dan kegundahannya bukanlah pada urusan dunia, sedang aku hampir tidak keruan mengingatkan dua anak kecilku Humaira dan Khadijah yang telah ku tinggalkan hampir tiga minggu.

Jenuh juga aku memujuk mereka dan ibunya walaupun pada asalnya aku sendiri agak keberatan untuk meninggalkan mereka selama sebulan. Apatah lagi mengingatkan risiko diserang atau ditahan di penjara Israel yang mungkin jika tertangkap dan dipenjara tidak akan dibebaskan hingga bila-bila.

Aku membatukan diri, membiarkan sahaja dia meluahkan perasaannya.

“En. Hisham, saya rasa sekarang hati saya cukup tenang dan bahagia, tidak pernah saya rasakan begini sebelum ini”

“Sebelum ini hidup saya hanyalah untuk mengejar kecemerlangan dan wang yang banyak, itu sahaja impian saya dalam kehidupan ini. Saya tidak pernah memikirkan tentang kehidupan dan perasaan orang lain, apa yang penting hanyalah untuk menkayakan diri dan keluarga saya sahaja.”

“Saya lihat ayah saya walaupun kaya raya, tetapi jiwanya tetap tidak bahagia. Kehidupannya saya lihat sentiasa penuh dengan penipuan demi penipuan. Bukan penipuan dalam perniagaan yang diusahakannya, tapi dia menipu dirinya sendiri dengan mengejar sesuatu yang tidak pasti.”

“Ayah saya amat suka berjudi dan menghabiskan wang untuk minum arak yang berjenama mahal harganya. Walaupun dia tidak pernah mengabaikan tanggungjawab pada keluarga, menyediakan wang dan segalanya untuk kami sekeluarga, tapi kehidupannya penuh kecelaruan dan keserabutan yang tidak mampu saya ungkapkan dengan kata-kata.”

“Orang luar mungkin melihat kami bahagia dengan kereta besar, rumah besar dan harta yang melimpah ruah, tapi hakikatnya hanya kami sahaja yang tahu. Rumah kami ibarat sangkar emas yang menyesakkan jiwa setiap penghuninya.”

“Kami bebas melancong ke serata dunia, tapi jiwa kami tetap terpenjara, terperangkap dalam dunia material yang tidak pernah ada kesudahannya”

Aku mendengar dengan penuh perhatian kisah kehidupannnya. Inilah kali pertama dia menceritakan segalanya dengan begitu telus. Seolah-olah dia ingin melepaskan bebanan berat yang telah dipikulnya selama ini.

“Walaupun kami beragama Budhha, tapi saya langsung tidak pernah mengetahui tentang ajaran-ajarannya apatah lagi untuk menjejakkan kaki ke rumah ibadat dan melakukan sebarang upacara penyembahan”

“Hidup kami bebas, bagi kami tuhan itu tiada dan tidak relevan, apa yang penting adalah duit, duit dan duit semata-mata.”

“Setelah saya masuk ke Universiti, dan masuk ke kelas En. Hisham, pada mulanya saya tidak merasakan apa-apa, tapi selepas pesanan dan nasihat demi nasihat berkaitan dengan agama yang En. Hisham berikan di dalam kelas, saya mula tertarik dan ingin mengkaji dengan lebih lanjut berkaitan dengan Islam.”

Kembang seketika hatiku mendengar pujian darinya, namun cepat-cepat aku beristighfar agar amal dakwahku tidak luruh semuanya akibat riak dan ujub yang melanda jiwa.

“Kemudian saya terjumpa pautan Aman Palestin dalam blog En. Hisham, dari situlah saya mula mengkaji tentang Palestin. Banyak buku yang telah saya baca berkenaan isu Palestin ini, terutamanya karangan Dr. Mohsein Salleh dan Ustaz Yusuf Qardhawi. Kini hati saya cukup rindu untuk mencium tanah di bumi yang bersejarah itu.”

“Saya nekad petang itu untuk mengajak En. Hisham bersama saya untuk ke Palestin, dan saya cukup yakin En. Hisham tidak akan mengecewakan saya, dan sememangnya saya harus berterima kasih pada En. Kerana dengan jasa En. Saya akhirnya berjaya menyertai misi ini.”

Aku terdiam dalam kekaguman, kemudian aku teringat akan satu janji yang pernah diungkapkannya dahulu.

“Kim Swee, kamu ingat tak satu janji yang pernah kamu lafazkan dahulu?”

“Saya ingat En. Hisham, dan saya rasa kini saya sudah bersedia untuk mendakap cahaya kebenaran itu.”

Aku hampir menangis mendengar jawapannya, namun aku mengawal emosiku agar dia terus setia dan tidak berubah hati.

“Baiklah, Kim Swee, sekarang genggam tangan saya, dan lafazkanlah mengikut apa yang saya sebutkan”

“Baik En. Hisham” matanya kelihatan berkaca-kaca.

“Aku naik saksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah” aku memulakan ucapan lafaz keramat itu.

“Aku naik saksi bahawa tiada tuhan melainkan Allah” Kim Swee tanpa sebarang keraguan mengikut dengan tepat bacaanku.

“dan aku naik saksi bahawa Muhammad itu pesuruh Allah” dan aku melafazkan kalimah keramat bahagian kedua yang cukup mulia.

“Aku naik saksi bahawa Muhammad itu pesuruh Allah” dia mengulangi kalimah itu dan sejenak itu juga aku memeluk tubuhnya erat.

Airmatanya jatuh berguguran dan airmataku juga tidak tertahan lagi.

“Selamat kembali Kim Swee kepada fitrah kehidupanmu yang cukup indah dan bersih” perlahan-lahan aku berbisik ditelinganya.

Airmatanya gugur semakin lebat, kedengaran esak tangis yang ditahan-tahan. Kemudian dia mengangkat wajahnya dan kelihatan cahaya yang terang menyinari wajahnya.

Aku kehairanan, cahaya apakah ini?

Seketika itu juga suasana di atas dek kapal mula menjadi kelam kabut. Pemuda-pemuda yang berkawal tadi berkumpul di suatu tempat sambil melambai-lambaikan tangan tanda mereka datang dengan aman. Dari jauh kelihatan cahaya terang dari kapal yang tidak dikenali, menyuluh dek kapal dengan begitu biadap.

Aku dan Kim Swee kaget seketika, kemudian kami bangun dan berlari menuju ke tempat pemuda-pemuda tadi berkumpul. Ketua rondaan malam itu Abang Azman dari NGO HALUAN Palestin kelihatan agak cemas, dia kesana dan kesini mengatur posisi untuk mempertahankan kapal dari dicerobohi.

Tiba-tiba kedengaran bunyi seperti bertih jagung yang sedang meletus, cuma bunyinya lebih kuat dan menggerunkan.

“Israel!”

“Tunduk”

“Allahuakbar!”

“Allahuakbar!”

“Allahuakbar!”

Jeritan demi jeritan dan laungan takbir saling bersahut-sahutan. Perasaanku bercampur baur, keliru, takut, marah dan sesak semuanya saling berhimpun hingga menyebabkan kepalaku terasa berat.

Aku berlari ke satu sudut kapal sambil menarik tangan Kim Swee. Kemudian di satu penjuru aku membatukan diri dan memeluk Kim Swee yang baru melafazkan syahadah dengan erat, sesungguhnya tidak pernah tergambar dalam imaginasiku yang paling liar bahawa aku akan berhadapan dengan suasana begini.

Seingat aku suasana genting paling hebat yang pernah aku rasai adalah ketika hampir bertumbuk dengan Rasfan, pelajar tingkatan lima di sekolahku tika aku menegurnya kerana berdua-duaan dalam kelas semasa aku menjadi ketua kelas 4 Aset. Itupun mujur tidak ada tumbukan yang sempat mengena kerana aku mengaplikasikan kemahiran langkah seribu menuju ke bilik guru mencari Cikgu Ariffin, guru displin yang dihormati semua. Mujur Rasfan ketika itu badannya seperti Big Show dalam rancangan gusti WWE. Sementara aku yang kurus kering tika itu ala-ala Rey Mysterio, sememangnya handal dalam acara larian jarak jauh.

Selepas bermaafan dengannya ketika “re-union” sekolah lapan tahun lepas, aku tidak lagi berjumpa dengannya. Kali terakhir aku dengar tentang Rasfan adalah dari sahabatku Shah Nizam yang menyatakan dia ke Pakistan untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang hadis.

