Pejamkan Mata Seketika



Saat runtuhnya khilafah Uthmaniah pada 1924, malapetaka demi malapetaka menimpa umat ini, dimamah dan dijajah dimana-mana. Walaupun era penjajahan fizikal lama telah berakhir kecuali di Iraq dan Afghan yang dijajah semula, tetapi agenda serangan halus yang membunuh minda umat Islam, menukarkannya dari singa yang garang kepada kijang yang pengecut terus berjalan dengan sistematik direncanakan oleh tangan-tangan iblis dibantu oleh pembantu yang setia dari kalangan musuh kepada keamanan dan kedamaian.

Akibat dari serangan ini, kita telah bertukar dari menjadi umat yang menang kepada umat yang kalah, dari umat pencipta kepada umat pengguna, dari umat yang maju kepada umat yang mundur serba segalanya. Jika kita pejamkan mata seketika dan gambarkan senario umat islam yang ada pada hari ini kita akan merasai betapa parahnya kedudukan umat ini dimana-mana negara sekalipun.

Pejamkan mata seketika, bayangkan apa yang ada disekeliling kita, makanan, minuman, pakaian, komputer, cip pemproses, telefon bimbit, internet, kertas, jurnal, sistem pendidikan, sistem perundangan bahkan apa sahaja yang terlintas di fikiran kita, 99% daripadanya umat islam hanyalah pengguna.

Kemudian lihatlah pula apa yang terjadi kepada umat ini, selak helaian berita, lihat siapa jaguh dalam penagihan dadah, rempit rempitan, buang bayi, merusuh di padang bola, gagal dalam pelajaran, berpeleseran di konsert-konsert, siapa lagi kalau bukan umat ini.

Kemudian lihat pula apa pengisian anak-anak muda umat yang bertuah ini, pasang radio, lihat televisyen, lihat majalah dan novel-novel yang ada ; berapa peratus rancangan yang mengajak kepada agenda pembangunan umat dan yang lebih kritikal, berapa banyak rancangan yang mengajak manusia untuk mengingati Allah.

Seterusnya lihat pula masa depan umat ini, lihat anak-anak mudanya, lihat graduan dan siswazahnya, apa keutamaan mereka, bagaimana mereka menghabiskan masa mereka, apa yang mereka ingin tuju dalam kehidupan mereka.

Tidak perlu dibentangkan dengan statistik, cukup hanya dengan melihat dengan mata kasar akan realiti umat ini, nescaya kita akan dapati bahawa bila-bila masa sahaja bala Allah boleh menimpa.

Dan jika Kami hendak membinasakan suatu negeri, maka Kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya menaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian Kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya. Al Isra:16

Dan apabila bala Allah menimpa, ia tidak akan hanya mengenai orang-orang yang zalim dan derhaka, bahkan semua akan terlibat dalam kanun pembalasan tersebut.

Dan peliharalah dirimu daripada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang zalim saja di antara kamu. Dan ketahuilah bahwa Allah amat keras siksaan-Nya.Al Anfaal:25

Amat wajar sekali, diketika musim bumi ini kian meledakkan amarahnya dengan amaran amaran dari tuhannya dengan gegak gempa, putting beliung, perubahan cuaca dan sebagainya kita menggolongkan diri kita dalam kelompok berikut :

Dan (ingatlah) ketika suatu umat di antara mereka berkata: "Mengapa kamu menasihati kaum yang Allah akan membinasakan mereka atau mengazab mereka dengan azab yang amat keras?" Mereka menjawab: "Agar kami mempunyai alasan (pelepas tanggung jawab) kepada Tuhanmu, dan supaya mereka bertakwa". Al A’raaf:164

Nasihat bermula untuk diri sendiri, keluarga, tetangga yang dekat. Jika setiap dari kita dapat berperanan dalam menjadi duta-duta kebaikan, walaupun hanya untuk diri dan keluarga, mungkin apabila tiba masanya, kita akan mempunyai hujah ketika berhadapan dengan Allah pada hari yang tidak ada gunanya jawatan, kereta, wang dan segalanya kecuali sekeping hati yang sejahtera.

Kita tidak akan ditanya tentang apakah kita berjaya mengubah dunia, tetapi kita akan ditanya, apakah kita telah bekerja?

Bersediakah kita untuk hari yang besar itu?

No comments:

Post a Comment