Reformasi Doa



Kita sering mendengar bahawa doa itu adalah senjata orang mukmin, manakala wudhu pula adalah perisainya, tapi persoalannya doa dan wudhu yang bagaimana? Dalam entri kali ini aku tidak ingin berbicara tentang perkara-perkara yang teknikal tentang doa, banyak buku yang boleh dirujuk berkenaan dengan kaifiat doa, akan tetapi sekadar luahan hati melihat tatkala melihat bagaimana masyarakat berdoa dewasa ini.

Cuba imaginasikan sebentar,

ada dua orang ingin memohon sesuatu bantuan dari kita. Orang yang pertama sudahlah kita tidak berapa kenal, malahan datang pulak dalam cara yang semberono. Bila nak memohon, terus sahaja memberitahu hajatnya kepada kita, semasa bercakap pula matanya diarahkan kelain, sekejap tangan tergaru sana, tergaru sini, udahle bercakap laju, mintak pulak lebih-lebih. Tengah doa boleh pulak balas sms tu. Rasanya orang yang macam ni bukan pertolongan yang kita bagi, silap-silap kena halau pulak, kalau tak kena gaya kena baling dengan kasut lagi ada.

Terus imaginasi,

datang pula orang yang kedua, juga ingin memohon bantuan dari kita, kali ini datangnya dengan lemah lembut, sopan santun, pakaiannya kemas dan cantik, bahasanya menarik, bahkan dipuji-puji akan kebaikan kita dan keluarga dan kawan-kawan kita. Memohon pula dengan bersungguh-sungguh. Orang yang kedua ini, jika kali pertama kita menolak, sudah pasti kita akan menolak dengan baik, tapi kali kedua dan ketiga datang sudah pasti kita akan menunaikan hajatnya.

Ok, kembali ke realiti,

Begitu jugalah dengan adab ketika kita berdoa dengan Allah. Adakah kita rasa Allah akan makbulkan permintaan kita jika doa kita semberono sahaja, tidak tahu adab dan caranya yang betul. Kalau berdoa pula kadang tu laju je baca, kadang-kadang tak faham sepatah pun. Kalau mengaminkan doa di masjid lagilah tak faham sepatah.

Sesungguhnya Allah tidak akan menerima doa dari hati yang lalai, jika masa berdoa tu
fikiran kita dok terbang ke sana dan ke sini, apakah kita tidak tahu bahawa Allah itu maha mengetahui segala isi hati dan fikiran. Jika kita sendiri pun akan halau orang yang tak serius masa nak mintak tolong kita, apatah lagi permintaan kita kepada tuhan yang maha perkasa.

Sempena nak masuk bulan baru hijrah ni, aku nak ajak diriku sendiri dan pembaca blog ni untuk reformasikan cara kita berdoa, sekurang-kurangya ada satu waktu dalam sehari yang kita khusyuk berdoa, tak kiralah walau hanya satu doa sahaja sehari, janji khusyuk.

Belum cuba, belum tau, betul tak?

No comments:

Post a Comment