Dalam suasana begini, aku mengingatkan ayat-ayat tentang jihad yang sering dibaca oleh naqib usrahku, Dr. Kamarun. Mengingat ayat dari surah Ali Imran ayat 142 dan 143 aku jadi lebih tenang.

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum nyata bagi Allah orang-orang yang berjihad di antaramu, dan belum nyata orang-orang yang sabar.



Sesungguhnya kamu mengharapkan mati (syahid) sebelum kamu menghadapinya; (sekarang) sungguh kamu telah melihatnya dan kamu menyaksikannya.



Jika sebelum ini aku sentiasa mengimpikan mati syahid untuk mengelakkan dari dihisab dengan teliti pada hari kiamat, namun kini tatkala berhadapan sendiri dengan situasi mencemaskan dan mengerikan seperti ini, barulah aku mengerti mengapa hadiah kepada para syuhada itu amat tinggi nilaiannya.

Bunyi tembakan dari mesingan Israel cukup menggerunkan, aku masih duduk di suatu sudut bersama Kim Swee dalam ketakutan, tidak pernah kami diberi latihan untuk menghadapi suasana begini kerana tujuan asal misi adalah untuk menyampaikan bantuan dan memecahkan kepungan dengan jalan yang aman.

Bunyi kipas helikopter yang semakin mendekat menambahkan lagi suasana cemas, kelihatan tentera-tentera berbaju hitam sedang turun dari tali yang dicampakkan dari helikopter ke atas dek kapal.

Melihat kebiadapan mereka, perasaan takutku perlahan-lahan hilang, rasa marah kian bangkit di dalam jiwa. Kali ini aku tidak peduli lagi, rasa marah yang meluap-luap mengatasi perasaan takut kepada kematian. Persetankan ketakutan, kerana kematian boleh berlaku di mana-mana, jika tidak di sini mungkin di atas jalan raya di Malaysia atau kerana tercekik sup tulang di kedai makan.

“Kim Swee bangun! Kita lawan” aku berdiri, memperoleh semangat baru.

Dengan pantas aku dan beberapa pemuda Arab menuju ke arah tentera berbaju hitam yang baru turun. Seorang pemuda Arab menendang tentera itu dengan tendangan layang yang cukup kuat hingga menyebabkan tentera itu tersungkur jatuh.

Aku, Kim Swee dan seorang pemuda Turki lantas mencapai batang besi paip dan memukul tentera yang tidak berdaya itu dengan perasaan marah yang bersangatan. Puas memukulnya, kami lantas mengangkat dan mencampakkannya ke lautan.

Helikopter semakin banyak dan tentera yang turun juga semakin ramai, perlawanan semakin sengit, pemuda-pemuda Arab yang sememangnya telah lama menantikan saat-saat begini, melakukan penentangan dengan bersungguh-sungguh. Aku melihat Sheikh Solah yang berusia 60 tahun juga turut serta dengan begitu cekal dalam pertarungan itu.

Dalam satu situasi, aku menyaksikan pertarungan satu lawan satu antara tentera yang aku rasakan statusnya adalah komando dengan Sheikh Solah, entah kekuatan apa yang merasuk tubuhnya, dengan mudah Sheikh Solah mengalahkan komando laut Israel dan mengunci pergerakannya ibarat seorang pesilat gayung handalan yang telah menguasai bengkung merah.

Bom asap yang dilemparkan juga seakan tidak memberi kesan, angin yang bertiup seolah-olah menyebelahi kami. Setiap kali bom asap dilemparkan, angin akan meniupnya keluar sehingga kami langsung tidak merasai kesan dari gas pemedih mata yang dilemparkan kecuali hanya sedikit gatal-gatal pada abdomen.

Kami diserang dari atas dan bawah, dari bahagian bawah kapal, kelihatan komando-komandi Israel yang menaiki bot-bot laju kecil cuba memanjat kapal. Beberapa pemuda kelihatan menyembur dengan pancutan air deras untuk menghalang, terdapat beberapa bot kecil yang lari ketakutan, entah bagaimana mereka layak digelar komando jika hanya dengan pancutan air sahaja membuatkan mereka lari mencicit-cicit.

Suasana diatas kapal kian genting, semakin ramai komando dengan seragam hitam dan bertutup muka seperti perompak dan lanun yang ganas menyerbu. Pertarungan masih berlangsung hingga tiba-tiba aku melihat, seorang demi seorang dari ahli misi gugur secara tiba-tiba.

