Ayat-Ayat Cinta

Malam ni entah kenapa aku tak boleh nak tidur, semalam dah la berjaga sampai pukul 2 pagi kejar dateline penulisan buku, kerja last minute le tu, masa ada masa rilek bukan main, siap boleh baca novel Ayat-Ayat Cinta lagi, padan muka aku.

Apapun novel Ayat-Ayat Cinta memang menarik. Aku bukanlah peminat novel apatah lagi novel cinta yang memang aku cukup sengal je bila tengok orang baca. Tergerak hati aku nak baca novel ni adalah bila aku terbaca satu entry dalam blog saifulislam.com bertajuk "Kamu Memang Layak Diuji", dalam entry tersebut ada beberapa perenggan tentang novel Ayat-Ayat Cinta.

Balik kerja petang tu aku terus sambar novel ni yang memang ada kat rumah aku, entah siapa yang tertinggal agaknya kat rumah...

Halaman demi halaman ternyata mengenyangkan minda dan jiwaku, kisah tentang kesungguhan, perancangan hidup, percintaan, ujian, tawakkal, pengorbanan, berbuat baik kepada jiran, menepati janji, berpegang kepada prinsip dan banyak lagi dipersembahkan dengan sangat indah. Gaya bahasanya kemas dan indah, keindahan akhlak islam ditonjolkan dengan nyata tetapi tidak melulu membuatkan siapa yang membaca pasti akan kagum dengan akhlak mu'min. Tahniah buat pengarang yang mencipta satu novel yang sememangnya pembangun jiwa.

2 kali aku sebak ketika membacanya, pertamanya ketika kisah Fahri dikunjungi sahabat nabi dalam mimpinya dan yang kedua ketika Prof Abdul Rauf menasihati Fahri di penjara semasa Fahri mendapat tahu yang dia dibuang dari Azhar akibat tuduhan fitnah atas dirinya.

Kalau nak tahu keindahan novel ni, bacalah sendiri, insyaallah pasti tak rasa rugi...

2 comments:

  1. novel tu sy dah hbs baca, tapi kalau suruh tgk movie nye hmmm baik x payah, bc novel lagi best dr tgk apa yg tlh dimoviekan...

    ReplyDelete
  2. En Hisham baca novel cinta???
    biar betul!!

    tp sy pun mmg alergik dgn novel cinta..

    ReplyDelete