Nota Untuk Murabbi: Ukhuwwah Geli Geli


“Aku tak boleh pi la dengan anak usrah aku yang seorang ini” Husni meluahkan perasaannya kepada saya selepas Solat Isya’ ketika kami berdua hendak berjalan pulang ke kampus penginapan.

“Aik, kenapa pula, tak ada angin, tak ada ribut, apa kes?” Saya bertanya kehairanan. Jarang Husni mengadu dalam keadaan begini, kesungguhannya dalam dakwah dan tarbiah serta keupayaannya untuk menyelesaikan banyak masalah-masalah kehidupan dan pada masa yang sama mengekalkan kecemerlangan dalam pelajaran akademik membuat ramai yang cemburu, termasuk saya sendiri yang tua setahun darinya.

Bila Husni mengadu begini, pasti ada sesuatu yang luar biasa.

“Entahlah, ada anak usrah aku yang seorang ni, dia jadi terlalu rapat dengan aku, rimas aku dibuatnya.” Jelas Husni, lemah.

Saya ber’aku’-‘hang’ sahaja dengan Husni, tidak ber’ana’-‘anta’ seperti dengan rakan-rakan lain dalam usrah.

“Apa masalahnya kalau rapat, baguslah begitu.” Balas saya kembali.

“Masalahnya terlalu rapat, asyik nak mengendeng dengan aku, ber ‘sms’ benda-benda remeh, nak berteman, asyik ajak aku makan, asyik ajak aku belajar sekali, macam makwe pulak.” Tambah Husni.
Saya hampir tergelak mendengarnya, pecah perut juga menahan, tapi sedaya upaya cuba menahan kerana melihat wajah Husni yang serius.

“Baru ni masa Qiam, masa tidur pun nak datang tidur sebelah aku, argghhhh….tertekan ko tahu tak…..geli pun ada.” Terang Husni hingga akhirnya saya tidak dapat menahan tawa yang pecah berderai di tangga masjid. Mengekek-ngekek saya tertawa terbahak-bahak.


Husni merapatkan tangan di dada dengan wajah masam, akhirnya setelah berhenti tertawa, saya mengajak dia duduk sebentar di tangga.

“Beginilah Husni, aku yakin hang pasti lebih tahu dari aku tentang ke arah mana kita menyeru manusia, dakwah kita ni nak bawa manusia ke mana. Cuma, hari ini, mari kita sama-sama imbas balik.”

“Dakwah kita ni Husni, bukan nak ajak manusia rapat dengan kita, bukan juga nak ajak orang masuk dalam ‘geng’ kita untuk seronok-seronok, bukan juga sebab kita nak bersosial dengan orang baik-baik semata-mata, tapi dakwah kita ni adalah untuk menyedarkan manusia yang tidur akan tanggungjawabnya di dunia seterusnya mendidik manusia dengan tarbiah dari manhaj Rasul, dan kemudian kita nak ajak mereka sama-sama bekerja untuk membangunkan kembali umat ni dalam satu pasukan yang tersusun pergerakannya.”

“Kita bukan juga sekadar nak isi ilmu di dada mereka hingga membiarkan tarbiah jasad mereka beku, tidak juga hanya sekadar membina ruh dengan Qiam dan zikir hingga ilmu yang sahih tentang Aqidah dan Ibadah tidak bertambah, apatah lagi sekadar membina semangat dengan membentangkan kepada mereka masalah-masalah ummah yang mencabar, tapi kita nak lahirkan kader-kader dakwah yang seimbang yang boleh menjadi khadam kepada umat, bekerja untuk meletakkan Islam di tempat yang tertinggi.”

“Dalam bekerja untuk Islam secara berjemaah ni, antara perkara yang penting adalah untuk membina ukhuwwah, tapi, bila kita bina ukhuwwah, ukhuwwah kita adalah ukhuwwah perjuangan, bukan ukhuwwah geli-geli, gedik-gedik, berseronok-seronok dan nak mencari teman yang mesra sahaja.”