Aku mendongak ke atas, rupanya ada penembak curi yang menembak ahli misi yang sedang mempertahankan diri dan kapal dari diceroboh. Dasar pengecut! Aku pasti mereka menggunakan peluru hidup kerana bau hamis darah mula terasa menusuk di hidung.

Tiba-tiba aku teringatkan Kim Swee, Ah! Dimana pula dia dalam keadaan yang genting sebegini, selepas kami mencampakkan seorang tentera komando ke lautan, kelibatnya tidak lagi kelihatan.

Aku mencari-cari Kim Swee dengan merujuk kepada vest Aman Palestin yang dipakainya sejak pagi, dan pandanganku terhenti tatkala melihat Kim Swee sedang sibuk menyembur air ke bahagian bawah kapal bagi menghalang tentera Israel dari mencerobohi kapal.

“Kim Sweeeeeeee!” aku menjerit memanggil namanya.

Serentak itu juga aku mendengar suara Abang Azman menjerit.

“Semua tunduk dan berhenti melawan, mereka guna peluru hidup!”

Aku tidak peduli pada jeritan itu, yang ada pada pemikiranku ketika itu hanyalah Kim Swee, dia adalah dibawah tanggunganku, apa jua yang terjadi pada dirinya, akulah yang akan dipertanggungjawabkan kepada pihak Universiti dan lebih menggerunkan lagi tika memikirkan tentang keluarganya.

“Kim Swee, tunduk!” aku menjerit.

Sebelum sempat dia memalingkan kepalanya, kelihatan cahaya putih menyinari tubuhnya dan serentak itu juga dia rebah ke lantai kapal.

Aku panik, dalam kekalutan itu aku melihat abang Azman telah diikat, juga ramai yang telah gugur dan dipukul oleh tentera-tentera yang biadap dan tidak tahu malu itu. Sheikh Solah yang begitu berani, aku lihat juga rebah, terdapat kesan-kesan peluru tembakan yang banyak pada bahagian hadapan tubuhnya. Nyatalah bahawa dia telah syahid.

Aku terus berlari mendapatkan Kim Swee.

Jarak 50 meter terasa seakan begitu jauh, derap langkahku makin berat dan kepalaku juga semakin berpusing-pusing, namun aku gagahkan jua langkah walaupun aku terasa seperti ada kepanasan dan kesakitan luarbiasa pada bahagian kaki kanan ku.

Tiba padanya, bau hamis darah yang mencengkam tidak aku pedulikan lagi, aku merangkul tubuhnya yang panas, darah merah pekat mengalir laju dari ubun-ubun kepalanya. Kim Swee telah ditembak tepat pada dahi. Nadi dan nafasnya telah tiada lagi.

Aku meletakkan kepalanya diatas ribaanku, sambil menangis teresak-esak.

Kim Swee mati syahid walaupun belum sempat untuk menunaikan solat walau satu rakaat. Dia telah melafazkan syahadah dengan penuh keikhlasan dan berjuang bermati-matian untuk mempertahankan apa yang dipercayainya.

Bau hamis darah tiba-tiba diselubungi oleh harum kasturi yang entah dari mana hadirnya.

Aku menyeka wajahnya yang berlumuran darah merah pekat, kelihatan seakan-akan wajahnya tersenyum riang menikmati janji-janji tuhan kepada hambanya yang gigih berjuang.

Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah; maka di antara mereka ada yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka sedikit pun tidak merubah (janjinya),



supaya Allah memberikan balasan kepada orang-orang yang benar itu karena kebenarannya, dan menyiksa orang munafik jika dikehendaki-Nya, atau menerima tobat mereka. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Kim Swee syahid sejurus selepas dia melafazkan syahadah dengan penuh kesedaran dan keikhlasan. Ayat-ayat dari surah Al Ahzab ayat 23 dan 24 menenangkan hatiku. Berbahagialah Kim Swee, kerana sesungguhnya para syuhada itu tidak mati, bahkan tetap hidup dan menikmati rezeki dari sisi Allah.

Janganlah kamu mengira bahwa orang-orang yang gugur di jalan Allah itu mati; bahkan mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezki.

1 comment:

  1. Allahuakbar!
    tiada kata yg dapat saya katakan. saat selesai membaca cerpen ini saya terjumpa kemanisan sebuah jihad. terima kasih kerana penulisan ini .

    ReplyDelete