Rumahtangga Dakwah Kita (2) - Taman Syurga Dunia


“Syifa akan teruskan juga ke dengan tadika ni walaupun kita dah kahwin?” Tanya saya pada isteri dalam taaruf kami setelah beberapa hari kami berkahwin.

Wajah isteri saya sedikit berubah.

“Kenapa abang tanya begitu?” respon isteri saya, penuh curiga.

“Iyelah, lepas kahwin, Syifa tak nak tumpukan pada rumahtangga ke?” Saya menjelaskan maksud.

“Maksud abang?” Isteri saya meminta penjelasan.

“Maksudnya, Syifa boleh ke nak tunaikan tanggungjawab pada suami, mendidik anak-anak yang bakal lahir nanti dengan adanya tadika ni? Abang bimbang, kalau Syifa sibuk, akhirnya rumahtangga akan jadi kurang berkualiti.” Luah saya. Mencurahkan perasaan hati.


Datang dari keluarga yang konvensional, di mana (Ma) ibu saya tidak bekerja dan bertugas sepenuh masa di rumah, saya membayangkan rumahtangga yang sebegitu juga. Tambahan pula saya langsung tidak pandai memasak dan menguruskan urusan-urusan rumahtangga yang lainnya.

Sementara isteri saya pula datang dari latar keluarga yang jauh berbeza. Saya mempunyai persepsi bahawa rumahtangga akan jadi porak peranda bila mana isteri tidak tinggal di rumah pada kebanyakan masa. Tambahan pula dengan tanggungjawab dakwah dan tarbiah yang pastinya tidak kurang berat.

Isteri saya terdiam seketika. Dia menundukkan wajah. Saya menunggu penuh sabar.

“Abang, tadika ni adalah impian Syifa sejak dulu, mungkin kita belum habis taaruf lagi.” Isteri saya bersuara sambil tersenyum, lembut sahaja bunyi suaranya, namun ada ketegasan yang terpancar.

“Kalau itu yang abang bimbangi, tak perlu risau, Syifa akan layan abang macam raja dan akan pastikan rumahtangga kita sentiasa terjaga. Tapi abang janganlah buat Syifa macam abdi pula ye.”

Saya terdiam.

“Abang, tadika ni, Syifa buat bukan semata-mata untuk cari makan, tapi untuk mendidik anak-anak bangsa agar menjadi muslim yang cemerlang. Bukankah untuk membina generasi yang baik kita kena bermula dari akar umbi?” Jelas isteri saya lagi dengan diakhiri soalan yang tidak diminta jawapan.

“Tadika ini adalah platform dakwah Syifa, bukankah rumahtangga ini kita asaskan atas asas dakwah? Kalau abang tak nak bantu, tak mengapa, tapi Syifa merayu, janganlah halang Syifa ye.” Jelas isteri saya, tegas dalam kelembutannya.

“Cuba abang bayangkan, andai ada seorang anak yang pandai membaca Fatihah, membaca Al Quran, mengenal tulis baca hasil didikan di tadika, kita akan dapat pahala selagi mana amal tersebut berterusan dilakukannya.”
“Itu kalau seorang, kalau berpuluh?, kalau beratus?, kalau beribu?”

“Syifa pasti, abang pasti akan dapat saham andai abang memberi keizinan. Ini adalah sumber pahala kita abang. Andai Allah terima segala jariah kita, ilmu bermanfaat yang diajarkan kepada anak-anak, Insyaallah, kubur kita akan lebih cerah.”

“Lagipun, kalau bukan Syifa yang keluar untuk mengislahkan umat, siapa lagi yang kita nak harapkan, moga-moga sedikit usaha kecil yang Syifa lakukan ini akan dapat memberi sedikit sumbangan dalam membaiki keadaan umat.”

Terdiam saya mendengar penjelasannya. Terasa seperti ditampar-tampar. Betapa ceteknya pemikiran dan betapa pentingkan dirinya saya ketika itu.

Perlahan-lahan, saya menanam rasa kagum akan kebesaran jiwanya. Jiwa yang tidak mahu terikat dengan sesiapa dalam pekerjaan, namun masih mampu untuk menyumbang kepada umat dan membina amal jariah dengan efektif.

Beruntung saya memilihnya sebagai isteri!

Kini, 8 tahun telah berlalu, dan saya melihat hari semalam untuk mencari kenangan. Rumahtangga kami masih jauh dari sempurna, bahkan masih banyak lompang yang perlu ditampung lagi. Namun, ada kenangan-kenangan dan kesilapan-kesilapan yang kami lakukan yang boleh diukir menjadi pengalaman berharga untuk diceritakan kepada adik-adik yang baru hendak memulakan langkah.

Dalam rumahtangga, suami adalah raja, namun isteri bukan abdi. Sejak berkahwin hinggalah ke saat ini, isteri saya tidak pernah jemu memasak, menuangkan air ke dalam gelas, mencedokkan nasi, menggosok dan melipat pakaian dan pelbagai lagi khidmat yang bukan tanggungjawab sebenar dirinya, kecuali pada masa-masa keuzurannya.

Pada masa yang sama, dia adalah pengurus kepada beberapa cawangan tadika, dan aktif terlibat dalam urusan dakwah dan tarbiah di kalangan pelajar. Pernah juga saya membebel dan kadangkala bermasam muka melihat kesibukannya, hingga adakalanya dalam seminggu setiap hari terpaksa makan makanan pasar malam kerana tidak sempat untuk memasak.

Namun bila berfikir di luar kerangka kepentingan diri dan melihat keadaan umat yang semakin parah, saya merelakan isteri keluar berbakti, menguruskan tadikanya dengan baik dan memperbaiki dirinya dan orang lain, selagi mana tanggungjawab asasnya di rumah bersama suami dan anak-anak tidak diabaikan.

Rumahtangga dakwah adalah rumahtangga yang di dalamnya ada sinergi. Suami melengkapkan isteri dan isteri melengkapkan suami. Isteri memudahkan suami untuk keluar menunaikan tanggungjawab dan suami juga memberi ruang pada isteri untuk menunaikan amal bakti sesuai dengan batas-batas kewanitaannya.

Rumahtangga dakwah bukanlah sekadar mengadakan liqo’ mingguan antara suami isteri dan anak-anak, tapi rumahtangga dakwah adalah rumahtangga yang punya misi, visi dan agenda Islami. Bukan bermakna perlu ditulis di atas kertas dan ditampal pada dinding rumah, tapi suami isteri jelas ke mana hala tuju rumahtangga hendak dibawa. Bagaimana hendak mendidik anak-anak, bagaimana hendak menjaga hubungan dengan ibu bapa dan sanak saudara, bagaimana hendak berinteraksi dengan jiran-jiran dan banyak lagi isu-isu yang perlu pada kejelasan matlamat, ilmu dan kesungguhan dalam melaksanakan.

Kami sendiri masih bertatih, masih belajar dari mereka yang telah berjaya. Terkadang tersilap langkah, bergaduh dan bermasam muka. Anak-anak juga masih kecil, cabaran 10 tahun akan datang belum tentu sama dengan cabaran yang dihadapi hari ini.

Sesekali bimbang juga andai rumahtangga yang dibina menjadi tempat menuai dunia dan memuaskan hawa nafsu semata hingga akhirnya menjadi jambatan ke lembah neraka. Na’uzubillahiminzalik.

Moga Allah menunjukkan kami jalan untuk membina rumahtangga yang menjadi taman syurga di dunia.

Perjalanan ini masih lagi jauh. Moga Allah melimpahkan kekuatan dan mengurniakan kami thabat. 

Insyaallah.

1 comment: