Rezqi itu bukan urusan kita...

Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu karena takut kemiskinan. Kami lah yang akan memberi rezeki kepada mereka dan juga kepadamu. Sesungguhnya membunuh mereka adalah suatu dosa yang besar.
[17:31]

Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian di antara kamu, dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurnia-Nya. Dan Allah Maha luas (pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui.
[24:32]

“Eh, ni Saiful kan, apa khabar? Lama tak jumpa? Kerja dimana sekarang?”

“Alhamdulillah sihat En Hisham, la saya kerja di Kolej Komuniti, pembantu tadbir je...”

Saiful adalah antara bekas pelajarku yang terawak, ketika aku mula masuk mengajar di UUM pada hujung tahun 2003, berjumpa dengannya kembali setelah 6 tahun amat mengimbau memori.

Antara pelajar yang masih aku ingat hingga sekarang antaranya Zulfikri, pengaturcara yang kreatif, Saiful Nizam yang menjadi penyampai utama dalam bulletin utama TV3, Jalwati Nadirah, pelajar paling rajin dalam kelas, Radin, Islahudin dan ramai lagi.

“Kamu dah kahwin ke? Anak berapa dah?”

Itu soalan pertama yang terpacul dari mulutku

“saya anak 2 dah, en hisham pula berapa?”

“Wah, lajunya” aku tersengih, tidak pula menjawab soalan...

“Saya kahwin awal en hisham, tahun akhir tu saya kahwin dah, anak sulung pun tahun depan nak masuk tadika dah”

“Bagus tu, kahwin awal...ermmm, kamu tak rasa susah ke, masa kahwin kerja belum ada?”

“Tak juga en sham, saya pun hairan, rezeki kadang-kadang datang dari arah yang tidak disangka-sangka, tambah pula bila dah ada anak ni, saya memang rasa, setiap kali anak saya lahir, pendapatan saya pasti bertambah”

“Kalau ikut logik, pendapatan bulanan saya takkan cukup punya, kalau saya kira-kira, memang tak cukup, tapi belanja nak beli pampers, susu, makan pakai semuanya cukup-cukup je, walaupun taklah mewah, tapi cukup...”

“Hmm, yelah, memang betul cakap Saiful tu, setiap anak yang lahir, telah ditentukan rezekinya, kita ni hanya tukang bedak je”

“mmm, betul en hisham, sebab tu saya tak risau pun kalau nak dapat anak lagi, insyaallah rezeki untuk diaorang ada”

Malam itu, aku beroleh keyakinan baru, walaupun mungkin sebelum ini telah mengetahuinya, tapi malam itu aku bertambah yakin bahawa perkahwinan yang diberkati akan mengundang redha dan rezqi.

Berkahwinlah wahai pemuda, usahlah risau dengan urusan rezqi, kerana urusan itu bukan urusan kita...

No comments:

Post a Comment