TRANSISI

Alhamdulillah, proses transisi biro tarbiah kepada lapisan kepimpinan baru hampir selesai, begitu juga dengan pewarisan amal ISMA South Australia kepada nafas baru yang lebih muda dan segar.

Ini bermakna, masa saya di sini hampir tamat, kini tiba masa untuk saya memberi fokus yang lebih kepada pengajian dan aktiviti dakwah umum yang banyak saya tinggalkan kerana lebih banyak terlibat dalam amal organisasi yang memerlukan banyak kehadiran ke mesyuarat dan kerja-kerja teknikaliti yang agak memakan masa.

Hampir tiga tahun di sini, terlalu banyak yang dipelajari, dimensi pemikiran saya berubah sama sekali, bukan sahaja dari cara menguruskan amal, tapi dari segi pandangan terhadap hidup dan bagaimana kita berinteraksi dengan masyarakat.

Terima kasih kepada murabbi-murabbi saya secara langsung atau tidak langsung di sini, terutamanya Dr Zaki, Br Hani, dan rakan-rakan dari ISMA Australia yang tidak pernah jemu berjuang untuk mendidik anak-anak muda bagi memahami dan mengamalkan ISLAM dalam kerangka yang lebih syumul.

Wah, menulis macam minggu depan dah nak balik, padahal ada berbulan-bulan lagi kat sini, insha Allah masa yang berbaki ini akan digunakan untuk menimba pengalaman-pengalaman baru baru membina dan mempersiapkan diri untuk mencurah bakti yang lebih besar nanti di tanah air.

Mungkin ini masanya untuk menulis beberapa projek penulisan yang tertangguh, ‘Yeay, Saya Muslim!’, ‘Diari PhD Sang Musafir’, ‘Membina Komunikasi Berkesan Suami Isteri’, dan ‘Berinteraksi Dengan Anak-Anak’.


Tapi pastinya, ada naskah tebal yang saya kena siapkan dahulu, ‘Exploring Social Media Adoption in Australian Local Government.’

No comments:

Post a Comment