Suatu Hari Di Akhirat


Di akhirat nanti setiap detik kehidupan kita tidak akan terlepas dari pertanggungjawapan, secara khusus usia muda kita. Pernahkah kita imaginasikan bagaimana agaknya situasi kita di akhirat nanti jika kita masih lagi dengan cara hidup kita yang melalaikan.

“Wahai Abu Bin Abi, pada pagi 31 Mei 2009 semasa usia kamu 30 tahun, di pejabat kamu di Kota Damansara kamu telah didapati bersalah masuk ke laman web lucah, kamu telah menghabiskan masa lebih kurang 2 jam menghadapnya, hukuman bagi perbuatan kamu adalah balasan neraka selama 2 ribu tahun”

Bayangkan jika ditanya kepada kita soalan demikian? Bagaimanakah kita mampu untuk menjawabnya, dan bagaimana pula kita untuk kita melindungi malu kita dari pandangan teman-teman kita yang lain.

“Eh, mana ada, pada waktu itu, aku sedang bersolat dhuha di surau pejabatku, mana ada aku berbuat sedemikian” mungkin kita cuba “cover line” dengan berbohong untuk mengelak dari menerima hukuman.

Perlu diingat, tiada peguam yang akan membela, pada waktu itu mulut kita tidak akan mampu untuk berbohong dan berhujah lagi, kerana ketika itu nanti, kaki, kulit dan segala anggota badan kita akan menjadi saksi atas segala perbuatan kita ketika di dunia.

“Bohong!” tiba-tiba jari menjerit, “Benar dakwaan itu, kamu pada waktu itu telah menggunakan aku untuk melayari laman web lucah, sekarang terimalah balasannya!”

“Ye memang benar!” sampuk kulit muka pula “Memang benar dia melakukan yang sedemikian!” ketika itu, mulut kita akan dikunci dengan kemas dari pembohongan manakala yang akan bersuara adalah anggota tubuh badan kita pula.

Itu baru satu soalan dan hanya secebis waktu dalam kehidupan kita yang panjang, bayangkan jika seluruh usia muda kita akan ditanya tentang kemana penggunaaannya, dan sebahagian besar darinya dihabiskan dengan aktiviti yang sia-sia dan bercanggah dengan agama.

Ketika itu, tiada peluang kedua, yang berguna hanyalah amal soleh dan aktiviti kehidupan kita yang baik sahaja ketika di dunia, tiada peluang untuk kita kembali semula ke dunia, menyesal bagaimanapun tidak akan berguna lagi.

Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya lagi.

No comments:

Post a Comment