Bila Hendak Marah Pada Anak

“Humairaaaaaaaa!!! Khadijahhhh!!! Kenapa tak pergi tukar baju lagi dan masih menghadap iPad tu! Dari tadi ayah dah suruh, kenapa nak kena buat ayah marah! Pergi tukar baju sekarang!” Marah saya dengan suara yang agak tinggi. Bukan beberapa kali, bukan beberapa hari, tapi berpuluh kali dan hampir setiap hari akan diingatkan tentang displin selepas pulang dari sekolah, tapi masih gagal untuk dipatuhi.

Ada masanya saya mengingatkan dengan lembut, ada masanya saya berlawak-lawak sahaja, tapi hari ini, setelah berulang-ulang kali diingatkan, apatah lagi bila fokus displinnya hilang setelah menatap iPad yang sedang dicaj di atas meja, naik juga suara seperti Sarjan tentera.

Dengan anak-anak, tidak setiap waktu kita berlembut. Ada masanya kita perlu tegas, ada masanya kita perlu keras, ada masanya memang kita perlu marah dan ada masanya, sebagai manusia biasa kita akan merasa amat marah.

Bohonglah kalau saya katakan, saya tidak pernah hilang sabar dan tidak pernah marah pada anak-anak, dan saya yakin perasaan ini pasti dikongsi oleh setiap ibu bapa terutamanya yang mempunyai beberapa anak yang masih kecil.


Cuma, bila kita marah, kita kena tahu batas-batas dan mengapa kita marah. Jangan membebel dan keterlaluan hingga mengungkit kesalahan lama anak-anak dan memarahinya atas perkara yang tidak dilakukannya, apatah lagi menggunakan rotan sewenang-wenangnya. Rotan adalah kaedah terakhir menurut Abdullah Nasih Ulwan, itupun untuk mendidik, jauh sekali untuk mencederakan emosi dan fizikalnya.

Rotan perlu ada juga di rumah sebagai ugutan agar anak-anak ada juga rasa gerun pada ibu bapanya. Jika rotan ingin digunakan sekalipun, pastikan nasihat telah diberi sebelumnya, galakan dan teguran juga telah dijalankan dan bila ingin merotan, pastikan kita sebagai ibu bapa tidak berada dalam keadaan marah. Jika memang kita amat marah, eloklah berhenti seketika, tarik nafas dan ubah posisi seperti yang disarankan oleh Nabi, jika berdiri, duduk, jika duduk, berbaringlah sebentar, paling baik, jika dapat tenangkan diri dengan berwudhu'.

Bila memarahi anak-anak, perlu kita jelaskan mengapa dia dimarahi dan apa yang perlu dibuatnya agar tidak dimarahi pada masa akan datang. Juga penting untuk kita tidak memarahi anak-anak dengan memalukannya di khalayak ramai di hadapan kawan-kawannya atau ibu bapa lain, khuatir emosinya tercedera dan langsung anak-anak akan hilang rasa hormat pada ayah dan ibunya.

Elakkan juga untuk membanding-bandingkannya dengan anak-anak lain bila memarahi. Mengapa? Tanya pada diri kita, apakah kita suka jika anak-anak membandingkan diri kita dengan ibu bapa lain? Jangan kenakan apa yang kita sendiri tidak suka pada orang lain, apatah lagi pada anak-anak kita sendiri.

Mungkin kita perlu mengingatkannya berulang-ulang kali, tapi itulah caranya dengan anak-anak. Tidak ada manusia yang boleh berubah dan berdisplin dalam sekelip mata. Hatta dalam mendidik anak solat pun, Nabi menganjurkan agar anak dididik sejak usianya 7 tahun sebelum rotan digunakan pada usia 10 tahun. Maknanya 3 tahun masa latihan dan pendidikan sebelum akhirnya rotan digunakan sebagai langkah terakhir dalam elemen pendidikan.

Tarbiah anak-anak adalah satu proses dan ujian pada ibu bapa. Tidak mudah dan jalannya memang sukar. Dalam kepelbagaian teknik yang kita gunakan, dari barat atau dari timur, paling penting, jangan lupa berdoa untuk kemenjadian anak-anak kita di hadapan Allah kerana pada doa ibu bapa yang soleh, besar nilaiannya di sisi Allah.


…dan ini adalah peringatan untuk diri saya sendiri yang lebih memerlukannya. Moga Allah ampunkan dosa saya dan menunjukkan jalan untuk saya menjadi bapa yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment