Jama' Taqdim, Ta'khir....Tak dan



Ketika bermusafir, manusia biasanya akan terbahagi kepada tiga golongan dalam menunaikan solat 5 waktu.

Bagi yang cinta kepada solat diawal waktu, biasanya golongan ini akan berhenti dimana-mana RnR atau tempat perhentian di awal waktu Zohor atau Maghrib untuk menunaikan solat Jama' Taqdim, alangkah baiknya menyelesaikan solat di awal waktunya, supaya selepas itu perjalanan dapat dilakukan dengan senang hati...

Bagi yang lebih selesa mendahulukan urusan atau perjalanan supaya solat dapat dilakukan dengan lebih khusyu', biasanya golongan ini akan mengakhirkan solat dengan Jama' ta'khir, iaitu menunaikan solat pada waktu solat yang terkemudian, zohor dikumpulkan diwaktu asar atau maghrib dikerjakan dalam waktu isya...alangkah baiknya ketika mana urusan dunia tidak menghalang kita untuk menunaikan solat.

Namun ada satu golongan lagi, ketika bermusafir, solat yang dilakukan adalah Jama' tak dan atau tak yah. Lebih malang lagi, golongan ini juga biasa menjama'kan solat subuh pada waktu dhuha atau sebelum zuhur, terutamanya ketika perjalanan malam diatas bas yang tidak berhenti.

Solat adalah tiang agama, walau apa keadaan sekalipun, kita harus berusaha untuk menunaikannya, hatta diatas bas, kapalterbang, kapal laut, sampan hatta ketika hanyut dilautan sekalipun, tidak ada alasan bagi orang yang sihat dan waras untuk meninggalkan solat atas apa alasan sekalipun.

Jika meninggalkan solat yang menjadi pemisah antara iman dan kufur pun sudah tidak merasa berdosa, apatah lagi ketika terlibat dalam dosa noda di sepanjang kehidupan. Bertaubatlah sebelum terlambat...

No comments:

Post a Comment