Mari Bersedia Untuk Ramadhan


Tinggal sehari lagi sebelum Ramadhan, bermakna hanya tinggal sedikit lagi masa untuk kita bersedia bagi menghadapi bulan yang paling penting dalam hidup seorang muslim.

Dalam tempoh sesingkat ini, apa yang mampu kita lakukan untuk bersedia? Mungkin tips dibawah ini boleh membantu.

1.    Merancang objektif dan aktiviti Ramadhan
Ada satu pepatah yang mengatakan, “Jika kita gagal untuk merancang, bermakna kita merancang untuk gagal”. Begitu juga dengan Ramadhan, jika kita memasuki gerbangnya tanpa sebarang objektif dan perancangan yang jelas untuk menghadapinya, kebarangkalian untuk kita terus gagal dalam memanfaatkan Ramadhan adalah amat tinggi dan Ramadhan akan dilalui seperti kita melalui hari-hari biasa, cuma bezanya pada lapar dan dahaga sahaja.

Alangkah ruginya.

Untuk mengelakkan kerugian besar ini, ada baiknya kita mula dengan meletak objektif, sebagai contoh:

“Aku ingin khatam Quran sekurang-kurangnya sekali pada bulan Ramadhan ini”

Kemudian gariskan perancangan bagaimana untuk mencapai objektif ini. Ramadhan punya 30 hari, jadi, sekurang-kurangnya kita perlu menghabiskan bacaan Al Quran sebanyak 1 juzu’ sehari.

1 Juzu’ biasanya sekitar 10 helai atau 20 mukasurat. Jika kita dapat menghabiskan bacaan Quran sebanyak 5 muka sebelum Subuh, 5 muka selepas Subuh, 5 muka ketika waktu Zuhur dan 5 muka lagi selepas solat Asar, maka Insyaallah jika kita istiqamah, matlamat kita akan tercapai.

Begitu juga jika kita meletakkan objektif:

“Aku ingin menghabiskan pembacaan kitab Sirah Rahiq Makhtum sepanjang Ramadhan kali ini”

Maka untuk mencapai objektif ini, kita harus merangka jadual dan meletakkan displin untuk kita sekurang-kurangnya istiqamah dalam membaca kitab tersebut sehingga khatam pada bulan Ramadhan kali ini.

Cumanya, bila kita meletakkan objektif, jangan terlalu tinggi dan jangan pula terlalu rendah. Jika kita meletakkan sasaran untuk solat tahajjud 8 rakaat setiap malam, dikhuatiri nanti kita hanya dapat melakukannya pada beberapa malam yang awal sahaja dan kemudian akan meninggalkannya langsung kerana jemu atau penat.

Amal yang terlalu sedikit pula, sebagai contoh, meletakkan sasaran untuk solat berjemaah di masjid sekurang-kurangnya sekali sehari, akan menyebabkan kita akan kehilangan fadhilat Ramadhan yang melimpah ruah.

Rancanglah dengan teliti dan gunakanlah tools yang boleh membantu seperti ‘QamarDeen’ (hanya pengguna iPhone sahaja). Besederhanalah dalam merancang dan melaksanakannya. Kebaikan itu ada pada kesederhanaan dan sifat istiqamah.


Besederhanalah dalam merancang dan melaksanakannya. Kebaikan itu ada pada kesederhanaan dan sifat istiqamah.

2.    Mewujudkan suasana ceria dan kondusif untuk menyambut Ramadhan di rumah dan di pejabat
Perkara kedua yang boleh kita lakukan untuk menyemarakkan Ramadhan adalah dengan mewujudkan suasana ceria dan kondusif untuk menyambut Ramadhan. Jika di rumah, hiasilah rumah dengan sewajarnya. 

Bersihkanlah baju melayu, kopiah, tudung dan telekung yang ingin dipakai, basuhlah juga sejadah dan jika berkemampuan, gantilah sejadah yang telah lusuh dengan yang baru.

Jika berkeluarga, sama-samalah dekorasikan poster bersama anak-anak dan tampallah di dinding atau di pintu peti ais. Jika ada poster pemain atau pasukan bolasepak yang ditampal di dinding, turunkanlah dan gantikanlah buat sementara waktu dengan poster-poster Ramadhan atau gambar Masjidil Haram.

