Menumbangkan Jahiliah.

Mengenali Jahiliah adalah satu pencapaian, namun itu adalah langkah awal dan boleh dikatakan sebagai mudah, namun untuk keluar darinya adalah jauh lebih sukar berbanding mengenalinya.

Jahiliah hadir perlahan-lahan dan dalam bentuk yang cukup indah walaupun pada hakikatnya ia seperti ikan busuk yang telah dipaketkan dengan bungkusan yang menarik. Ia membunuh mu’min bagai seekor katak yang mati kepanasan di dalam periuk. Katak yang berada di dalam periuk, akan cepat melompat keluar jika periuk itu diletakkan air panas dengan serta merta atau api yang digunakan terlalu besar hingga menyebabkan air yang digunakan untuk membunuh katak panas dengan cepat.

credit: gravitationcreations.com

Namun perkara sebaliknya akan berlaku jika air dipanaskan dengan perlahan-lahan. Katak yang tidak menyedari kepanasan yang meningkat perlahan, pada mulanya mungkin akan berasa selesa tapi akhirnya akan mati perlahan-lahan dibunuh bukan oleh air panas, tetapi oleh keselesaannya berada di dalam air yang akhirnya akan meningkat sehingga paras didih hingga mengakibatkan ia direbus akibat kealpaannya sendiri.

Mungkin analogi yang digunakan tidak berapa tepat jika ia cuba dilaksanakan pada katak sebenar, tapi begitulah jahiliah datang membunuh. Ia datang dengan perlahan dan membunuh mu’min tanpa disedari. Maka untuk keluar dari jahiliah itu, kita juga harus perlahan-lahan seperti mana ia menyelimuti kita juga dengan perlahan-lahan. Tidak boleh terburu-buru, harus ada langkah bertahap-tahap untuk mengeluarkan diri kita dari jahiliah dan memastikan agar ia terus mati dan tidak akan hidup kembali.

Kata kunci yang harus kita faham di sini adalah, perubahan harus berlaku secara perlahan-lahan, cermat dan tersusun rapi. Langkah terburu-buru akan hanya memburukkan keadaan hingga menyebabkan jahiliah kembali menyelimuti dengan lebih buruk berbanding sebelumnya.

Memahami cara-cara membebaskan diri dari jahiliah dan menegakkan kembali Islam dalam suasana masyarakat yang ada seperti sekarang adalah seperti sebuah pasukan bolasepak amatur yang bercita-cita tinggi untuk menumpaskan pasukan Brazil. Apakah logik jika kita katakan bahawa Pengkalan Chepa FC akan menumpaskan pasukan Brazil setelah berlatih hanya dalam tempoh satu bulan?

credit: fifa2010products.com
Bertemu pasukan sehebat Brazil setelah berlatih hanya satu bulan hanya menempah kekalahan teruk dengan sengaja. Pasukan sehebat Brazil yang mempunyai pemain professional seumpama Kaka, Robinho dan Eduardo, bermain di liga professional dan terbaik di dunia, pernah menjadi juara dunia sebanyak 6 kali, juga komitmen latihan yang canggih dan terbaik disertai dengan displin yang tinggi, pasukan Pengkalan Chepa FC mungkin akan diperkotak katikkan dan mungkin akan dikalahkan dengan jaringan gol 90 berbalas 0. Satu gol setiap minit mungkin akan membolosi jaring Pengkalan Chepa FC.

Untuk menumpaskan pasukan sehebat Brazil, strategi jangka panjang harus dirancang. Para pemain harus dikenalpasti dari peringkat awal lagi dan harus didedahkan dengan skil asas bolasepak seperti menahan dan menendang bola dengan betul sebelum masuk ke peringkat pembinaan stamina dan kekuatan fizikal,

Seterusnya, kefahaman kepada setiap pemain akan betapa perlunya mereka memberikan komitmen tinggi kepada latihan dan patuh kepada arahan jurulatih ketika latihan dan semasa perlawanan. Pemain yang hebat, tetapi tidak menuruti arahan jurulatih di atas padang akan hanya merosakkan permainan dan menyebabkan kekalahan pasukan.

Seterusnya setelah kualiti pemain benar-benar mantap dan standing, barulah strategi pasukan dirangka. Perbincangan mengenai formasi dan taktik di atas padang akan dirangka, samada taktik konvensional pasukan Itali yang elegan pada piala dunia tahun 1970 dengan formasi 5-3-2 atau formasi berlian ‘total football’ ala ala pasukan Belanda yang menghiburkan pada tahun 1974. Permainan pasukan Brazil juga akan dikaji dengan rapi, dimana kelemahan dan kekuatannya, pemain mana yang paling bahaya dan perlu diikat rapi.

