Nasihat Perkahwinan

Dalam alam rumahtangga, banyak ujian dan pancarobanya, banyak juga saat-saat manis dan hebatnya...ketika usia perkahwinanku sudah hampir menginjak 5 tahun, aku teringat satu kata-kata nasihat berharga dari seorang yang berilmu..

Teringat aku kepada suatu petang ketika mana aku, azizi dan seorang teman sedang minum-minum di Subaidah Cafe di UUM selepas waktu kerja, teman kami tu akan melangsungkan perkahwinannya dalam waktu terdekat,

Ketika tu, aku dan azizi baru melangsungkan perkahwinan, lalu kami pun memberi beberapa nasihat dan tips tentang alam rumahtangga, berkongsi seadanya...
kebetulan Prof. Zakaria Abas lalu dan menyapa kami, bertanya khabar dengan mesra, kami lalu memberitahu akan perkahwinan sahabat kami ni dan minta agar Prof. Zakaria memberikan nasihatnya. Prof Zakaria berpesan hanya dengan satu perkataan, SABAR...

Setelah melalui tahun demi tahun dalam alam perkahwinan,aku semakin faham akan nasihat tersebut. Kunci kebahagiaan sesebuah perkahwinan bukanlah pada cantiknya wajah isteri, ataupun pada banyaknya duit yang tersimpan, atau pada besar dan hebatnya rumah dan kelengkapannya, juga pasti bukan pada kereta atau kerjaya suami isteri, bukan juga pada ramainya anak, tapi kunci kebahagiaan sesebuah rumahtangga ada pada perkataan tersebut,

SABAR....

setelah berkahwin, anda akan tahu maknanya

1 comment: