Kerana Syurga itu Mahal Harganya


Tewas, tapi bermaruah.

kredit: telegraph.co.uk
Saya pasti, tidak ada siapa pun yang rasional yang akan memberi kutukan terhadap Chong Wei setelah menyaksikan perlawanan semalam. Bahkan, kita akan rasa lebih hormat jika mengetahui apa yang telah dilaluinya sebelum melangkah dan kemudiannya tewas bermaruah dalam perlawanan akhir semalam.

Bangkit dari masalah keluarga yang meruncing dan kecederaan buku lali yang agak serius, Chong Wei membuktikan bahawa kerja keras yang berterusan dan pengorbanan yang tinggilah yang akan menyampaikan sesiapa sahaja ke mercu kejayaan. Insyaallah.

Saya ralat, tapi tidak kecewa, kerana Lee Chong Wei telah memberikan segalanya.

Begitu juga dengan Azizulhasni Awang, beberapa kali jatuh dan cedera tidak pernah menghalangnya untuk bangkit kembali. Siapa yang boleh melupakan kayuhannya dengan keadaan kakinya yang tertusuk kayu serpihan tajam hingga akhirnya memperoleh pingat gangsa dalam kejohanan dunia di Manchester.


Amat berbeza bagi kita yang menyaksikannya dari kaca rumah TV dengan penuh selesa, ataupun sambil menghirup teh tarik panas bersama rakan di kedai mamak Subaidah sambil memberi komen-komen ‘membina’, dengan mereka yang memasang azam dan tekad, kemudiannya gigih bekerja, berlatih, berkorban, berperang dengan perasaan dan kesakitan untuk sampai ke puncak kejayaan.

Semalam saya bercerita tentang Sultan Muhammad Al Fateh semasa sesi retreat ISMA South Australia.

Sifirnya sama sahaja, iaitu sesiapa yang berusaha, akan berjaya. Insyaallah.

Jalan Sultan Muhammad Al Fatih untuk sampai ke Constantinople bukan mudah. Banyak cabaran yang pada fikir kita jika berada di tempatnya, mungkin mustahil.

Tembok tebal dan kebal yang tidak dapat ditembusi walau dengan meriam yang canggih.
Rantai yang mengelilingi hingga kapal perang tidak dapat membolosi.

Dan banyak lagi. Telusurilah sejarah pembukaan Constantinople untuk mengetahuinya dengan terperinci.

Namun, Sultan Muhammad Al Fatih dan tenteranya membuktikan kepada kita semua bahawa tembok bukanlah halangan, bukit juga bukan rintangan, andai punya cita-cita dan keazaman.

kredit: iskandarfteh.com

Tembok tebal ditembusi dengan pengorbanan, bukit yang tinggi menjadi saksi kesungguhan tentera yang melayarkan berpuluh buah kapal perang dalam hanya satu malam.

Masyaallah!

Ceritakanlah tentang siapa sahaja yang berjaya. Pasti sifirnya sama sahaja. Ilmu, fokus, displin dan kerja keras yang berterusan. Itulah sunnatullah dunia buat mereka yang bekerja.

Kejayaan tidak akan singgah pada mereka yang berehat-rehat. Mengharap syurga tanpa jerih dan berpenat-penat.

Mengharap Lailatul Qadr hanya dengan angan tanpa usaha.

Mengharap ilmu datang tanpa berguru dan membaca buku.

Mengharap badan akan sihat tanpa senaman dan displin pemakanan.

Mengharap dakwah akan berkembang tanpa merancang dan bekerja.

Sungguh, bukan begitu caranya. Bukan begitu sifirnya.

Kerana syurga itu mahal harganya. Firdausi hanya untuk mereka yang berusaha.


Terima kasih Chong Wei dan Azizulhasni, kerana telah memberi inspirasi.


Moga semangat membara mereka akan mencetus kepada lahirnya anak muda berjiwa kental  yang satu hari nanti akan membebaskan Masjid Al Aqsa. Insyaallah.

Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk surga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu? Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: "Bilakah datangnya pertolongan Allah?" Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. (Al Baqarah:214)

2 comments: