Allah Akan Memenangkan Mereka yang Berjuang


“Ayah, tu dekat Palestin kan ayah?” Humaira’ bersuara tatkala melihat berita tentang pergolakan di Mesir. Saya juga terpaku ketika itu di hadapan televisyen menatap berita yang begitu mendebarkan secara langsung dari Medan Tahrir. Kegilaan Hosni Mubarak dalam mempertahankan kuasa telah menyebabkan ramai rakyat Mesir telah terkorban dalam memperjuangkan kebebasan dan keamanan.

Saya terdiam seketika, tidak menjawab soalannya kerana masih khusyuk dengan laporan berita tentang pergolakan yang sedang berlaku di Mesir juga kebangkitan umat Arab di negara-negara yang lain dalam menentang pemerintah mereka yang zalim. Melihat saya sedang khusyuk menatap berita, Humaira’ membiarkan sahaja, mungkin dia tahu saya tidak mahu diganggu buat seketika.

“Err...Humaira’ yang tadi tu bukan dekat Palestin, tapi dekat Mesir” saya menjawab soalannya ketika laporan berita dunia telah mula beralih ke berita tentang Negara lain pula.

“Oooo, yang tembak tu Israel ke ayah?” Humaira’ bertanya penuh keikhlasan. Sebelum ini, banyak berita dan dokumentari yang memaparkan krisis Israel Palestin kami lihat bersama dan setiap kali itulah saya menerangkan kepadanya akan kejahatan Zionis yang menindas rakyat Palestin. Hingga hari ini, setiap kejahatan yang dilihatnya di kaca televisyen atau suratkhabar pasti Humaira’ akan mengaitkannya dengan Israel.

“Hmmm, bukan Humaira’, yang ini tentera Mesir, mereka menembak penunjuk perasaan yang berhimpun ramai-ramai untuk meminta seorang ‘raja’ mereka yang jahat bernama Hosni Mubarak untuk berundur.” Saya menerangkan.

“Hosni Mubarak adalah kawan Israel sekarang, dia ini amat jahat dan juga selalu tolong Israel untuk bunuh orang Islam di Palestin.” Saya menjelaskan lagi mengapa Hosni Mubarak amat dibenci oleh rakyat Mesir secara khusus dan masyarakat Islam dunia secara amnya. Sesungguhnya dialah yang telah membantu dalam menyekat bekalan bantuan ke Gaza dan sentiasa bekerjasama erat dengan Israel untuk memantau pergerakan kumpulan Hamas.

“Humaira’ tahu tak, zaman dahulu, di Mesir juga ada seorang raja yang sangat jahat, Firaun namanya.” saya mengalihkan kisah di Mesir kembali ke ribuan tahun yang lampau untuk mencari pengajaran berguna buat dirinya juga buat diri saya.

“Tahu-tahu, yang selalu ayah ceritakan pada Humaira’ lah kan.” Sebelum ini, kisah Nabi Musa sering saya ceritakan padanya sebelum waktu tidurnya juga tika berperjalanan di dalam kereta. Banyak kisah tentang pertarungan Nabi Musa dan Firaun yang pernah saya ceritakan padanya, tapi seingat saya, tidak pernah saya menceritakan kepadanya tentang bagaimana Firaun dan tenteranya menemui ajal. Inilah saat yang sesuai agaknya.

“Begini, Humaira’ tahu kan yang Firaun ini amat benci kepada Nabi Musa kan? Saya cuba mengingatkannya akan permusuhan aqidah antara Firaun dan Nabi Musa.

“Tahu-tahu, sebab Nabi Musa ajak Firaun sembah Allah kan.” Alhamdulillah, pengajaran kisah itu masih segar di mindanya.

“Ok, bagus. Begini kisahnya, suatu hari, kemarahan Firaun terhadap Nabi Musa telah memuncak, lalu dia membuat keputusan untuk membunuh Nabi Musa dan pengikutnya dengan apa cara sekalipun.”

“Lalu Firaun pun mengumpulkan askar-askarnya semua lengkap dengan senjata dan kuda-kuda untuk melawan Nabi Musa dan pengikutnya yang tidak ada senjata.”

“Senjata tu apa ayah?” Humaira’ mencelah, rupanya terma senjata belum masuk dalam kamus pemikirannya.

