Terima Kasih Humaira’


Enam tahun yang lalu, saya telah dikurniakan Allah satu anugerah yang cukup berharga.  Pengalaman mendidiknya adalah satu pengalaman yang amat indah dan manis. Walaupun pastinya ia disulami dengan mata yang bengkak kerana tidur yang kurang diwaktu malam, kesabaran yang teruji, cabaran yang tidak tersangkakan, namun segalanya saya nikmatinya dengan penuh keceriaan dan kegembiraan.

Melihatnya membesar adalah satu keajaiban, bermula dari meniarap, kemudian dari meniarap dia menjulur dan seterusnya merangkak hingga hari ini boleh melompat, bergayut monkey climb dan berlari pantas, segalanya adalah keajaiban. Teringat lagi tika bibirnya yang mungil menyebut kalimah demi kalimah yang membuatkan hati kami menggeletek dan adakalanya kagum dengan perkembangan mindanya yang amat pantas. Soalan demi soalan ditanyakannya, bermula dari nama segala objek yang dilihatnya sepanjang perjalanan, dirumah ataupun ditadika.

Kemudian tika mindanya semakin berkembang, soalan apa bertukar pula kepada bagaimana dan kenapa. Soalan ini tidak pernah berhenti hinggalah saat ini. Pelbagai soalan ditanyakannya dari soalan tentang ketauhidan seperti 
“Di mana Allah?”, “Mengapa tak boleh nampak Allah?” dan “Nak jumpa Allah boleh tak?”, hinggalah soalan tentang ibadah seperti “Mengapa perlu solat?” dan “Mengapa perlu puasa?” membawa kepada soalan tentang sains dan kejadian-kejadian alam seperti hujan, ombak dan mengapa air laut boleh menjadi masin.

Sebahagian dari coretan pengalaman ini, saya dan isteri abadikannya di dalam blog agar segala pengalaman dan dialog kami ini dapat kami kongsi dengan seramai mungkin manusia. Kemudian tercetuslah idea untuk membukukannya agar perkongsian kami lebih luas lagi.

Kami kemudian menghubungi Pn. Suraiya dari Galeri Ilmu pada suatu pagi dan tidak tersangka beliau menerima tulisan asal kami walaupun dengan banyak pembetulan. 4 bulan kami mengambil masa untuk menulis kembali, membetulkannya dan mengingat banyak lagi pengalaman-pengalaman indah kami bersama Humaira’ dan tidak dilupakan adik kecil Khadijah yang mewarnai suasana dengan gelagatnya yang tersendiri. (buku tentang adik nanti ayah tulis juga ye sayang)

Hari ini, kami mendapat khabar gembira dari Pn. Suraiya Galeri Ilmu bahawa buku ini berjaya disiapkan dan akan diterbitkan dalam tempoh waktu yang amat dekat. Sungguh kami amat gembira dan bersyukur.

Terima kasih Humaira’, kerana mencetuskan ilham untuk ayah dan ibu menulis buku ini, menjadi teman sejati kami dan penyejuk mata ayah ibu sepanjang 6 tahun ini. Semoga anakanda akan terus membesar menjadi anak yang cerdik dan solehah seperti mana Saidatina Aisyah dan moga syurga menjadi destinasi kita sekeluarga yang abadi.

Jika ada kebaikan dan pengajaran yang dapat diperolehi dari buku ini, maka segala puji hanyalah untuk Allah, tuhan sekalian alam.

5 comments:

  1. Tahniah,akhi..semoga diberkahi insyaAllah.. :)

    ReplyDelete
  2. saya dah ada 6 anak dan dua dari mereka sudah dewasa. Pelbagai soalan dah dijawab, tak pula timbul satu buku pun dari pengalaman ini. SSaya kagum dengan hisham dan isteri- tahniah sekali lagi!!!!

    kak nadiyah

    ReplyDelete