Humaira’ nak jadi PIRATE!


“Ayah, bila besar nanti Humaira’ nak jadi Doktor lah.” Kata Humaira’ ketika kami berdua berjalan keluar dari Women’s and Children Hospital menuju ke tempat parkir kereta.

Malam ini isteri saya ditahan di wad kerana mengalami muntah-muntah yang amat teruk hingga setiap apa yang dimakan dan diminumnya pasti akan keluar semula.

Khuatir dengan keadaan diri dan kandungannya, saya membawanya ke hospital untuk dimasukkan air melalui tiub dan diberi ubat tahan muntah yang lebih kuat.

Sementara menunggu segala urusan selesai, saya menghantar Humaira’ ke rumah akhawat yang berdekatan kerana waktu sudah lewat dan tidak dapat dipastikan jam berapa dia akan dibenarkan keluar.

“Baguslah, tapi kenapa Humaira’ nak jadi Doktor?” Tanya saya kembali.

“Nanti, kalau ibu mengandung lagi, Humaira nak cucuk ubat dan ambik darah ibu juga.” Jelas Humaira’. Mungkin selepas melihat ibunya dicucuk beberapa kali termasuk malam ini membuatkan dia rasa bertanggungjawab untuk ‘menyelamatkan’ ibunya.

“Oh! Sebab itu itu ke?”  saya bertanya sambil menahan tawa.

“Ye lah!” Humaira’ menjawab tegas.

“Hmmm...bagus nak jadi Doktor, tapi kalau Humaira jadi Doktor, bukan kena rawat ibu sahaja, tapi kena rawat....”

“...semua orang. Itu Humaira’ tahu la ayah” Jelas saya dan kemudian disambung oleh Humaira’ sebelum sempat saya menghabiskan ayat.

“Jadi Doktor juga kena rawat orang sakit yang bermacam-macam jenis, kena berani bila tengok darah dan kerja juga dari pagi hingga malam.” Tambah saya lagi. Bukan ingin menakutkan, tapi menceritakan realiti. Bukan ingin memusnahkan semangat, tapi supaya dia tahu, apa yang tersedia di hadapannya.

“Yeke ayah? Kalau macam tu, Humaira’ nak jadi nurse lah.” Tiba-tiba, cita-citanya bertukar pula.

“Pulak dah. Jadi nurse pun sama juga sayang. Kena juga rawat orang yang luka, kerja tak tentu masa dan kena juga berani.” Sekali lagi saya menceritakan realiti. Sengaja ingin mengusik dan menguji.

“Alaaa...” keluhnya seketika.

“Kalau begitu, Humaira’ nak jadi Pirate lah!” Cita-citanya yang seterusnya sedikit mengejutkan.

“Pirate??? Kenapa Humaira’ nak jadi pirate???” Saya bertanya.

“Sebab Humaira’ nak bawa kapalterbang lah.” Jelasnya, menceritakan kedudukan sebenar. Oh! 
Kecewanya ayah ini kalau anak perempuannya membesar menjadi lanun.

“Oh, itu bukan pirate, itu pilot lah sayang.” Jelas saya, membetulkan sebutan kata.

“Pirate itu lanun, yang mencuri harta dan duit orang lain di lautan.” Tambah saya lagi. Waduh! Terbayang pula lanun-lanun di perairan Somalia yang sering merampas kapal-kapal yang sedang berdagang.

“Ok, jadi kenapa Humaira’ nak jadi pilot?” Tanya saya.

“Sebab bawa kapalterbang ‘best’ dan senang.” Jawabnya. Oh! Rupanya pilihan kerjanya adalah kerana senang. Satu konsep salah dalam pemilihan pekerjaan dan antara factor yang menyebabkan ramai graduan hari ini menganggur.

Walaupun Humaira’ masih kanak-kanak, tapi tidak salah jika dirinya dibiasakan dengan mempunyai cita-cita. Berlalunya masa, cita-citanya akan bertukar, tapi mereka yang biasa hidup dengan cita-cita, tidak akan membiarkan waktunya berlalu sia-sia.

“Oh! Tak juga, jadi pilot pun ada susahnya juga.” Saya menjelaskan. Memulakan langkah untuk menjelaskan tentang cita-cita dengan pemahaman yang sepatutnya.

