Siri 4 : Cinta Madinah


Perjalanan kami diteruskan dari Jeddah ke Madinah, perjalanan 400 km yang mengambil masa lebih kurang 5 jam dengan menaiki bas. Kami tertidur sepanjang perjalanan dan hanya terjaga saat bas berhenti untuk solat Subuh di lokasi yang entah dimana.

Selepas Subuh, aku tidak dapat melelapkan mata, membayangkan sebentar lagi aku akan tiba ke Kota yang bercahaya, kota yang bercahaya dengan keimanan, nubuwwah dan perjuangan.

Madinah adalah kota yang mempunyai banyak kisah bagaikan sebuah kitab sejarah yang terhampar luas, Kota ini mulia, penduduknya mulia, masjidnya mulia, sukatan dan timbangannya diberkati, Madinah ibarat pembakar besi yang akan menghilangkan karat-karat yang berdaki.

Madinah adalah kota yang harus setiap hati jatuh cinta padanya, ingin mati didalamnya kerana ia adalah kota yang cukup dicintai oleh Rasulullah yang mulia, cukuplah hadis-hadis sahih dibawah ini sebagai bukti cinta Nabi terhadap Madinah dan keutamaan untuk kita menziarahinya

”Ya Allah berilah kami kecintaan kepada Madinah seperti cinta kami kepada Mekah atau melebihinya(Bukhari)”.

" Ya Allah! Berkahilah kami di kota Madinah kami. Ya Allah! Berkahilah kami pada rezki kami. Ya Allah! Berkahilah kami pada makanan kami. Ya Allah! Jadikanlah satu keberkahan menjadi dua keberkahan.(Muslim)"

" Barangsiapa yang mampu untuk meninggal di Madinah, maka meninggallah di sana karena sesungguhnya aku akan memberi syafaat kepada orang yang meninggal di sana. (Tirmizi)"



Kami tiba di Madinah lebih kurang jam 9 am. Ketika bas melalui jalan bersebelahan Masjid Nabawi, kelihatan kubah hijau dibawahnya tempat Rasulullah bersemadi, hatiku menangis, ketika menulis artikel ini juga hatiku menangis dek kerana kerinduanku kepada Masjid Nabawi dan penghuni-penghuninya yang mulia.

Kami sampai dan terus meletakkan beg di hotel, kemudian Ustaz Halim selaku ketua rombongan terus mengajak kami untuk menziarahi Masjid Nabawi dan menziarahi Rasulullah, Masyaallah, bagaikan mimpi terindah yang tidak pernah terbayang sebelum ini, tiada kata yang dapat menggambarkan perasaan diri ini pada pagi yang penuh dengan rahmat itu.

Kami masuk di Babul Salam dan kemudiannya terus ke Maqam Rasulullah, disana ku lihat ramai yang basah matanya, aku terpegun berhadapan dengan Maqam itu, bagaikan Rasulullah, Saidina Abu Bakar dan Saidina Umar berada dihadapan kami, tersenyum dan menjawab salam, oh! satu keindahan yang tidak dapat dibayangkan dengan kata-kata.

"Salam sejahtera, rahmat Allah dan keberkatannya untuk mu ya Rasulullah

No comments:

Post a Comment