Allah Ciptakan Semuanya

setiap butir pasir ditepian pantai, setiap titis air di lautan, setiap daun yang berguguran adalah dalam ilmu dan pengetahuan Allah yang maha luas duhai anakku sayang.

“Ayah, kereta siapa yang ciptakan?” Kakak Humaira tiba-tiba sahaja berbicara memecah kesepian dalam kereta ketika kami pulang ke kampung. Sudah agak lama kami tidak bersoal jawab begini.

“Aaaaa, kereta manusia yang ciptakan, tapi kereta diciptakan dari besi dan besi diciptakan oleh Allah” aku menjawab persoalannya dan menambah sedikit perencah keimanan agar jawapanku tadi menambah pengetahuannya tentang kehebatan Allah. Sebelum ini pun dia kerap bertanya tentang objek-objek yang dilihatnya. Jika pada usia 4 tahun, soalannya adalah tentang apa, kali ini dia menambah kenapa dan penciptanya.

“Ooooo” dia mengangguk-ngangguk, kemudian melalui cermin pandang belakang aku melihat dia memalingkan wajahnya ke luar tingkap kereta, matanya kelihatan liar melilau ke sana sini mencari persoalan-persoalan baru untuk ditanyakan. Aku menunggu dengan penuh sabar dan pastinya soal jawab ini akan berlanjutan lama dan berulang-ulang.

“Ayah, pokok siapa yang ciptakan?” kali ini dia kembali dengan soalan seterusnya, mungkin ketika melihat pokok-pokok yang banyak di sepanjang jalan.

“Pokok, Allah yang ciptakannya” aku menjawab, kali ini terus kepada tujuan.

“Awan?” dia bertanya lagi?

“Allah” aku menjawab ringkas.

“Batu?”

“Allah.”

“Bukit?”

“Allah”

“Padi?”

“Allah”

“Jalan?”

“Jalan manusia yang ciptakan, tapi jalan dibuat dari batu, dan batu kan Allah yang ciptakan macam ayah cakap tadi”

ketika soalannya adalah tentang apa yang tidak diciptakan secara langsung oleh Allah, tetapi melalui wasilah tangan-tangan manusia, aku akan mengembalikan persoalannya tadi dan mengaitkannya kembali kepada Allah, agar dia mengetahui bahawa Allah yang menciptakan semuanya.

“Ooooo” dia mengangguk lagi. Kemudian soalannya terus bersambung-sambung. Pelbagai objek yang dilihatnya semua ditanyakannya. Dari langit hingga ke laut, papan tanda jalan ke rumput rumput di jalanan, ikan di dalam akuarium kecil kami, cermin tingkap, pen, pensel, kertas, warna, ubat gigi hinggalah kepada baju yang sedang dipakainya. Kadang-kadang ada soalan yang diulang-ulangnya dua atau tiga kali. Tanpa jemu aku menjawabnya agar keimanannya terus mantap dan agar dia benar-benar yakin bahawa Allah yang menciptakan segalanya. Hampir segala objek yang ada dalam kamus pemikirannya dikeluarkan dan kemudian ditanyakan siapa penciptanya.

Hingga akhirnya dia bertanya satu soalan yang membuatkan aku terkejut seketika.

“Ayah, siapa yang ciptakan Allah?”

Aku terdiam seketika, hingga dia mengulang kembali persoalannya dengan lebih kuat dan tegas.

“Ayah!, siapa yang ciptakan Allah?”

“Sayang, Allah tidak ada siapa yang menciptakannya, tapi Allah yang ciptakan semua benda” ringkas aku menjawab setelah berfikir sejenak, tidak tahu apakah dia berpuas hati.

“Tapi macamana ayah?” nada suaranya kelihatannya seperti dia dalam kebingungan.

“Hmmmm, memang macam tu, tidak ada yang ciptakan Allah, sebab semuaaaaaaaaanya Allah yang ciptakan. Memang tidak ada menciptakan Allah, sebab Allah adalah pencipta segala”

Aku menerangkan dengan gaya tangan dan nada yang bersungguh-sungguh.

“Ooooooo” begitulah reaksinya setiap kali aku menjawab. Entah faham atau tidak, kerana pastinya dialog ini akan berulang berpuluh-puluh kali lagi.

“Ayah, macamana Allah ciptakan benda?” soalannya kali ini lebih mencabar minda. Jenuh juga berfikir untuk menjawab dalam ayat yang boleh difahami oleh kanak-kanak 5 tahun yang belum kenal konsep tauhid dengan lengkap.

Walaupun soalan-soalannya mencabar dan berulang, tetap aku dan isteriku usahakan untuk menjawabnya, kerana aku tidak mahu mematikan semangatnya dalam bertanya dan menuntut ilmu.

“Sayang...begini, bila Allah nak ciptakan sesuatu benda, Allah akan sebut “Jadi!” maka benda itu akan terjadi. Contohnya, Allah nak jadikan bintang, Allah akan sebut “Jadi” dan bintang tu pun akan ada.”

Aku menjawab sambil mengingat-ingat firman Allah dalam ayat 117 surah Baqarah.

“Allah Pencipta langit dan bumi, dan bila Dia berkehendak (untuk menciptakan) sesuatu, maka (cukuplah) Dia hanya mengatakan kepadanya: "Jadilah". Lalu jadilah ia.” 2:117



Untuk menceritakan tentang proses kejadian bintang, hakikat luh mahfuz dan peranan malaikat aku rasakan belum waktunya lagi, cukuplah setakat ini dia mengetahui bahawa Allah mampu menciptakan semuanya dengan cukup mudah sahaja.



“Oooooo” dia mengangguk-ngangguk lagi dan aku pasti bahawa minda kecilnya yang saling berhubungan akan sentiasa mencari dan terus mencari hakikat ciptaan ilahi.

No comments:

Post a Comment