Siri 8 : Masjid Quba Asasnya Taqwa



“Janganlah kamu bersembahyang dalam mesjid itu selama-lamanya. Sesungguhnya mesjid yang didirikan atas dasar takwa (mesjid Quba), sejak hari pertama adalah lebih patut kamu bersembahyang di dalamnya. Di dalamnya ada orang-orang yang ingin membersihkan diri. Dan Allah menyukai orang-orang yang bersih.”

Quba’ mencatat nama yang harum didalam lipatan sejarah apabila mekar namanya disebut didalam al Quran sebagai masjid pertama yang didirikan diatas asas taqwa. Barangsiapa yang berwudhu dan kemudian bersolat di masjid Quba, maka akan dicatatkan pahala menunaikan umrah baginya, itulah kehebatan masjid Quba, masjid pertama yang didirikan oleh Rasulullah ketika peristiwa hijrah.

Masjid Quba, seharum namanya di dalam Quran, tidak putus-putus dengan kunjungan umat muslimin dari serata pelusuk dunia yang ingin bersolat didalamnya. Pagi itu, aku merasa cukup bertuah kerana diberikan kesempatan untuk solat di dalam masjid Quba yang dimuliakan namanya didalam Al Quran.

Kehebatan sesebuah masjid itu bukanlah terletak pada cantik dan indah binaannya, ataupun kehebatan dan kemerduan suara muazzin dan imamnya atau banyaknya dana, tapi kehebatan sesebuah masjid itu adalah pada asasnya dan orang-orang yang beribadah didalamnya.

Hari ini kita lihat banyak masjid yang cukup indah binaannya, tapi sepi dan sunyi dari kunjungan manusia, seharusnya setiap masjid yang ingin didirikan perlulah diasaskan diatas asas taqwa dan iman, kerana masjid yang dibina bukan diatas asas ini akan kosong dari rahmat Allah.

No comments:

Post a Comment