MENGAPA RASULULLAH BERPOLIGAMI? Jawapan Ayah Kepada Humaira’


“Ayah, mengapa Rasulullah ada banyak isteri?” Tanya Humaira pada suatu malam setelah saya bercerita kepadanya tentang kisah hidup Rasulullah. Khadijah yang turut sama mendengar awalnya, telah lama hanyut dibuai mimpi.

Sejak televisyen dikuarantin sementara untuk mengelakkan anak-anak terlalu ketagih dengan skrin, saya terpaksa meluangkan masa lebih untuk bercerita sebagai alternatif, kadang-kadang habis juga modal dan banyak yang perlu dibaca, tapi itulah harga yang perlu dibayar.

Saya bungkam seketika mendengar soalan tersebut, tidak pernah terlintas dan tidak pernah bersedia untuk menjawabnya. Walaupun saya banyak membaca juga tentang poligami, terutamanya poligami dalam kehidupan Rasulullah, tapi untuk menerangkannya kepada anak-anak, adalah sesuatu yang tidak pernah saya gambarkan.

Seperti biasa, saya memohon agar jawapan kepada soalan tersebut ditangguhkan untuk saya membaca dan berfikir dengan lebih panjang, Humaira bersetuju dan terus tidur selepasnya.

Lama saya berfikir dan meneliti pelbagai jawapan, pendapat rakan facebook juga saya pinta untuk meluaskan ufuk pemikiran. Persoalan ini perlu dirungkai penuh hati-hati, agar tidak menjadi fitnah di kemudian hari.

“Humaira’ ingat tak soalan Humaira’ tentang mengapa Rasulullah ada banyak isteri?” Tanya saya kepada Humaira pada satu hari setelah saya bersedia untuk memberikan jawapan.

“Ingat-ingat, ayah dah tahu ke jawapannya?” Balas Humaira’.


“Hmmm, begini. Dalam Islam, memang orang lelaki dibenarkan untuk berkahwin dan mempunyai lebih dari satu isteri. Perkara ini memang Allah sebut di dalam Al Quran dalam surah An Nisa ayat ke tiga.” Saya memulakan penerangan dengan menggunakan dalil khusus dari Al Quran tentang keharusan untuk orang lelaki berpoligami.

“Cuba Humaira’ tengok ayat tersebut dalam iPhone ayah” Saya menyerahkan iPhone kepadanya dengan aplikasi iQuran yang telah dibuka pada surah An Nisa.

“Hmmm…okay.” Jawab Humaira’ setelah meneliti.

“Jadinya, berkahwin lebih dari satu isteri ni adalah satu perkara yang dibolehkan dalam Islam, asalkan suami dapat berlaku adil kepada kesemua isteri-isterinya. Dalam bahasa Melayu, ia disebut sebagai poligami. Ia bukanlah satu perkara yang buruk ataupun keji, bahkan akan dapat pahala pula jika diuruskan sebaiknya.”

“Ini adalah kerana lelaki Allah ciptakan untuk melindungi orang perempuan, bukan sebaliknya, sebab itu perempuan tidak boleh berkahwin lebih dari satu. Ini adalah perkara fitrah yang Allah jadikan dalam kehidupan manusia.”

“Untuk Rasulullah, ada keistimewaan khusus yang Allah beri, iaitu untuk berkahwin lebih dari empat isteri atas tujuan-tujuan yang tertentu yang ayah akan jelaskan lebih lanjut nanti.”

Saya menerangkan seringkasnya. Cukup setakat ini untuk dia memahami beberapa perkara asas.

Humaira' mengangguk-angguk tanda memahami. Alhamdulillah, berterus terang dengan hukum hakam dengan dalil dari Al Quran dan Sunnah adalah cara terbaik untuk memberikan jawapan.

Suka atau tidak, poligami adalah perkara yang dibenarkan oleh agama dan kita sebagai orang yang beriman wajib akur. Jika kita mengatakan bahawa poligami adalah tidak adil dan akan menzalimi wanita, mereka yang tidak berpoligami pun banyak yang menzalimi wanita, lebih buruk lagi bila berlaku kes-kes seperti sumbang mahram dan berzina dengan perempuan simpanan kerana jalan syariat yang halal dipandang buruk dan disusahkan.

Jika dikatakan poligami menyebabkan isteri dan anak-anak ditinggalkan dan tidak terbela, banyak juga kes mereka yang tidak berpoligami meninggalkan isteri terkontang kanting membanting tulang bagi menyara keluarga. Apakah kita berani untuk mengharamkan perkahwinan monogami kerana takut lelaki tidak akan berlaku adil?

Jangan diambil contoh yang buruk untuk memenangkan hawa nafsu ke atas jalan syara', kerana di luar sana masih banyak contoh-contoh baik dari kehidupan lelaki-lelaki soleh yang berpoligami dan mampu untuk melunaskan tanggungjawab sebaiknya.

Pandangan masyarakat yang buruk terhadap mereka yang berpoligami perlu diperbetulkan, ia adalah penyelesaian syariat yang jauh lebih baik jika dibandingkan dengan mana-mana solusi ciptaan manusia.

Ia juga jauh lebih baik dari trend di negara-negara barat yang ‘membolehkan’ lelaki dan wanita tidur dengan seberapa banyak pasangan semahunya sebelum mengikat diri dalam institusi perkahwinan yang sah. Bahkan biasa juga didengari mereka yang telah tinggal bersama dan mempunyai anak tetapi enggan berkahwin segera kerana merasakan bahawa perkahwinan akan menyusahkan dan menyempitkan hidup mereka.

Poligami adalah penyelesaian dari Allah, termaktub di dalam agama sebagai salah satu jalan yang dibenarkan oleh syara'. Seperti mana kita tidak boleh untuk menghalalkan perkara yang haram, jangan sewenang-wenangnya juga kita mengharamkan perkara yang halal kerana beberapa kisah yang tidak menyebelahi.

Anak-anak perlu dididik sejak kecil untuk mengenal dan tidak memusuhi poligami. Ini penting, kerana bila berlaku perkara tersebut dalam keluarga mereka, anak-anak akan redha dan memberi sokongan untuk mencipta suasana yang lebih harmoni. Penerimaan anak-anak adalah antara kunci penting dalam kebahagiaan rumahtangga poligami.

Adapun saya, bila isteri bertanya tentang poligami, tidaklah saya menolak dengan penafian ‘Lan’ (selama-lamanya tidak) kerana saya tidak tahu apa yang akan terjadi pada masa akan datang. Tidak juga saya berkata mahu kerana saya tahu kemampuan diri dan apa yang saya perlukan dalam hidup. Setakat ini, saya masih bahagia dengan satu isteri yang telah memberikan segala-galanya untuk membuatkan saya sentiasa ceria dan bahagia.

Jika anda mampu silakanlah untuk merebut pahala yang berganda dari bakti dalam rumahtangga, namun, bagi mereka yang tidak mampu (ukurlah baju di badan sendiri), tahanlah diri dengan berpuasa kerana tanggungjawab dan soal jawab di hadapan Allah amatlah berat.

Buat wanita, didiklah diri untuk redha jika ditaqdirkan ia berlaku dalam keluarga anda, ia memang pedih dan tidak akan ada lelaki yang mampu memahaminya, tapi itulah mujahadah dan ruang pahala istimewa yang Allah sediakan khusus untuk wanita-wanita yang bertaqwa.

Moga Allah memberikan kita petunjuk dan sentiasa membimbing kita menuju jalannya yang lurus.


No comments:

Post a Comment