Cari Cari Pasangan


Dalam sebuah hadis, Rasulullah meriwayatkan bahawa Islam akan kembali dagang (asing) suatu hari nanti, hari ini, kita lihat nilai-nilai Islam kian beransur-ansur menjadi asing, banyak perkara yang dulunya jelas haram, kini ditolak ansurkan dan menjadi kebiasaan pula, banyak contoh yang boleh kita lihat, antaranya kepelbagaian fesyen wanita yang mengelirukan manakala orang yang bertudung labuh dilihat sebagai alim atau dianggap ustazah. Tudung dianggap fesyen semasa yang sekadar menutup rambut atau jambulnya sahaja.

Begitu juga dengan menonton rancangan-rancangan televisyen yang melalaikan dan mengandungi adegan tahyul, asmara dan ganas, dahulu asing tapi kini telah hampir menjadi perkara biasa pula, melihatnya tidak terasa berdosa. Begitu juga dengan budaya ber “awek-balak” di kalangan remaja. Tidak mempunyai makwe/pakwe dianggap suatu kepelikan pula, bahkan ada ibu bapa yang hairan anaknya masih belum berpunya walaupun masih di bangku sekolah.

Ada pula yang mempertikaikan “Eh, kalau tak boleh dating, macamana nak kenal hati budi bakal isteri”, seolahnya sebelum berkahwin perlu pada berdating-dating dan bercouple-couple dulu untuk memastikan bahawa pasangan kita itu serasi.

Memang benar dalam Islam disunatkan agar kita melihat bakal isteri, tapi tidaklah hingga kita boleh berdua-duaan dengannya, keluar bersama, bergayut di telefon berjam-jam, kononnya nak tengok muka bakal isteri puas-puas. Seadanya lah nak tengok bakal isteri pun, lepas kahwin nanti tengoklah sampai tak larat nak tengok.

Jadi kalau itu tak boleh, ini tak boleh, macamana nak cari pasangan, zaman sekarang bukan macam zaman dulu dah, ini zaman tanpa wayar, segalanya mesti canggih, cara dulu dah lapuk dah...eh, nanti dulu, tak semua benda yang lama tu lapuk, Islam tidak pernah lapuk dan tidak akan lapuk hingga hari kiamat. Jadi macamana?

Islam meletakkan asas perkahwinan pada empat perkara dan yang terpenting adalah agama.

Jadi kalau kita nak memilih pasangan carilah yang beragama. Bertudung labuh dan sentiasa berkopiah atau mempunyai tanda hitam di dahi bukan jaminan seseorang itu beragama, tapi lihatlah pada akhlak dan pergaulannya sesama manusia.

Jangan hanya lihat pada dahi yang licin atau pada wajah yang ala-ala Fahrin Ahmad atau Maya Karin, muka macam Ronaldinho pun kira ok kalau baik agamanya.

Persoalannya, bagaimana nak tahu kalau nak keluar bersama tak boleh?

Sebelum tu, perlu diingat bahawa lelaki dan wanita adalah dari dua planet yang berbeza, tabiat dan cara fikir yang berbeza, tika keluar bersama, yang kelihatan hanyalah yang manis dan indah belaka, belum keluar lagi perangai tidur lepas subuh, baju seluar melepek, tak basuh stokin, ketiak berbau, kentut kuat dan macam-macam lagi yang hanya akan keluar selepas berkahwin dan tinggal bersama, betul tak ummuhumaira, hehe...

Jadinya, disinilah orang tengah yang dipercayai akan memainkan peranan, kalau kita berminat pada seseorang, carilah orang yang dipercayai untuk bertanya dan menyampaikan hasrat, sebolehnya orang yang telah berkahwin, kalau yang bujang ni sat gi dikebasnya pula. Tanyalah pada orang tengah ini tentang sikap-sikap dan cara hidupnya dan samaada orang yang kita minat itu “sekufu” dengan kita. Khadijah ketika ingin melamar Rasulullah juga menggunakan khidmat Rasulullah dan begitulah yang diamalkan oleh kebanyakan dari sahabat.

Juga jangan dilupakan solat istikharah dalam membuat pilihan, tidak akan rugi orang yang istikharah kerana panduan Allah itulah yang paling kita perlukan kerana hanya dia yang mengetahui yang terbaik untuk kita.

Setelah bermesyuarat dengan orang tengah, istikharah pun sudah, hati pun dah rasa senang dan tenang, maka taaruflah seadanya dengan ditemani oleh pihak ketiga yang dipercayai. Sebolehnya dirumah orang yang lebih tua.

Selepas taaruf,jika telah berkemampuan, teruslah berbincang dengan keluarga, jika keluarga setuju, Alhamdulillah, tapi jika mak dan ayah menentang keras, cubalah bawa berbincang dengan penuh hikmah, tidak ada masalah yang tidak boleh dibincang dan diselesaikan.

Jika segalanya selesai, hantarlah lamaran rasmi, merisik dan kemudian bertunang, tapi awas, elakkan tempoh pertunangan yang terlalu lama, banyak fitnah dan dugaannya, dan setelah segalanya mantap dan sedia, lafazkanlah

“Aku terima nikahnya...”

No comments:

Post a Comment