Saya mengingatkan banyak perkara asas kepada Husni yang mungkin telah diketahuinya sebelum cuba memberi pandangan spesifik tentang permasalahan yang sedang dihadapinya.

“Aku rasa, dalam kes hang ni, mungkin apa yang berlaku adalah anak buah hang tu terlalu ‘attach’ dengan peribadi hang sebab mungkin hang sangat meraikan dia dalam proses dakwah fardhiah, tambah hang pulak ‘handsome’ sikit, dan mungkin dia pun aku nampak ada kecenderungan lelaki lembut sikit, jadi itu yang berlaku macam tu…”

“Masalah ni kalau tak dikawal, aku bimbang juga, sebab akhirnya nanti akan menjadi fitnah kepada hang dan kepada Jamaah.”

“Jadi aku cadang, mulai sekarang elok hang jarakkan diri sedikit dan jangan terlalu raikan dia sangat. Lebih elok kalau dia betul-betul dah ‘commit’ dalam proses tarbiah, minta naqib lain yang bawa usrah dan santuni urusan-urusan tarbiah dia.”

Husni mengangguk-angguk mendengarnya.

“Jomlah kita balik, aku nak buat assignment kejap malam ni, lepas tu ada mesyuarat pula dekat Pusat Kegiatan Pelajar.” Saya menghabiskan sarana dan kemudian mengajaknya pulang ke bilik untuk menyambung pelbagai urusan.

Kami berdua berjalan untuk menuju ke tempat parkir motosikal bersama-sama sambil kepala menerawang jauh berfikir tentang pelbagai perkara.

Sesekali mengimbas memori, mencari solusi dari kisah-kisah dakwah dan tarbiah yang pernah dilalui bersama teman-teman seperjuangan satu ketika dulu untuk renungan dan panduan generasi hari ini.

Bila kembali kepada asas, kita akan dapati bahawa di sana, tarbiah mempunyai empat paksi yang utama, iaitu murabbi, mutarabbi, biah dan manhaj. Bila empat paksi ini tidak diseimbangkan atau salah satunya pincang, tarbiah tidak akan berjaya untuk mengesani dan membangun jiwa, bahkan mungkin akan menimbulkan kebosanan kepada mereka yang berada dalam sistem tarbiah. 

Namun, hakikatnya, murabbi adalah perkara yang paling penting dalam paksi tarbiah.

Bila murabbi tidak jelas ke arah mana dia mendakwahkan manusia dan bagaimana cara untuk dia mengesani manusia, akhirnya jadilah dia sebagai pengajak yang hanya mengajak manusia untuk hadir program dan menyertai program-program semata-mata. Mutarabbi akhirnya akan merasa bosan, tidak terbina dan pastinya tidak akan mampu untuk beriltizam dengan tuntutan-tuntutan dakwah yang amat berat.

Lebih berbahaya jika murabbi hanya mengajak manusia untuk berkumpul disekeliling dirinya sahaja, hingga akhirnya perubahan tidak berlaku secara tabi’i. Bila murabbi futur atau pergi, maka mutarabbi hilang semangat dan meninggalkan perjuangan kerana asas kepada perubahan bukanlah berdasarkan kefahaman yang benar.

Murabbi adalah lelaki tarbawi yang menghidupkan hati, mampu memimpin mengikut marhalah, memahami realiti dan hakikat kehidupan, memahami agenda pertembungan dan perjuangan, dan akhirnya mampu untuk berinteraksi dengan gerakan kehidupan.

Murabbi memberikan kefahaman, mendidik dan memimpin manusia ke jalan Allah, bukan memimpin manusia kepada dirinya sahaja atau kepada Jama’ahnya semata-mata.


Moga Allah menunjukkan kita jalan 

2 comments:

  1. Jazakallah ustaz. Perkongsian yang berguna.

    Di sini ana nak tanya tentang ikhtilat pula. Bagaimana nak menjaga ikhtilat antara jemaah terutama apabila berbincang di FB group?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bincang benda yang perlu sahaja, elakkan emoticon nakal2, dan akhawat jangan letak gambar daring2 as profile picture or in any of your public album, nanti kena stalk.

      Delete