“Abang
Sham, betul ke ikhwah dan akhawat yang ikut usrah ni dia kahwin sesama ahli
jema’ah sahaja, bukankah itu perkara bida’ah dan asobiyyah namanya?” Aiman
melontar soalan kepada saya secara tiba-tiba memecah sunyi membuatkan saya
terkesima seketika.
Lama
saya berfikir, cuba mencari jawapan terbaik untuk dimuntahkan, tapi sebelum itu
saya bertanya kembali kepadanya, cuba untuk menyelidiki apa sebenarnya yang
tersirat di kepalanya.
“Mengapa
anta kata begitu Aiman?”
“Sebab
ana tengok, ikhwah dan akhawat ni kalau berkahwin, mesti pilih yang sama jema’ah,
mengapa begitu?” Jelas Aiman.
“Okay,
di mana salahnya hal tersebut, maksud abang Sham kahwin sesama ahli jema’ah?”
Tanya saya lagi, terus menyelidiki.
“Yelah,
seolah-olah ada unsur paksaan pula, bukankah kita sepatutnya bebas memilih?”
Jelas Aiman, dituruti dengan soalan lagi.
Saya
berfikir panjang, teringat satu ketika dulu saya juga pernah bertanya soalan
yang sama kepada naqib usrah. Namun ketika itu saya tidak faham apa yang
dijawabnya hingga akhirnya pengalaman sendirilah yang membuatkan saya sedikit
mengerti tentang hakikat pembinaan rumahtangga dakwah.
“Hmmm,
soalan yang Aiman tanya ni, jawapannya akan berbeza bergantung pada kapasiti
dan situasi orang yang bertanya. Apapun, abang Sham bagi garis panduan umum
dulu.” Saya memulakan jawapan.
Butir
bicara disusun rapi di dalam kepala agar jawapan yang diberi adalah jawapan
yang tidak akan menyebabkan salah fahamnya menjadi bertambah buruk.
“Perkara
pertama yang perlu abang Sham jelaskan adalah, dalam Islam, tidak ada halangan
untuk kita berkahwin dengan mana-mana wanita dari mana-mana bangsa atau suku
pun, asalkan dia Muslim dan tidak ada halangan lain seperti belum habis tempoh
iddah, bukan adik beradik susu, tidak ada halangan keras dari ibu bapa, bukan perkahwinan
yang akan membawa mudharat, masih ada lagi kuota dan sebagainya.”
“Selepas
itu, kita lihat garis panduan yang Nabi berikan iaitu agar kita mencari wanita
solehah yang beragama sebelum melihat kepada ciri-ciri lain seperti cantik rupa
paras, keturunan dan harta dalam hadis yang biasa kita dengar tersebut.”
“Beragama
ni Aiman kena ingat, ukurannya bukan hanya pada tudung labuh, niqab, tanda
sujud di kepala atau wajah yang seakan bercahaya sahaja, tapi hakikatnya jauh
lebih luas.”
“Beragama
ni adalah tahu dan mengamalkan agama, bukan hanya dari segi aurat, tudung dan
kalimah-kalimah Arab atau post islamiknya di fb semata-mata.”
“Huraian
tentang pemilihan calon dan sifat-sifat calon yang baik abang Sham dah jelaskan
panjang lebar dulu, memang kita boleh memilih, tapi biarlah realistik dan
jangan terlalu mendamba kesempurnaan dari pasangan. Itu asasnya.”
“Okay,
jadi berbalik kepada persoalan Aiman tadi tu, iaitu mengapa ikhwah kena kahwin
dengan akhawat yang satu jemaah sahaja?”
“Sebenarnya,
seperti mana yang abang Sham sebut tadi, dalam Islam, TIDAK ADA perintah untuk
mengahwini akhawat satu jemaah sahaja, ISMA kena kahwin dengan ISMA, IKRAM kena
kahwin dengan IKRAM, PAS kena kahwin dengan PAS. Benda itu setahu abang Sham,
tidak pernah wujud.”
“Jika
ada organisasi dakwah yang mewajibkan dengan unsur paksaan perkahwinan satu
jemaah, maka jelas, itu adalah satu penyimpangan. Ingin berkahwin dengan siapapun,
pilihan di tangan Aiman sendiri.”
“Itu
asas dia, harap Aiman fahamkan
betul-betul, jangan timbul salah sangka pula nanti.”
“Walaupun
demikian, dalam perkahwinan, ada aspek praktikaliti yang perlu kita lihat dalam
pemilihan calon dan aspek praktikaliti itu ada hubungan yang amat rapat dengan
isu yang Aiman timbulkan. Ianya banyak bergantung kepada sejauh mana Aiman
beriltizam dengan dakwah dan tarbiah dalam jema’ah yang disertai.”
“Bila
Aiman beriltizam dengan amal dakwah dan tarbiah, iltizam itu diharapkan adalah
iltizam sepanjang hayat, iaitu kita ingin menjadikan dakwah dan tarbiah
berlandaskan sunnah Rasul sebagai jalan hidup kita sehingga kita mati.”