Televisyen atau game seperti PS2 dan XBox yang jika berada ditempatnya kita yakin kita tidak akan dapat mengawal diri, maka alihkanlah ke tempat yang lebih sukar untuk dicapai seperti di dalam almari (games dan controller televisyen) agar tumpuan kita dan ahli rumah untuk beribadat dan menjaga pancaindera ketika Ramadhan dapat dilakukan dengan lebih fokus.

Di rumah juga, wujudkan satu tempat khas untuk kita dan ahli rumah dapat duduk bersama-sama membaca Al Quran samada untuk tilawah secara sendiri atau bertadarus. Jika mempunyai rehal, maka keluarkan dan letakkan berhampiran supaya ia mudah dicapai.

Jika mampu juga, letakkan satu tabung Infaq Ramadhan di rumah agar mudah untuk diisi (bukan dibuka ye) kerana salah satu perkara yang cukup afdhal dilakukan ketika Ramadhan adalah memperbanyakkan sedekah. Tabung ini nanti, salurkanlah ke tempat yang sepatutnya sebelum tamat Ramadhan seperti Aman Palestin atau NGO dakwah yang banyak membantu orang miskin dan melakukan kerja-kerja fisabilillah.

Mentol lampu yang terpadam, usahakanlah untuk menggantikannya. Lebih menarik juga jika kita dapat memasang lampu ‘lip lap’ sepanjang malam-malam Ramadhan. Hiasilah dan dekorasilah rumah umpama kita ingin menyambut tetamu agung yang akan datang bertandang.

Perkara yang sama juga boleh kita lakukan di meja kerja kita di pejabat. Cuma pastikan ia perlu mendapat keizinan boss terlebih dahulu!

3.    Meletakkan Al Quran di tempat yang istimewa
Bulan Ramadhan adalah bulan diturunkan Al Quran. Bulan ini harus kita gunakkan untuk meletakkan Al Quran di tempat yang cukup istimewa.

Selain dari merancang objektif untuk khatam Al Quran pada bulan Ramadhan, antara perkara yang boleh kita lakukan untuk memotivasikan diri bagi membaca Al Quran adalah dengan meletakkan naskhah Al Quran di tempat yang mudah dicapai di rumah dan di pejabat. Lebih mudah jika kita mempunyai senaskhah Al Quran ‘mobile’ yang boleh kita bawa ke mana-mana.

Jika merasa susah untuk membawa mushaf yang tebal, carilah mushaf kecil dan comel yang banyak terdapat di pasaran. 

Selain itu, jika anda mempunyai telefon berjenis Apple atau Android, banyak aplikasi-aplikasi Android dan Apple yang menawarkan aplikasi Quran secara percuma.

Sebaiknya, carilah naskhah terjemahan agar kita tidak sekadar membacanya sahaja, tetapi kita cuba tadabbur (menghayati) sebahagian ayat-ayat Allah yang kita baca tersebut.

4.    Memohon kemaafan manusia dan keampunan dari tuhan
Akhir sekali, dalam tempoh yang singkat begini, banyakkan beristighfar dan berdoa “Allahumma Ballighna Ramadhan” agar Allah menyampaikan kita kepada Ramadhan dan memberikan kita kesihatan, kekuatan dan semangat untuk istiqamah beramal.

Kemaafan dari ibu bapa, kawan-kawan yang pernah kita terumpat caci dan sebagainya, juga harus kita usahakan untuk menuntutnya. Paling-paling tidak, hantarlah sms kepada kawan-kawan, status di facebook atau e-mail agar tercatat oleh malaikat bahawa kita punya usaha untuk membebaskan diri dari belenggu dosa sesama manusia.

Banyak lagi perkara yang boleh kita lakukan sebenarnya untuk memeriahkan kehadiran Ramadhan dan bernafas di dalamnya dengan penuh makna jika kita memikirkannya dengan serius. Jika sebelum ini kita gagal dalam madrasah Ramadhan, marilah kita sama-sama berusaha agar Ramadhan tahun ini akan menjadi Ramadhan yang lebih baik dari Ramadhan berbanding tahun-tahun yang telah berlalu.

Ini adalah tips masa-masa kecederaan sebelum kita menyambut Ramadhan. Insyaallah selepas ini kita akan bincangkan pula dengan lebih lanjut tentang bagaimana untuk menyemarakkan Ramadhan bila kita telah berada di dalamnya. 


Selamat menyambut Ramadhan semuanya, semoga Allah redha.


No comments:

Post a Comment