Sunnah ada dimana-mana



Salam Maulidurrasul untuk semua

Isnin lepas adalah hari ulangtahun kelahiran Rasulullah s.a.w yang tercinta. Cinta yang akan menyempurnakan keimanan dan membawa kita ke syurga.

Pada aku, cinta pada nabi bukanlah dengan berarak dan berselawat hanya pada hari Maulid sahaja, tetapi pada aku, cinta pada Rasulullah adalah dengan menjadi pengikutnya yang setia. Setia dengan sunnahnya dalam seluruh aspek kehidupan, bukan hanya sunnah yang kecil-kecil, tapi sunnah perjuangan yang membawa keadilan Islam ke seluruh pelusuk dunia.

Isnin lepas aku memilih untuk tidak berarak ke stadium atau ke mana-mana majlis Maulid, sebaliknya menyertai satu perlawanan bolasepak persahabatan di Pulau Pinang. Dalam bolasepak juga ada sunnah, sunnah dalam kesabaran, sunnah dalam kejujuran, sunnah dalam ketelitian, sunnah dalam kesungguhan, sunnah dalam berpasukan, ye sunnah itu ada dalam segala-galanya dari masjid hingga ke padang bola.

Mengamalkan sunnah, bermakna anda beriltizam dengan Islam, cinta pada Nabi, bererti cinta pada Islam...

Usah sempitkan Islam hanya pada ritual ibadah semata-mata, Islam itu adalah sistem kehidupan, Islam bukan sekadar nama, tapi Islam itu adalah isi dan kulit, Islam bukan hanya solat, puasa, zakat, haji dan pakaian sahaja, Islam meliputi segala-galanya, kewangan, politik, sukan, hiburan, hubungan antarabangsa, kaunseling, motivasi, penyelidikan bahkan namakan apa jua bidang, Islam pasti ada penyelesaiannya.

Marilah sempena Maulid Nabi ini, kita perkukuhkan iltizam kita dengan Islam, kerana hanya dengan Islam, kita akan beroleh kedamaian di dunia dan di akhirat.

No comments:

Post a Comment