“Dengan kata lain, amal dakwah dan tarbiah ini
akan berterusan selepas fasa kita sebagai pelajar. Ia akan berlanjutan
hinggalah ke fasa kita bekerja, berkahwin, beranak pinak dan hingga mempunyai
cucu, dan di sinilah aspek praktikaliti itu hadir.”
“Aspek
praktikaliti yang abang Sham maksudkan adalah bila suami dan isteri berkongsi
jalan dakwah dan tarbiah yang sama, perancangan keluarga insyaallah akan jadi
kurang kompleks kerana masing-masing saling memahami tugas masing-masing.”
“Persefahaman
adalah antara kunci utama dalam kebahagiaan rumahtangga. Sinergi suami isteri
yang faham dakwah adalah kunci utama untuk kelangsungan dakwah.”
“Contoh
mudah, bila ada program boleh berpergian bersama-sama, boleh berbincang
berkenaan isu-isu yang timbul dalam jema’ah bersama-sama atau berbincang
tentang permasalahan umat Islam, banyak perkara yang boleh dikongsi sehati
sejiwa. Banyak perkara teknikal dalam rumahtangga akan jadi lebih mudah.”
“Kalau
suami keluar berusrah, berprogram dan melaksanakan misi dakwah kepada
masyarakat, isteri di rumah akan lebih memahami dan ada juga masanya suami
terpaksa bertahan di rumah ketika isteri keluar seketika untuk berusrah dan
berdakwah di medannya.”
“Tarbiah anak-anak juga akan jadi lebih
harmoni bila ada kesepakatan antara ibu bapa, sebagai contoh, anak-anak boleh
disepakati untuk dihantar ke program-program tarbiah anjuran NAZIM (Kelab Anak
Hebat ISMA) dan ke tadika dan sekolah Islam yang baik, bila dah meningkat usia
sedikit boleh bersama KRIM (Kelab Remaja ISMA) pula, jadi kurang kompleksiti
dalam perbincangan kerana kedua ibu bapa punya agenda yang sama.
“Perkara
ini kita boleh sebut sebagai sekufu, iaitu bukan sekadar sekufu dari segi
agama, keturunan, pendidikan, tapi kalau boleh, kita nak kena cari juga yang
sekufu dari segi kefahaman amal dakwah.”
“Atas
sebab-sebab yang abang Sham nyatakan tadilah maka jema’ah amat menggalakkan
agar kalau masih belum berpunya, carilah calon yang sekufu dalam kefahaman amal
dakwah, dengan kata lain, dari jama’ah yang sama lah.”
“Macamana
nak mencari, itu isu lain pula, perlu sesi lain untuk dijelaskan.”
“Seperkara
lagi, bila dari jema’ah yang sama, mudah untuk orang tengah menyelidiki
keperibadiannya melalui mekanisme-mekanisme yang kita ada dan segala urusan
juga akan lebih sejahtera kerana kita sentiasa muhasabah agar tidak berlaku
ikhtilat yang keterlaluan sebelum perkahwinan berjaya dilangsungkan.”
“Macam
yang abang Sham sebut awal-awal tadi, kalau dah berpunya atau memang dah ada
penyusunan ibu bapa tu lain pula jawapannya, tapi memandangkan Aiman ni belum
berpunya dan punya semangat untuk beriltizam dengan amal dakwah, maka inilah
jawapan yang abang Sham fikirkan paling sesuai.”
“Walau
apapun, harus diingat, pilihan di tangan Aiman sendiri, persetujuan ibu bapa
juga teramat penting, jemaah hanya ‘facilitate’ dan beri panduan sahaja.”
“Tidak dapat dinafikan, ada yang berkahwin
dengan pasangan berbeza jema’ah atau tidak punya jema’ah tapi masih berjaya
membangunkan rumahtangga islami yang diidam-idamkan dan ada juga yang berkahwin
satu jemaah yang tidak lepas dari pelbagai masalah.”
“Pertimbangan yang kita buat adalah
berdasarkan praktikaliti dan pengalaman mereka yang telah lama bergiat cergas
dalam amal dakwah ini, dan abang Sham juga telah merasai dan melihat perkara
ini sepanjang beberapa tahun dalam alam dakwah dan rumahtangga ini.”
“Banyak
yang abang Sham lihat dan diceritakan oleh orang lama, bila memilih calon yang
tidak ‘sekufu’ kefahaman dakwah atau yang tidak memahami keutamaan dakwah dan
tarbiah untuk membangunkan umat, akhirnya leka dan larut dalam dunia
rumahtangga dan kerjaya hingga agenda dakwah yang dulunya berdegar-degar
dilaungkan, lebur dengan begitu mudah.”
“Kalau
boleh kita tak nak perkara seperti itu berlaku, kalau boleh kita ingin bersama
pasangan sama-sama menjadi pejuang agama dan melahirkan zuriat yang akan
dididik menjadi pejuang juga.”
“Bukan
bermakna kalau kahwin satu jemaah itu akan bebas dari masalah dan selesai
segalanya, kerana ada juga yang bermasalah, tapi kita berikhtiar agar
masalah-masalah dapat dikurangkan dan rumahtangga yang dibangunkan punya asas
untuk suami dan isteri bersefahaman.”
“Aiman
faham ke? Perkara ini sebenarnya ‘common sense’ sahaja jika kita berfikir dan
melihat rumahtangga sebagai satu medan untuk membangunkan ummah.
Walaubagaimanapun, ini adalah pendapat abang Sham berdasarkan sedikit
pengalaman, mungkin orang lain ada pendapatnya yang lain yang mungkin lebih
bernas lagi.”
Panjang
lebar saya menjelaskan dengan bahasa termudah yang boleh saya susun dan dengan
senyuman yang tidak pernah henti menguntumi bibir yang berbicara.
“Oooo,
ok, faham-faham.” Jawab Aiman dengan wajah yang cerah. Semoga persoalan dan
sangkaannya kembali jernih.
Mencari
pasangan yang ‘sekufu’ kefahaman adalah antara satu aspek penting dalam membina
rumahtangga dakwah yang bahagia. Walaupun ianya bukan jaminan mutlak kepada kebahagiaan,
tapi sekurang-kurangnya, bila asas yang dibina adalah di atas kefahaman yang
sama iaitu untuk membina ummah melalui jalan dakwah dan tarbiah, adalah
diharapkan suami dan isteri akan lebih mudah untuk saling memahami dan bersinergi
dalam menyumbang kepada dakwah.
Harus
diingat, membina rumahtangga dakwah bukan satu tugas mudah, dan ia bukan juga
ubat mujarab untuk menyelesaikan segala masalah hati ikhwah dan akhawat. Tetapi
rumahtangga dakwah adalah tempat untuk para da’ie membina kekuatan diri,
menjadikan diri lelaki sejati yang mampu memimpin ummah dan melahirkan generasi
singa yang berkualiti.
Ia
adalah ujian, hanya yang kuat dan bersedia akan terus melangkah.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Nota
penting dari artikel ini:
1) Jemaah tidaklah mewajibkan, tapi
menggalakkan perkahwinan sesama ahli jema’ah agar pasangan punya kesekufuan
dalam kefahaman dan amal dakwah agar urusan dakwah dapat diteruskan walaupun
selepas walimah. Namun begitu, pilihan adalah ditangan ikhwah dan akhawat dan
ibu bapa memainkan peranan yang amat penting. Jangan kerana disusun oleh jema’ah,
ibu bapa didurhakai dan dilukai. Banyakkan berbincang.
2) Artikel ini bukan jawapan bagi mereka
yang telah punya pasangan, telah bertunang atau hampir berkahwin, untuk
golongan ini, perlu pencerahan lain yang noktahnya adalah jauh berbeza.
3) Berkahwin sesama ahli jama’ah bukanlah
jaminan bahawa rumahtangga itu akan bahagia, bahagia itu perlu dibina dan
diusahakan, ia tidak akan hadir sendiri.
teringat pengertian Salim A. Fillah...
ReplyDeleteCinta dalam rumah tangga juga tak datang bergolek... Sama seperti mencari cinta Allah, tiada usaha, maka tak dapat cintaNya...
*Refering to point 3
Best. Jelas dan sgt praktikal. ;)
ReplyDeleteMoga Allah membalas anda dgn sebaik-baik ganjaran, biidznillah.
Oh salaam ukhuwwah fillah. Moga terus laju dan subur dakwah dan tarbiyah. ^^
Salam ukhuwwah Inche Gabbana,
DeleteTerima kasih atas doa dan harapan, Insyaallah, moga kita terus maju menderu bersama alir dakwah.
Insyaallah :)
Hisham Sharif
ISMA South Australia
Kelako bro!
ReplyDeleteSekali baca tajuk, terlintas dlm hati...
"pastu kalau tak kawin dgn akhawat, nak kawin dengan ikhwah ka? haiyyoooo.... ammmmaaaa.... appppaaaaa....."
Apa yang Joe Daddy cakap tu betul. Ada yang hanya panggil "akhawat", kepada ahli jemaah sendiri saja.
ReplyDeleteDan guna label non-akhawat untuk perempuan jemaah lain. Lucu kan bila akhawat=saudara perempuan itu hanya pada perempuan sendiri saje.
ya syeikh, mgkin soalan ini agk 'tak matang' tapi bagaimana lelaki dan perempuan dari jemaah yg berbeza boleh berkahwin? sebelum masing2 masuk jemaah masing2, kami mnyukai satu sama lain dan merancang untuk mendidirkan rumah tangga selepas belajar, dan ibu bapa masing2 pon telah mngetahui dan tidak membantah, Namun selepas masing2 menyertai jemaah masing2. Perasaan itu masih ada tetapi fikirkan 'fikrah yg berbeza' kami terpaksa memutuskan hasrat tersebut. Sekadar bertanya pendapat syeikh. Adakah ini suatu perngorbanan? atau pun masih boleh diteruskan?
ReplyDelete