Pantasnya Masa Berlalu

“Ha! Minggu depan mula dah! Bukan minggu satu lagi ke?” aku tersentak
“Weh, minggu depan le, ko ni mimpi ke apa” selamba azizi menjawab
“La yeke, masyaallah, pantasnya masa berlalu, sedar tak sedar semester baru dah nak mula ek, sat je rasa cuti” sambil menepuk dahi, aku beristighfar…

Semalam, aku terkejut, sangkaku kelas hanya akan bermula 2 minggu lagi, rupanya ahad ni dah mula kelas, rasanya baru je habis periksa akhir, sedar-sedar semester baru dah nak mula balik…pantasnya masa berlalu.

Hari ni aku dapat satu sms dari bekas rakan sekolahku di SMLK, ajak pi reunion batch 96 kat KL 27 hb ni, wah, rupanya dah 13 tahun aku meninggalkan zaman persekolahan, rasanya masih basah lagi kenangan-kenangan zaman persekolahan, masa berlalu begitu pantas, tahun depan, 3hb Jan, genap usiaku 30 tahun, dah separuh umur dah rupanya.
Usia remaja dah hampir ke penghujungnya, dah dewasa dah aku rupanya, tapi sekarang ni masa berlalu begitu pantas, anak aku pun usianya dah nak masuk 4 tahun depan, dah besar panjang, sikit lagi nak masuk sekolah dah.

Satu masa nanti, jika diizinkan Allah, kita semua akan menjadi tua seperti ibu bapa kita, dan satu hari nanti kita pasti akan masuk ke alam barzakh seperti ramai yang telah mendahului kita, satu hari nanti juga kita pasti akan berada dihadapan Allah untuk dihisab, dan satu hari nanti juga, pastilah kita akan mengetahui nasib kita samada ke syurga atau ke neraka.

Kita sering bersedia untuk perkara-perkara yang kita masih belum pasti untuk berhadapan dengannya, contohnya seperti peperiksaan, perkahwinan, mendapat zuriat dan pelbagai lagi, tapi bersediakah kita untuk menghadapi perkara-perkara yang kita PASTI akan berdepan dengannya.

Sesungguhnya masa itulah kehidupan kita…

No comments:

Post a Comment