Kawan, Sahabat dan Teman



Sesiapa yang Allah menghendaki kebaikan untuknya, maka akan direzqikannya dengan sahabat yang soleh, ketika dia lupa dia akan mengingatkannya, ketika dia beramal, dia akan membantunya(Maksud Hadis)

Berbicara tentang sahabat, terdapat banyak hadis-hadis yang menunjukkan keutamaan dan kepentingan sahabat dalam kehidupan seorang muslim. Sahabat itu adalah ibarat cermin pada diri kita, siapa kita akan dapat digambarkan dengan melihat dengan siapa kita bersahabat.

Sahabat yang baik itu bukanlah sahabat yang sentiasa bergelak ketawa dengan kita, ataupun sahabat yang menangis bersama, bukan juga sahabat yang sudi menemankan kita makan atau melancong tidak kira masa, akan tetapi sahabat yang baik itu adalah sahabat sentiasa mengingatkan kita dalam rangka iman dan ukhuwwah kepada Allah.

Ketika mana kita lupa untuk beramal kepada Allah, lalai dalam kehidupan, larut dengan dunia, maka sahabat yang baik ini akan mengingatkan kita agar kembali ke jalan yang lurus, begitu juga dalam beramal kebaikan, sahabat yang baik ini akan membantu dengan sepenuh hati, malahan akan menguatkan kita dengan bantuannya. Itulah hakikat sebenar sahabat yang baik.

Lihatlah kiri dan kanan kita, adakah terdapat di sekeliling kita sahabat yang baik, kawan mungkin ramai, kenalan juga mungkin lebih ramai, akan tetapi sahabat ini perlu dicari, bak kata Saidina Umar, hendaklah kamu mencari sahabat – sahabat yang baik dan hidup dalam lingkungannya.

Marilah kita berpesan-pesan dengan kebaikan dan bersama kearah kehidupan yang lebih baik di dunia dan akhirat.

Mohd Hisham Mohd Sharif

No comments:

Post a Comment