“Oh! Senjata tu maknanya alat yang orang gunakan untuk berperang, contohnya macam pistol, kereta kebal dan pedang. Cuma zaman dahulu, pistol masih tiada, yang ada mungkin hanya pedang dan pisau sahaja.” Saya mengagak, mungkin juga pada tamadun dahulu persenjataannya lebih canggih, wallahua’lam.

“Boleh ayah sambung cerita? Ke ada apa-apa lagi yang Humaira’ hendak tanyakan?” saya bertanya jika mungkin masih ada perkara-perkara yang tidak dapat digambarkan dalam mindanya.

“Tiada, sambung ayah, Humaira’ nak dengar lagi.”

“Nabi Musa dapat tahu tentang Firaun dan askar yang ingin membunuh mereka, lalu dia mengajak pengikutnya semua untuk lari kerana dia tahu jika dia memilih untuk berlawan, pasti dia akan kalah dan pengikutnya semua akan dibunuh.”

“Nabi Musa dan pengikutnya pun lari ke suatu tempat, tetapi Firaun dan tenteranya dapat tahu dan mengejar mereka.”

“Nabi Musa dan pengikutnya lari dengan bersungguh-sungguh hingga akhirnya mereka semua sampai di kawasan tepi laut. Mereka tengok di belakang dan nampak tentera Firaun semakin lama semakin dekat.”

“Semua pengikut Nabi Musa ketakutan, sebab di hadapan mereka laut, tidak lagi mereka boleh lari sementara di belakang, tentera Firaun semakin dekat untuk membunuh mereka semua.”

“Tapi, Nabi Musa tenang sahaja sebab dia tahu Allah akan menolong mereka semua dan Nabi Musa pun berdoa agar Allah membantu mereka.”

“Kemudian Allah pun memberitahu kepada Nabi Musa untuk mengetuk tongkatnya di hadapan laut tersebut. Nabi Musa pun mengikut arahan tersebut dan kemudian terbelahlah laut. Bila lautan terbelah, kawasan yang ada air sebelumnya boleh mereka semua lalui.” Ketika ini saya menggayakan tangan dan efek bunyi untuk menunjukkan bagaimana caranya lautan terbelah. Harapnya dia tidak bertanya pula secara saintifik tentang bagaimana lautan boleh terbelah. Jenuh hendak menerangkan.

“Lalu Nabi Musa dan pengikutnya lari melalui celah-celah laut yang terbelah tadi. Firaun dan askar-askarnya juga masih belum berhenti mengejar walaupun mereka rasa pelik bagaimana lautan boleh terbelah.” Saya menyambung kisah.

“Akhirnya, Nabi Musa dan pengikutnya sampai ke hujung lautan dan mereka pun kembali naik ke darat, sementara Firaun dan askar-askarnya masih berada di tengah-tengah lautan yang terbelah tadi.”

“Bila Nabi Musa dan semua pengikutnya dah selamat naik ke darat, laut yang terbelah tadi pun Allah cantumkannya kembali. Firaun dan askar-askarnya semua terkejut dan takut, dan kemudian akhirnya semuanya mati lemas dalam laut.” Saya mengakhiri kisah sementara Humaira’ mendengar tanpa berkelip matanya.

“Begitulah Firaun mati Humaira’, walaupun Firaun itu kuat, banyak senjata dan ramai pula askarnya, tapi tetap mereka dikalahkan. Bukan Nabi Musa yang mengalahkan mereka, tapi Allah yang memenangkan mereka ke atas Firaun dan askar-askarnya yang jahat.”

“Palestin yang kita nampak setiap hari tertindas dan ditembak oleh Israel pun suatu hari akan begitu juga kesudahannya Humaira’. Walaupun hari ini kita nampak Israel tu kuat, banyak senjata, kapal terbang dan kereta kebal, tapi suatu hari nanti mereka pasti akan dikalahkan oleh Allah. Cuma kita ni, Allah minta kita untuk usaha dan lawan sekuat hati dengan orang-orang yang jahat macam Firaun ataupun Israel, dan bila kita lawan bersungguh-sungguh, Allah akan memenangkan kita dan mengalahkan orang-orang yang jahat.”

“Ooooo” dia mengangguk-angguk, harapnya kefahaman yang ingin saya terapkan dari pengajaran kisah Firaun akan melekat di mindanya. Mudah-mudahan anakku ini akan membesar menjadi seorang srikandi yang akan teguh hatinya berjuang untuk membebaskan bumi Al Aqsa.

Insyaallah.




No comments:

Post a Comment