Maafkanlah dan Pohonlah Kemaafan




Situasi 1:

“Woi! Buta ke! apa punya samseng la bawak kereta! maki seorang ‘pemandu berhemah tinggi’ di jalanraya ketika secara tiba-tiba sebuah kereta menukar lorong tanpa memberikan signal. Sepanjang jalan si ‘pemandu berhemah’ tadi bersyarah kepada isteri yang duduk di sebelahnya tentang kaedah pemanduan selamat dan kelemahan wanita ketika membawa kereta (yang bersalah tadi adalah pemandu wanita). Isterinya hanya mendengar dengan hati yang membara.

Situasi 2:

“Shreeeeettttttt” bunyi tayar dari kereta dibelakang yang mengelak akibat si ‘pemandu berhemah’ tinggi tadi menukar lorong secara tiba-tiba ketika hendak membayar tol. Wajahnya tambah pucat tatkala melihat bahawa yang mengelak tadi adalah sebuah kereta polis peronda. Setelah disyarahkan oleh polis selama 15 minit dan dikenakan saman atas pemanduan berbahaya, maka ‘pemandu berhemah’ pun dilepaskan dengan seribu satu sesal akibat kesilapannya tadi.

Dalam kehidupan, kita makhluk yang bernama manusia tidak akan dapat mengelak dari melakukan kesalahan. Kerana hakikatnya kita adalah makhluk yang lemah. Jika hari ini kita memarahi seseorang kerana kesilapannya, maka jangan kita lupa bahawa satu ketika dahulu atau satu masa nanti kita mungkin terlibat dalam kesilapan yang sama.

Jika hari ini kita memarahi anak kita kerana dia melakukan kesilapan, apakah kita lupa akan kesalahan-kesalahan kita yang lebih besar terhadap kedua ibu bapa kita.

Jika hari ini kita memarahi isteri diatas kurangnya layanan terhadap kita, apakah kita lupa kita juga tidak pernah sempurna dalam melayani dirinya.

Jika hari ini kita memarahi orang bawahan kerana kesilapan atau kecurangan yang dilakukannya, tidakkah kita ingat tatkala kita mula masuk bekerja, kesilapan demi kesilapan telah kita lakukan.

Hukumilah, tapi janganlah melampaui batas, tetapi bukankah memberi kemaafan itu lebih baik.

(yaitu) orang-orang yang menafkahkan (hartanya), baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebajikan. (Ali Imran:134)

Belajarlah memberi maaf terhadap orang yang melakukan kesilapan, dan belajarlah memohon maaf terhadap orang yang telah kita lakukan kesilapan padanya. Nescaya kita akan menjadi manusia yang paling bahagia.

No comments:

Post a Comment