Prof. Diraja Ungku Aziz : Pahlawan Melayu Terbilang



Pagi tadi semasa sedang bersiap untuk ke UUM, aku tertarik dengan satu segmen dalam Malaysia Hari Ini, wawancara Ally Iskandar dengan Prof. Diraja Ungku Aziz. Melihat wajahnya dan mendengar suaranya terus aku duduk untuk mendengar dengan teliti butir-butir mutiara dari seorang insan yang banyak jasanya terhadap bangsa kita.
Prof. Diraja Ungku Aziz adalah tokoh yang tidak perlu diperkenalkan lagi, sebut sahaja namanya rasa-rasanya satu Malaysia akan kenal, kecuali mungkin generasi baru yang lahir selepas 1990. Namanya cukup gah di persada dunia dan lebih gah lagi di bumi Malaysia

Beliau adalah contoh “towering malay” yang perlu kita ambil banyak kebaikan darinya. Keikhlasannya, kesungguhannya, keintelektualannya, jasa dan baktinya dan kekentalan peribadinya. Tabung Haji, Angkasa, pembasmian kemiskinan adalah antara sumbangan besarnya terhadap negara. Beliau adalah contoh seorang ahli akademik sejati yang berjuang sepenuh hati untuk memartabatkan bangsanya.

Menjangkau usia 87 tahun, kudrat pemikirannya masih lagi hebat yang tidak mencerminkan usianya, fikirannya masih lagi tajam dan mampu untuk memberi pandangan-pandangan yang bernas lebih hebat dari kebanyakan Prof. yang jauh lebih muda darinya.
Pagi tadi beliau berpesan kepada ku dan seluruh rakyat Malaysia,

“Saya buat kerja dan kajian saya untuk kebaikan masyarakat, bukan untuk mengampu siapa-siapa”

“Belajar kuat-kuat, study,study & study”

Sungguh bangsa ini akan bangkit jika ada 100 peribadi sepertinya, dan alangkah indahnya jika 100 peribadi ini terdidik dengan akhlak islam yang sejati.
Ingatlah bicara Saidina Umar kepada sahabatnya: " Impikanlah" Seorang pemuda berkata: " Aku mengimpikan jika sekiranya negeri ini dipenuhi dengan emas lalu aku infakkan pada jalan Allah." Umar berkata lagi: "Impikanlah". Seorang pemuda berkata: "Aku mengimpikan jika negeri ini dipenuhi dengan batu permata lalu aku infakkan pada jalan Allah." Umar berkata lagi: "Impikanlah". Mereka berkata: "Kami tidak tahu apa yang hendak dikatakan wahai Amirul Mukminin" Umarpun berkata: "Tetapi aku mengimpikan rijal seperti Abu Ubaidah bin al Jarrah, Muaz bin Jabal dan Salim, hamba Abu Huzaifah. Lalu aku meminta pertolongan dari mereka untuk meninggikan kalimah Allah".

3 comments: