Pemberian yang sempurna

Suatu petang di kafe hijau kuning...

"Kalau hang ada RM 100 juta dan hang dermakan 1 juta, hang rasa orang tu dermawan tak?" Mat Pahang mengutarakan satu persoalan kepada ku ketika sesi kopi radix selepas waktu pejabat.

"eh tentulah...dia derma sejuta, bukan main-main tu..." aku menjawab persoalannya dengan logika yang mudah.

"Baik, kalau ada orang yang hanya ada RM 10 dalam koceknya, tapi dia dermakan RM 5, siapa yg lebih dermawan..." Mat Pahang mengutarakan persoalan dan memintaku melakukan perbandingan.

"Hmmm..." aku termenung seketika teringatkan sepotong ayat dalam al-quran

"Kamu sekali-kali tidak sampai kepada kebajikan (yang sempurna), sebelum kamu menafkahkan sebahagian harta yang kamu cintai. Dan apa saja yang kamu nafkahkan, maka sesungguhnya Allah mengetahuinya." (3:92)

Pemberian yang sempurna adalah apabila kita mengorbankan apa yang kita sayangi, bukan lebihan dari apa yang telah kita pakai. Kebanyakan dari kita apabila bersedekah, merasa bahagia dengan baju-baju lama yang disedekahkan ataupun nota berwarna biru yang dimasukkan di dalam tabung masjid. Hakikatnya bukan begitu....

Dalam ayat diatas, Allah menyebut bahawa kebajikan yang sempurna hanya akan dapat dicapai apabila harta yang kita cintai dinafkahkan, mungkin kita boleh mula berlatih dengan menafkahkan baju-baju yang kita sayangi, bukan yang kita sendiri tak lalu nak pakai dah...

Kita tidak perlu menunggu hingga menjadi orang kaya yang banyak harta untuk menjadi dermawan, mulakan dengan apa yang kita ada, walau hanya Rm 10 cuma.

Jika bukan sekarang bila lagi? Jika bukan kita siapa lagi?

3 comments:

  1. Curahan minda tuan betul betul menyentak hati & jiwa saya....

    pendek tapi padat...ringkas tapi ikhlas....

    ReplyDelete
  2. terima kasih tuan, moga Allah memberi hidayah kepada kita semua...

    ReplyDelete
  3. baik untuk difikirkan.. dimanakah kita agaknya? masih lagi not berwarna biru?.. atau objek bulat2?

    ReplyDelete