“Kena kawal kapalterbang yang besar, kalau kena bawa kapalterbang malam tak boleh tidur nanti dan kena selalu pergi jauh dari keluarga.” Saya menerangkan bahagian-bahagian yang saya rasakan sukar dalam kerjaya seorang ‘pilot’.

“Alaaa, tak jadilah kalau macam tu.” Wah! Bertukar lagi cita-citanya.

“Cuba Humaira’ fikir baik-baik, apa yang Humaira’ nak jadi sebenarnya?” Kali ini saya meminta dia berfikir sebaiknya.

“Humaira’ nak jadi cikgu lah ayah.” Jawabnya spontan.

“Ok, bagus tu, tapi kenapa Humaira’ nak jadi cikgu?”

“Sebab Humaira’ suka mengajar dan mengajar tu senang.” Jawapannya kali ini masih lagi dalam kepompong ‘senang’. Cuba lagi sayang!

“Mengajar orang bukan satu tugas yang senang sayang. Jauh lagi susah dari bawa kapalterbang.” Sekali lagi saya menerangkan.

“Iye, tapi Humaira’ sabarlah dan Humaira’ bagi nasihat lah dekat budak-budak nakal dan yang tak faham tu. Humaira’ takkan marah.” Kali ini jawapannya lebih kemas. Ada peningkatan.

“Betulke Humaira’ boleh sabar mengajar walaupun susah dan senang?” saya meminta pengesahan.

“Betul, betul!” tegas kali ini jawapannya.

“Ayah, bila besar nanti ayah nak jadi apa?” Kali ini dia pula yang bertanya. Wah! Nampaknya saya masih lagi belum ‘besar’ pada pandangannya.

“Haa, ayah dah besar dah pun, sekarang kan ayah dah jadi pensyarah, ayah mengajar juga.” Jawab saya, kemudian saya menyambung dengan nasihat sepatah dua. Untuk dirinya, untuk saya dan untuk pembaca semua.

 “Humaira’, apa sahaja yang kita nak jadi bila besar nanti, mestilah bukan kerana senang atau susah ye. Tapi kerana kita suka dengan apa yang kita buat, walaupun susah.”

“Apa sahaja yang kita lakukan, mestilah kita buat dengan bersungguh-sungguh, dengan tertib, teliti dan dengan penuh usaha. Barulah Allah suka”

Dalam dunia hari ini, ramai yang cenderung memilih kerjaya hanya sekadar tangkap muat dan kerana untuk mendapatkan upah semata-mata. Tidak salah, tetapi bukankah lebih baik jika kerjaya yang dipilih adalah kerjaya yang sememangnya disukai.

Cinta pada kerjaya itu akan menghilangkan sebahagian besar dari lelah dan malas tika menjalankan tugas.

“Tidak ada kerja yang susah jika kita niatkan semuanya kerana Allah. Sebab semua kesusahan dan usaha kita Allah akan bayar dengan syurga di akhirat nanti.”

“Apa jua kerja yang kita lakukan, mesti ada sumbangan untuk Islam. Maksudnya, apa sahaja yang kita buat atas dunia ini mesti sesuatu yang boleh memberi manfaat kepada Islam. Faham tak?”

Saya menyudahkan nasihat ketika kami hampir sampai ke kereta. Kali ini saya mengaitkan pula kerjaya dengan kehidupan akhirat. Malanglah kita jika setiap saat dan hela nafas kita di pejabat tidak dihitung sebagai pemberat timbangan amal.

Sebagai muslim, kita harus punya cita-cita untuk menjadi yang terbaik dalam apa jua bidang yang diceburi kerana Islam mengajar kita begitu, dan lebih cantik jika kita mampu untuk menyumbang kepada umat dalam apa jua tugas yang kita lakukan. Ayuh kita sama-sama jadi duta yang baik kepada agama ini!

Fastabiqulkhairat!


1 comment:

  1. terbayang mcm mane reaksi humaira' dan abg hisyam ms bc post ni =)
    moga urusan hidup abg hisyam dimudahkan Allah di Adelaide dan moga humaira' dan khadijah jd mujahidah

    ReplyDelete