Jangan Seperti Ketam...


“Humaira, minum kena duduk!” aku menegurnya suatu hari ketika aku melihat dia minum berdiri.

Terus dia duduk, aku bercekak pinggang dan melihatnya menghabiskan air dengan wajah yang serius, sesekali matanya menjeling ke arahku. Setelah menghabiskan airnya, terus dia meletakkan cawan di atas meja dan berlalu tanpa sepatah kata.

***

Suatu hari, ketika aku pulang dari kerja dalam keadaan yang sangat letih dan dahaga, terus aku menuju ke dapur ke arah peti ais dan mencari tupperware air dingin. Tanpa menuangkan ke dalam gelas, aku terus sahaja minum sambil berdiri, terasa kedinginan air mengalir ke setiap inci tubuh menyegarkan kembali saraf-saraf yang telah longlai.

Sedang aku menikmati setiap tegukan, tiba-tiba

“Ayah!” Humaira separuh menjerit menjegilkan matanya kepadaku sambil bercekak pinggang di penjuru dapur. Entah bila dan darimana dia muncul agaknya

Aku buat buat tidak tahu dan tidak dengar sahaja, sambil dalam hati aku berbisik.

“Alamak, habislah aku kali ini kena ceramah perdana dengan Ustazah Humaira”

“Ayah, minum kena duduk la!, tak elok minum berdiri...” Humaira memulakan syarahannya, aku perlahan-lahan duduk di samping peti ais sambil menyambung kembali tegukan demi tegukan.

“Ayah, minum kena perlahan-lahan la, kenapa tak boh dalam gelas?” Ceramahnya disambung diikuti dengan soalan yang aku tidak tahu bagaimana hendak menjawabnya.

Belum sempat aku menjawab, Humaira menambah lagi.

“Lain kali tak mau buat dah tau, tak elok” dia menambah sambil jari jemari halusnya diangkat kepadaku dan digoyang-goyangkan, serupa seperti ketika aku menegurnya atas kesalahan yang dilakukannya.

“Baik anak ayah, ayah minta maaf, lain kali ayah tak buat lagi” hanya itu yang aku mampu ucapkan dengan wajah yang kesal. Isteriku yang baru turun dari tingkat atas hanya memerhati dengan wajah mengejek yang seolah-olah menyatakan padan muka kepadaku.

Begitulah resmi kepimpinan, harus ditunjukkan contoh melalui teladan yang baik, “Lead by example” kalau bahasa inggerihnya.

Jika kita mahu anak kita menjadi anak yang soleh dan sentiasa solat di awal waktu, kitalah yang harus menunjukkan contohnya, jika kita mahu anak kita rajin membaca dan tidak selalu menonton televisyen, kitalah cerminan mereka. Jangan jadi seperti ketam yang mengajar anaknya berjalan lurus...

Begitu juga jika kita mahu anak-anak kita taat kepada kita, mendengar kata dan tidak sering merajuk atau memberontak, itulah yang harus kita aplikasikan dalam muamalah kita bersama rakan-rakan dan lebih-lebih lagi muamalah kita bersama orang yang lebih tua dan ibu bapa kita.

Berpangkat seorang ayah, tidak semestinya kita tidak membuat kesilapan dan tidak semestinya kita tidak boleh ditegur oleh anak kita sendiri. Tidak semestinya setiap kata kita sebagai seorang ayah harus ditaati secara total tanpa disediakan ruang untuk perbincangan dan perbahasan.

Berada dalam sebuah keluarga, nilai-nilai musyawarah harus dipraktikkan, sebarang perbezaan pendapat haruslah ditangani sebaiknya dan tidak seharusnya kita sebagai ayah sentiasa berasa bahawa setiap pendapat kita adalah benar dan terbaik manakala pendapat anak-anak langsung tidak berguna.

Seorang ayah juga harus sentiasa muhasabah hubungannya dengan ahli keluarganya, kadang-kadang anak-anak tidak mahu mendengar kata kita mungkin kerana bosan dengan sikap kita yang terlalu memaksakan pendapat dan lebih penting lagi, muhasabahlah hubungan kita dengan Allah. Bila hubungan kita dengan Allah renggang, maka hubungan dengan anak-anak pun tidak mustahil akan menjadi renggang.

Kerana dialah jua yang membolak balikkan hati manusia.

1 comment: