I wish I was your age...

Mengimbau memori tahun lepas tika Khadijah baru lahir ke dunia, cepat benar rasanya masa berlalu.


“Humaira’! jangan lah bergayut pada troli tu, susah ayah nak tolak,” bentak saya dengan agak keras setelah dia melompat dan bergayut pada troli Pasaraya Coles buat kali yang entah ke berapa, menyebabkan pergerakan troli menjadi susah untuk dikawal. Telah beberapa kali saya dan isteri menegur dengan baik, namun tetap tindakannya itu diteruskan. Sungguh menduga kesabaran.

Mendengar bentakan saya yang agak luarbiasa, Humaira’ kemudiannya turun dari troli dengan wajah yang agak kelat, sementara adik Khadijah sudah mula merengek-rengek keresahan setelah melihat pelbagai mainan yang di susun cantik pada rak di kedai mainan bersebelahan pasaraya. tubuhnya melintuk liuk ingin keluar dari troli.

Saya kemudian membawa keduanya ke satu kedudukan yang agak jauh untuk melarikan tumpuan Khadijah dari mainan yang dilihatnya tadi di kedai mainan, sementara menunggu isteri saya membeli beberapa barangan yang terlupa dibelinya seketika tadi. Ketika menunggu, tiba-tiba datang seorang lelaki tua berjanggut putih dalam usia 80 an berjalan perlahan-lahan, agak bongkok datang menegur kami bertiga.

“Hello, how are you today?” Sapanya mesra. Sudah menjadi perkara biasa di sini ditegur mesra oleh orang yang tidak kita kenali, terutamanya oleh warga emas. Mereka biasanya amat senang untuk diajak berbual tentang pengalaman dan kisah hidup mereka.

“I’,m good,” saya menjawab sapaannya dengan wajah yang manis juga.

“Such a lovely daughter you have here, they’re so sweet.” Lelaki tua itu menundukkan sedikit wajahnya dan melihat Humaira’ dan Khadijah dengan renungan yang penuh makna tersirat.

“I remember when i was your age, i’m like you, young and have beautiful kids like this. Those were the most wonderful time in my life, more than anything.” Lelaki tua itu kemudian berbicara, mengingatkan dirinya tentang masa silam yang cukup indah yang pernah dilaluinya.

“Enjoy it while you still can son, when they grow up, you will look back and wish if this moment could happen again. Oh! How i wish i was in your age now.” Bicaranya dengan loghat Australia yang agak pekat, tapi penuh dengan kenangan yang tersirat. Saya terdiam mendengarnya, hendak membalas semula dengan rancak, khuatir jika tersalah cakap yang akan melukakan hatinya.

“I’ll remember that, thanks.” Hanya itu yang mampu saya ungkapkan sambil merenung wajahnya yang penuh kedutan yang menyimpan seribu rahsia kehidupan. Lelaki tua itu kemudiannya merenung jauh kehadapan dan kemudian berlalu pergi meninggalkan kami dengan perlahan.

Masih terngiang-ngiang di telinga akan kata-katanya. “I wish i was your age.” Saya merenung wajah Khadijah dan Humaira’, hilang segala kemarahan yang bersarang seketika tadi, sungguh, masa yang telah berlalu tidak akan dapat direbut kembali dan setiap detik yang ada bersama mereka ini harus dinikmati dengan penuh kesyukuran. Benarlah pepatah yang mengatakan, “yesterday is history, tomorrow is still a mystery and today is a gift, that’s why it’s called present.”

Ketika kita mengeluh akan sukarnya kehidupan dan susahnya melayan keletah anak-anak yang menduga kesabaran ketahuilah bahawa betapa ramai di antara kita yang telah menyesali masa silamnya, menginginkan agar masa itu dapat diulang kembali untuk dinikmati.

Sesungguhnya, anak-anak adalah permata berharga yang tiada galang gantinya jika dibandingkan dengan urusan kerjaya atau harta kita. Kita hanya akan mengetahuinya tika kita telah kehilangan mereka dan ia tidak semestinya pada hilangnya jiwa mereka, tapi pada hilangnya kasih sayang mereka pada kita tika mereka telah dewasa. Kasihilah, bermainlah, bacalah buku untuk mereka, peluklah dan ciumlah mereka sementara kita masih boleh melakukannya.

“Yesterday is history, tomorrow is still a mystery and today is a gift.”




No comments:

Post a Comment