Dimana Rasulullah?

Di bawah kubah hijau inilah bersemadi jasad yang paling mulia.


“Ayah, Rasulullah duduk di mana?” tanya Humaira’ pada suatu malam setelah kami selesai solat Maghrib.

“Rasulullah? Err...Rasulullah sekarang duduk di Madinah,” saya memberikan jawapan spontan.

“Ooo, tempat yang ayah pergi haritu dengan ibu kan?” tanya Humaira’, mengimbas kembali kenangan 2 tahun lalu ketika kami mengerjakan umrah.

“Ye sayang, tempatnya di Masjid Nabawi. Maksud ayah, Rasulullah dah tiada, maksudnya Rasulullah dah wafat. Wafat itu maknanya dah mati. Cuma bila kita menyebut Rasulullah, kita tak sebut Rasulullah dah mati, tidak beradab, kita sebut dah wafat.” Saya menjelaskan perkara sebenar dan juga tentang istilah wafat sebelum dia bertanya lanjut.

“Ooo, tapi ayah, kalau Rasulullah dah mati...”

“Wafat la,” saya memintas, terus membetulkan.

“Ok ok, kalau Rasulullah dah wafat, macamana ayah jumpa Rasulullah?” tanya Humaira’ lagi. Membetulkan soalannya tadi.

Logik juga soalannya. Mungkin sebelum ini dia membayangkan yang Rasulullah masih lagi hidup kerana sering saya ceritakan tentang kebaikan dan kehebatan Rasulullah kepadanya.

“Ayah dan ibu pergi ziarah ke kuburnya di Masjid Nabawi, dan beri salam kepadanya. Bila kita beri salam kepadanya, Insyaallah Rasulullah dengar dan jawab salam kita.”

“Tapi ayah, macamana ayah belajar dengan Rasulullah kalau Rasulullah dah mati?” Tanya Humaira’ penuh hairan. Langsung mengabaikan penjelasan saya tentang memberi salam kepada Rasulullah.

“Belajar?” Saya menggaru kepala yang tidak gatal memikirkan maksud di sebalik soalannya.

“Yela ayah, macamana ayah tahu Rasulullah suruh kita minum duduk, makan dengan tangan kanan, baca doa sebelum tidur...” balas Humaira’, mengingatkan saya kepada sunnah-sunnah yang pernah saya ajar kepadanya.

Menarik. Tidak pula saya pernah terfikir hingga ke situ akalnya berlari.

“Oh, sebenarnya begini, Rasulullah hidup dah lama dulu, seribu empat ratus tiga puluh tahun yang lalu.”

“Semasa Rasulullah hidup, Rasulullah ada kawan-kawan yang dipanggil sahabat-sahabat Rasulullah. Sahabat Rasulullah ni ada ramai, ada 10000 orang semuanya.”

“Rasulullah mengajarkan Islam kepada sahabat-sahabatnya yang ramai ini. Bila Rasulullah wafat, sahabat-sahabat Rasulullah ini pula mengajarkan Islam kepada kawan-kawan mereka pula.”

“Kawan-kawan mereka yang belajar tentang Islam dari sahabat-sahabat Rasulullah, mengajarkan apa yang diajarkan oleh Rasulullah kepada orang lain pula dan begitulah seterusnya hingga hari ini, hingga akhirnya apa yang Rasulullah ajar sampai pada kita hari ini melalui Ustaz dan guru yang mengajar ayah dahulu.”

Salah satu komponen penting dalam ajaran Islam adalah menyampaikan atau dengan kata mudahnya, dakwah. Islam tidak akan berkembang tanpa sifat ini dan umat hari ini, lesu kerana kurangnya sifat ini.

Islam mampu sampai ke seluruh pelusuk dunia kerana umat terdahulu cukup memahami akan tanggungjawab setiap umat sebagai penyambung risalah para nabi. Menyampaikan Islam bukan hanya tugas Ulama, Ustaz dan Ustazah, tetapi ia adalah beban yang harus setiap muslim laksanakan semampunya.

“Hari ini, Humaira’ belajar tentang Islam dari ayah, ibu dan guru-guru yang mengajar Humaira’ tentang Islam. Bila Humaira’ dah tahu tentang Islam, Humaira’ kenalah ajar orang lain pula.”

“Paling mudah, Humaira’ ajarkan pada adik Khadijah dan kawan-kawan Humaira’ juga.” Saya menjelaskan dengan bahasa yang mudah. Tetapi penuh makna.

Pada peringkat usia ini, saya ingin memberitahu kepadanya bahawa Islam bukanlah agama menjadi milik dan amalan sendiri sahaja. Tetapi ia adalah agama yang perlu diceritakan dan disebarkan keindahannya kepada orang lain melalui apa jua medium.

Semoga Humaira’ akan menjadi pendakwah dan duta kepada Islam dalam apa jua bidang yang diceburinya suatu hari nanti. Insyaallah.




No comments:

Post a Comment