Baru Audit Dunia…

“Mat Paaaannnn!!! Audit nok mari doh esok ni, satu apa tok kemah lagi” aku terkejut membaca e-mail dari Dr. Nasarudin berkenaan lawatan audit dalam ke COB. Walaupun sampel audit belum ditentukan, namun kebarangkalian untuk dipilih tetap ada, memandangkan makin ramai pensyarah yang telah melanjutkan pelajaran.
“haaa, tu lah demo, dapat email baru nok gelabut kemah, sebelum ni tok buat awal-awal” Dzarfan memperli padahal aku melihat dia pun sedang kelam kabut juga menyusun fail dan mengemas dokumen yang diperlukan.

Begitulah fitrahnya makhluk yang bernama manusia, sentiasa lalai dan alpa hingga tiba waktu untuk menghadapi ujian. Oleh kerana itulah manusia harus sentiasa diberi peringatan, dan peringatan itu hanya akan berguna untuk orang-orang yang beriman sahaja.

Sebelum ini bukan tiada e-mail peringatan, ada tapi dialpakan kerana dirasakan masanya masih jauh, dan masih sempat untuk membuat persiapan, tetapi akhirnya waktunya tiba tanpa disedari. Mujurlah hanya audit dunia, jika beginilah persiapan untuk menghadapi audit amal perbuatan di akhirat nanti, tentu buruk padahnya.
“Rilek laaa, baru audit kat duniaaaa” kedengaran suara Dzarfan memperli aku yang sedang menyelongkar timbunan dokumen dan menyusun fail. Panas juga telinga rasanya.

No comments:

Post a Comment