Flash Drive & Kitab Catitan Amal



Antara salah satu komponen rukun iman adalah percaya kepada malaikat. Masa sekolah dulu kita wajib belajar dan hafaz 10 nama-nama malaikat. Antara 10 malaikat tersebut ada yang namanya Raqib & Atid, tugas mereka berdua adalah untuk mencatit segala amal perbuatan kita dalam kitab amalan. Kitab amalan kita ni pada hari akhirat esok akan dibukakan dan akan dipertontonkan segala amal perbuatan kita untuk dihisab. Kadang-kadang kita terfikir, berapa besar dan hebatkah kitab amalan ini hingga dapat mencatit amal seorang manusia dari kecil hingga dia mati dan kitab ini wujud untuk setiap manusia yang pernah hidup diatas muka bumi ini. Berapa besar agaknya storan yang diperlukan untuk menyimpan segala maklumat tersebut? tak tersampai dek akal kita kan.
Mungkin 10 tahun yang lepas kita tak boleh nak bayangkan, tapi hari ini bagaimana? Ibarat kalau kita ada mesin masa dan kita kembali ke zaman 500 tahun yang lepas dan beritahu pada manusia pada ketika itu yang besi boleh terbang dan kita boleh terbang pula dalam besi tu. Bukan saja mereka tak akan percaya silap-silap kena baling batu atau dituduh ahli sihir agaknya.
Hari ini terdapat satu teknologi yang dipanggil sebagai "Flash Memory". Anda semua tahu tak Flash Memory ni apadia?
Secara mudahnya Memori Flash ini adalah satu kaedah penyimpanan data dalam cip. Kaedah ini digunakan dalam peranti yang kita biasa guna setiap hari contohnya macam thumb drive, memory card, memory stick dan macam-macam lagi. Teknologi Flash ini popular sebab ianya mempunyai masa capaian yang pantas, tahan lasak (masuk mesin basuh pun takpe) dan senang dibawa kemana-mana.
Saiznya kalau 3 tahun dulu paling besar adalah 128MB sahaja, kini dan mencapai 10GB. Harganya juga makin lama makin murah, hari ini dengan hanya RM50 kita boleh dapat 10GB.
Walaubagaimanapun, entry kali ini bukan nak cerita panjang lebar pasal thumb drive, tetapi nak kaitkan macamana teknologi Allah S.W.T yang boleh menyimpan segala data manusia bahkan seluruh data alam ini. Begitulah kerdilnya kita sebagai manusia, kalau kita berfikir maka kita akan dapati bahawa hakikat kita sebagai hamba adalah sangat lemah dan tidak berupaya. Tidak takutkah kita bahawa setiap saat amal perbuatan kita dicatit dalam bentuk audio video dan akan dihisab nanti, tidak kira ketika kita bersama dengan orang ramai ataupun ketika seorang diri. Sebab itulah sentiasa kita perlu berwaspada akan amal perbuatan kita, kerana segala-galanya akan dicatit. Didepan komputer ke, dalam bilik air ke, ketika membeli belah ke, tidak walau sesaat pun yang akan tertinggalkan catitan kita oleh malaikat yang mulia.
Walau secanggih mana teknologi manusia yang diciptakan, canggih lagi teknologi Allah yang menciptakan.

No comments:

Post a Comment