Kelate Keno Gomo

Kecewa, itu sahajalah perkataan yang mampu aku ungkapkan selepas menyaksikan sendiri kekalahan The Red Warrior semalam, seperti budak yang baru bermain bolasepak, pertahanan bermain dengan begitu melulu sekali, hantaran entah kemana, kesilapan mudah yang tidak setaraf pemain profesional dan gerakan yang langsung tidak ada aturannya. Negeri Sembilan berhak menang.

Walaubagaimanapun, aku lebih kecewa dengan sikap penonton pasukan Kelantan yang menunjukkan gedebenya tidak kena tempat, (gedebe = kerek(gedebe dari perkataan arab ghadaba yang bermaksud marah), bukankah menang dan kalah itu adat permainan, sikap membaling botol, mercun dan entah apa-apa lagi yang dipekong (lempar) menunjukkan keangkuhan dan kebodohan sikap penyokong pasukan Kelantan. Walaupun hanya segelintir yang melakukannya, tapi habis semua penyokong Kelantan telah terpalit lumpur.

Melihat sikap penyokong Kelantan semalam, aku melihat bahawa masadepan dakwah di negara ini masih lagi jauh, jika penyokong dari negeri yang mendapat jolokan serambi mekkah pun masih berkelakuan demikian, apalah yang boleh diharapkan dari umat melayu yang ramai bilangan tapi tidak berkualiti ini.

Rata-rata masalah sosial adalah dari kaum yang satu ini, yang memenuhi stadium adalah dari kaum ini juga, yang sering memenuhi pesta dan konsert, menjadi mat rempit handalan dan juara buang bayi juga dari kaum yang satu ini.

Pendakwah harus lebih serius dalam mendepani realiti, tidak ada gunanya jika kita hebat ber ana anta sesama kita sedang masyarakat masih jauh dari iman. Tidak ada gunanya bersengketa mendabik dada, fikrah akulah yang paling asolah (asli) sedang realiti umat semakin lama semakin parah. Ayuh bekerja, kerana Allah hanya akan melihat amal kita, bukan sorak dan kata-kata yang tidak ada ertinya.

No comments:

Post a Comment