Mendidik Anak Menutup Aurat


“Macamana kelas renang tadi, Humaira’ dah boleh berenang ke?” saya bertanya di hadapan muka pintu tika Humaira’ pulang dari kelas renang di sekolah hari ini. Minggu ini adalah minggu pelajaran kelas renang di sekolahnya.

“Aaaa, dah boleh lah ayah, cuma masih ‘slow’ lagi.” Jawabnya dengan sedikit slanga Australia yang telah mula terlekat di lidahnya. Kadang-kadang lucu juga saya mendengarnya.

“Oh! Bagusnya, Humaira’ berenang pakai apa tadi?” Tanya saya lagi.

“Pakai baju T-Shirt la, kalau yang ada ‘swimming suit’, boleh pakai ‘swimming suit’. Tapi kalau tak ada, boleh pakai baju,” dia menjawab sambil membuka kasut.

“Humaira’ berenang tadi pakai tudung ke?” Saya menambah soalan.

“Mestilah pakai Ayah, cuma selepas berenang Humaira’ terpaksa pakai tudung basah sebab ibu terlupa letak tudung dalam beg Humaira’. Sejuk kepala Humaira’.” Jelasnya dengan sedikit nada kesal.

“Oh ye ke, kasihannya, tapi tak mengapa, pengorbanan yang Humaira’ buat hari ini, Insyaallah akan diberi pahala. Setiap kesusahan yang kita lalui kerana Allah, pasti akan ada pahala yang banyak.” Saya menyelitkan sedikit tazkirah sebagai motivasi.

“Ok, terus masuk ke bilik solat Zuhur, tukar baju dan terus ke meja makan.” Saya memberi arahan rutin.

Dalam hati, saya amat bersyukur kerana usaha kami mendidiknya untuk memakai pakaian yang menutup aurat sejak kecil, mula menampakkan sedikit hasil.

Sejak usianya 4 tahun, pelbagai pendekatan yang kami gunakan untuk membiasakan dirinya dengan pakaian muslimah yang sempurna. Keras, lembut, bercerita, hadiah dan pesanan sebelum tidur, telah kami laksanakan dan Alhamdulillah, pada usia 6 tahun, baju berlengan panjang dan tudung telah mula sebati dengan jiwanya dan harapnya ia akan terus sebati hingga ke akhir usianya walau di mana dia berada.

Namun begitu, walaupun telah dilatih sejak kecil dan telah diingatkan berulang kali tentang kepentingan bertudung bagi muslimah, namun ada juga ketikanya Humaira’ terlupa atau ‘sengaja lupa’ untuk menyarung tudung di kepala (ketika keluar rumah), dan setiap kali itulah, saya dan isteri akan segera mengingatkannya untuk memakainya kembali.

Bukan tidak pernah dia meminta untuk membuka tudung ketika cuaca panas, walaupun kasihan, namun kami terpaksa berteguh hati demi masa depannya.

Dalam mendidik anak perempuan, antara perkara penting yang perlu diberi perhatian oleh ibu bapa adalah pemakaiannya. Naluri untuk berpakaian cantik sudah semestinya ada, namun ia harus dipastikan agar sentiasa patuh syariat.

Mendidik anak-anak perempuan untuk memakai pakaian yang menutup aurat, harus dimulakan sejak mereka kecil, untuk membiasakan mereka dengan tudung dan baju labuh walaupun dalam keadaan yang tidak menyelesakan. Jika tidak diasuh sejak kecil, khuatir nanti bila tiba saat dia wajib mengenakan pakaian yang menutup aurat, rasa tidak selesa dan tidak biasa akan menghalang dirinya dari melaksanakan perintah Allah.

Harus diingat, bahawa anak-anak perempuan (yang telah baligh) yang keluar tanpa menutup aurat akan mendatangkan dosa buat ayahnya. Dalam sebuah hadis Rasulullah S.A.W bersabda:

Apakah dayus itu wahai Rasulullah ?. Jawab Nabi : Iaitu seseorang ( lelaki) yang membiarkan kejahatan ( zina, buka aurat, bergaul bebas ) dilakukan oleh ahlinya ( isteri dan keluarganya)- di petik dari zaharuddin.net

Semoga anak-anak perempuan kita tidak akan menjadikan kita seorang ayah yang dayus. Ayuh kita didik anak-anak dan isteri kita untuk menutup aurat walau di mana jua mereka berada.

Wahai muslimah, jika sayangkan ayahmu, tutuplah aurat dengan sempurna. Apakah kita redha ayah kita menjadi bahan bakar api neraka kerana keengganan kita untuk menutup aurat dengan sempurna.

Semoga kita tidak termasuk dalam golongan mereka yang dayus dan mendayuskan.

1 comment:

  1. Berkongsi pengalaman yang turut mempunyai dua orang anak perempuan. Untuk mendidik anak-anak menutup aurat, kita sendiri sebagai seorang ibu terlebih dahulu memberikan contoh dan teladan yang baik kepada mereka.

    ReplyDelete