Coretan Malam Minggu 12

Terasa ingin mencoret sesuatu malam ini.

Minggu ini, masuk minggu ke 12 kehamilan. Menurut kata Doktor Eva yang merawat isteri saya di Tudor Medical Centre tempohari, dalam tempoh ini biasanya hormon akan kembali stabil dan ketika ini isteri saya akan sembuh dari muntah-muntah teruk yang sedang dialaminya.

Namun, jangkaannya tidak berlaku kerana telah 2 bulan setengah dan hingga saat ini, isteri saya masih mengalami muntah-muntah yang amat teruk setiap kali menjamah apa jua makanan dan terhidu bau yang kurang menyenangkan dari dapur ketika saya memasak.

Berat badannya telah susut sebanyak 9 kilogram dan sememangnya dia kelihatan amat kurus berbanding sebelumnya. Kasihan saya melihatnya hanya mampu terbaring di katil tidak bermaya dalam tempoh 2 bulan ini akibat sering muntah. Walaupun ada beberapa hari rasa segar datang menjengah, namun tidak lama.

Dapur rumah kami juga telah tidak menerima sentuhannya selama hampir 3 bulan. Segala tugas-tugasnya telah saya ambil alih. Dari memasak, menguruskan anak-anak, mengemas rumah dan menyelesaikan urusan timbunan kain, segalanya saya lakukan.

Adakalanya, daging yang digoreng, hitam di kuali kerana khayalan saya dengan formula statistik yang masih belum saya fahami. Pampers Khadijah juga sering bocor kerana ketidakprihatinan dan malasnya saya untuk memeriksa, padanan stokin Khadijah juga adakalanya tidak sama kerana sukar untuk saya mencari padanannya dalam timbunan kain yang bagaikan banjaran titiwangsa dan kadang-kadang Humaira’ juga terlepas van ke sekolah kerana saya tidak sempat untuk menyediakan bekal makanannya ke sekolah. Maafkan ayah ye...

Sesekali terasa juga sempit dada tatkala pelbagai urusan berkaitan pengajian dan dakwah yang datang menghimpit pada masa yang sama, namun bantuan dari akhawat Adelaide dari rumah Barakah (Sarah, Miza, Anna, Raudhah ...), Nawar ( Eisya, Atiqah dll), Wafa (Nasruna, Syafiqah, Syidah dll) yang sesekali datang untuk mengemas dapur, menjaga anak-anak dan juga memasak pelbagai lauk dan kuih yang istimewa, banyak meringankan beban dan amat-amat kami hargai. Tidak terbalas rasanya budi baik kalian semua.

Namun, banyak juga hikmah dari sedikit keserabutan ini. Saya belajar untuk mengurus masa dengan lebih baik. Kemahiran memasak saya juga telah meningkat dengan banyak. Hubungan saya dan anak-anak juga bertambah mesra kerana banyak sentuhan ayahnya dalam menguruskan segalanya walaupun tidak sempurna.

Tanpa disangka-sangka juga, kertas cadangan PhD saya juga diterima hanya dengan sedikit cadangan dari penilai walaupun saya sedar, amat banyak kelemahan dalam penulisannya. Bajet juga diluluskan tanpa banyak soal. Segala puji bagi Allah yang mempermudahkan segala urusan.

Semoga isteri saya akan dikurniakan kesihatan yang baik dan dilepaskan dari rasa mualnya dengan segera. Semoga setiap kesakitannya akan menghapuskan dosa-dosa dan akan menjadi pemberat timbangan di akhirat sana.

1 comment:

  1. sebak ana bace entri enta ni..moga enta sabar dan tabah dlm menerima ujian Allah ni..

    ReplyDelete