TAPI, TAPI, TAPI

Banyak yang ingin dicoretkan sebenarnya, rasa hati yang membuak-buak ingin dikeluarkan, setiap persoalan yang ingin dijawab, tuduhan dan tohmahan yang ingin dijelaskan, perkongsian-perkongsian menarik yang ingin dikisahkan dan banyak lagi.


TAPI,


TAPI, TAPI, TAPI selain dari masa yang mencemburui, saya cuba untuk tidak bersifat responsif, kerana menjadi manusia yang reaktif itu menyakitkan dan memenatkan. Ia akan menghalang kita untuk fokus terhadap tujuan hidup dan melakukan kerja-kerja yang akan menyampaikan kita kepada matlamat yang lebih jauh, kerana kita akan disibukkan untuk memberi reaksi terhadap apa jua permasalahan yang timbul.


Sebagai muslim, kita memang perlu cakna, tapi, berpada-padalah, kita tidak perlu dan tidak akan mampu untuk menjadi juara dalam segala isu. Fokuslah untuk merawat akar kepada masalah, bukan gelisah dengan simptom yang tidak akan berkesudahan.


Bermulalah dengan diri sendiri, jika diri sendiri pun tidak mampu diubah, maka bagaimana kita ingin mengubah orang lain? Apatah lagi untuk mengubah dunia. Sederhana dan fokus adalah kuncinya.


Full stop. Peringatan ini adalah untuk diriku yang sering lupa, dan jika ada kebaikan darinya, moga pahala akan terus mengalir walaupun jika diri ini telah tidak ada nyawa.

No comments:

Post a Comment