Buang Tebiat



Semenjak membaca majalah Anis bulan Mei berkenaan kisah Salman Ali Shariati dan kakaknya Zahra Masoumah yang cuba untuk merenangi selat inggeris, aku merasa tercabar dan berkobar-kobar. Saat membaca jadual latihan adik Salman yang setiap hari bangun seawal jam 5 pagi untuk latihan renang, diikuti dengan jogging 12 km pada setiap petang selain aktiviti berbasikal sejauh 110 km setiap hujung minggu, aku merasa kagum.

Kental sungguh semangatnya, hebat jadual latihannya, yang lebih menyeronokkan adalah Salman dan kakaknya kelihatan amat menjaga aurat masing-masing walaupun ketika berenang, dan aku yakin mereka pasti menjaga solat.

Semangatku membara, aku teringat kenangan ketika aku menjadi juara merentas desa sekolah, mewakili sekolah dalam acara olahraga, ketika itu aku juga berlatih setiap petang, malah setiap pagi hujung minggu aku pasti tidak akan ketinggalan berjogging mendaki bukit berhampiran rumahku di kawasan Keramat.

Berbeza sekarang ini, dimana aku hanya turun riadhah 2 kali seminggu selain sekali sekala mengangkat cangkul menebas hutan di belakang rumah. Pagi jumaat juga, aku selalunya tewas diatas sofa empuk selepas pulang solat subuh di Masjid Muttaqin.

Hari ini aku membulatkan tekad, basikal yang aku beli lebih kurang setahun yang lalu yang tersadai ditepi rumah harus aku baiki semula, lalu dengan penuh semangat aku menghantarnya ke kedai basikal yang terletak lebih kurang 7 km dari rumahku.

Petang, basikalku siap, aku tidak sabar untuk memulakan latihan pertamaku, aku pantas menggesa isteriku menghantarkanku ke kedai basikal untuk aku mengambil basikal yang telah siap diperbaiki.

Jam menunjukkan 7 pm ketika aku sampai di kedai, aku cukup yakin bahawa aku mampu untuk sampai ke rumahku hanya dalam masa 20 minit sahaja.

Rupanya panas tidak sampai ke petang, ketika pendakian pertama di bukit berhampiran lampu isyarat darulaman, tayar belakang basikalku berbunyi agak pelik dan kayuhan menjadi lebih berat dari biasa.

“Ah, apa pula yang tak kena ni” hati mula bimbang, tapi aku meneruskan kayuhan hingga ke tasik darulaman dalam keadaan tayar gelong dan bergesel dengan kerangka basikal, menyebabkannya menjadi berat.

Tanpa dipinta peluh jantanku mula menitis, azan maghrib telah 5 minit berkumandang, aku semakin cemas, rumahku masih 3 km di depan.

Tiba-tiba, “skreeet” tayar belakangku berbunyi lantas ia terus terlekat di kerangka basikal, ia tidak boleh dikayuh lagi, untuk menolaknya pun hampir tidak mungkin. Aku cemas bercampur kecewa bercampur marah.

Dengan perasaan yang berkecamuk dalam hati, aku tinggalkan sahaja basikalku di tepi jalan, dan aku terus sahaja menapak pulang dengan hati yang panas, hampir 5 minit aku berjalan, sebuah kereta menghampiri aku…

“Alamak, ustaz kamarudin rupanya…” aku merasa malu dalam hati, bercampur gembira, kerana aku tidak perlu menapak lagi maghrib itu, kebetulan Ustaz Din nak ke surau untuk solat Maghrib berjemaah.

“Jogging ke tasik ke petang-petang ni Sham, dah maghrib ni, awat lambat sangat?

Aku hanya mampu tersengih, sambil mengangguk-ngangguk.

Ustaz Din kemudian menambah lagi,

“10 tahun dulu boleh la jogging laju, sekarang ni dah lain dah, dah Maghrib pun tak sampai rumah lagi, silap bajet masa kot”

Aduh, tajamnya Ustaz Din ni, aku hanya mampu tersengih, mujurlah 3 minit sahaja aku sudah sampai ke lorong berhampiran rumahku.

“Ustaz turunkan kat sini je, saya nak lari pecut sampai rumah”

“Haa, elok lah tu” Ustaz Din menjawab

Sampai di rumah, muka ku merah padam dan bajuku basah lencun, Humaira yang baru selesai mandi tersengih lebar sambil berkata

“Ayah, nape balik lambat, best tak naik basikal tadi”

“Grrrrrrrrrrr…..”

2 comments:

  1. Aku n suami suka baca blog ko, syam...Nak nak suami lah, katanya ayat yang ko guna best! kadang2 boleh menusuk qalbu :)

    ReplyDelete
  2. thanks peah, semalam aku jumpa ustazah amairah, eh, kem salam kat suami hang...

    ReplyDelete