Kehebatan pemain sahaja tidak mencukupi, harus juga ada kelompok penyokong yang faham dan sedar dan akan menyokong teguh untuk menjayakan matlamat besar ini. Suasana masyarakat di sekitar Pengkalan Chepa bahkan seluruh Kelantan dan Malaysia juga harus dibentuk agar ketika hari perlawanan di Stadium Bukit Jalil, seluruh penyokong akan membawa bendera pasukan Pengkalan Chepa FC dengan bangga dan memberikan sokongan padu yang akan menguatkan semangat pasukan sepanjang perlawanan.

Melihat kepada besarnya perancangan dan latihan yang perlu diikuti oleh setiap pemain juga suasana masyarakat yang harus dibentuk, tidak mungkin matlamat ini akan berjaya dicapai dalam tempoh singkat, mungkin mengambil masa puluhan tahun dan tidak mustahil ratusan tahun sebelum Pengkalan Chepa F.C akan berjaya menumpaskan pasukan sehebat Brazil.

Begitu juga untuk menumpaskan jahiliah, kerana evolusinya yang telah berkembang dan meresap hingga ke akar umbi, langkah-langkah yang tersusun rapi harus dirancang, bermula dengan membentuk kembali skil ‘pemain-pemain’ yang akan menumpaskan jahiliah, diikuti pembentukan kefahaman tentang semangat berpasukan dan seterusnya pembentukan suasana masyarakat yang akan membantu untuk menguburkan sistem jahiliah.

Usaha membentuk kembali ‘pemain-pemain’ inilah yang kita sebut sebagai TARBIAH. Ia adalah satu proses panjang untuk membentuk kembali pemuda-pemuda umat ini bagi menjadi batu-bata kukuh yang akan menjadi binaan Islam yang teguh yang akan menumpaskan jahiliah dalam bentuknya yang moden dan canggih seperti hari ini.

Ia tidak berlaku dalam sehari, tidak juga akan berlaku dalam sebulan, tapi ia adalah proses panjang yang akan berterusan sepanjang zaman hingga akhirnya ‘pemain-pemain’ ini akan menang ataupun tumpas tercedera dalam pertarungan dengannya.



Tarbiah bermula dengan penanaman akidah yang teguh seterusnya pembentukan ibadah yang sahih dan akhlak yang mulia. Diikuti pula dengan membina keluasan kefahaman dalam ilmu agama dan dunia, sihat tubuh badan dan punya semangat yang jitu untuk menewaskan nafsu juga tersusun dalam segala urusan kehidupan, menepati masa, mampu berdikari dan memberi manfaat yang besar kepada orang sekelilingnya.

Tarbiah adalah satu proses yang perlu berlaku dengan tersusun dan sistematik, ada objektif dan jalan-jalan yang jelas. Ia tidak boleh di dapati hanya melalui ceramah-ceramah agama di masjid atau pada kuliah-kuliah ilmu di youtube. Tarbiah sifatnya menyeluruh, dari pembinaan akidah melalui kuliah ilmu hinggalah kepada pembinaan kekuatan tubuh melalui displin senaman yang tersusun rapi.

Logikkah untuk menewaskan pasukan Brazil, tapi  pemain-pemain Pengkalan Chepa FC berlatih sendiri, tidak ada rejim latihan yang disusun khas dengan displin yang tinggi, tidak ada program pemakanan yang lengkap berkhasiat, hanya berbekalkan semangat yang mencanak-canak tanpa langsung menguasai skil menendang atau menahan bola dengan betul?

Begitu juga dengan tarbiah, ia adalah jalan pertama untuk menumpaskan jahiliah. Semangat yang hadir ketika program Autumn Gath harus diisi dengan tarbiah dan disinilah hadir usrah dan komponen-komponennya yang lain seperti perkhemahan, pengembaraan, qiamullail dan riadhah. Usrah bukan untuk mendoktrinasi, tetapi untuk menjadikan ahli-ahlinya manusia yang lebih baik berbanding sebelumnya.

Jalinan mulim luruh 2011 telah berlalu dan jahiliah telah kita kenali, namun ia harus disusuli oleh usaha untuk membentuk diri kita menjadi manusia yang lebih berkualiti untuk menumbangkannya. Sudahkah anda bersedia atau masih selesa dengan kelemahan diri seperti katak malang yang akhirnya mati direbus di dalam periuk yang panas.

Pilihan di tangan anda!

1 comment:

  1. Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kita perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu

    ReplyDelete