Drift@Darulaman



anda semua biasa dengan drifting tak?rasanya mungkin ramai yang tak biasa kot. Filem Impak Maksima antara filem yang mengisahkan tentang budaya drifting di kalangan anak-anak muda khususnya di Kuala Lumpur.

Entry kali ini bukan aku nak mengisahkan tentang drifting, tapi bagaimana secara tak sengaja aku telah ber "drift" pagi tadi.

Jam menunjukkan 815 pagi, aku baru je keluar rumah nak menghala ke dewan mahsuri, Jitra untuk menghadiri mesyuarat agung ISMA Kedah, hujan gerimis ketika itu, keretaku meluncur laju, meter kelajuan menunjukkan 80 km/j, agak laju bagi jalan kecil didepan tasik. Sampai di selekoh tajam tasik darulaman, secara tiba-tiba keretaku "membuang", aku hilang kawalan, keretaku berpusing, aku hanya mampu pasrah,memegang steering sekuat hati dan menekan brek tanpa henti. Isteriku disebelah menjerit ketakutan, "sreeeeeetttt" akhirnya keretaku berhenti berpusing betul-betul dihadapan pokok di tepi jalan. Isteriku panik, walaupun aku juga gabra tapi aku harus buat-buat rilek, untuk menenangkan keadaan. Dengan selamba aku masuk gear semula, terus bawak kereta macam biasa dan buat-buat tak tahu, walaupun dalam hati tuhan je yang tahu.

Hari ni aku belajar beberapa pelajaran berguna:
1. Jangan bawak kereta laju kat selekoh selepas hujan
2. Malang tidak berbau
3. Hanya Allah yang mampu menyelamatkan kita dari segala mara bahaya.
4. Jangan tunggu esok untuk berbuat baik, kerana kita tidak tahu nasib kita walau 10 saat mendatang.
5. Baca doa naik kenderaan dan jangan lupa baca mathurat selepas solat subuh.

Hari ini, Allah beri aku peluang kedua, esok lusa siapa tahu....

2 comments: