Ping Pong & Kesihatan


Assalamualaikum

Antara hobi yang sangat aku minat adalah bermain ping pong. Kalau boleh setiap hari aku cuba untuk bermain ping pong, samada ketika waktu gap antara pengajaran, waktu rehat ataupun selepas waktu pejabat. Sukan ping pong ni best sebab murah, beli bola dia RM 5 dan mainlah sampai pecah bola tu, kemudian tak perlu ada pakaian seragam khusus, main pakai baju pejabat dan selipar pun dah boleh jadi. Ping Pong juga sukan yang mudah keluarkan peluh, terutamanya kalau main dengan lawan yang kompetitif dan dapat mengasah ketajaman fikiran kita dalam mengatur gerak dan melatih kepantasan kita dalam memulangkan bola spin.
Banyak teknik yang boleh dipakai dalam Ping Pong ni, boleh pilih samada nak main secara top spin ataupun boleh pilih teknik potong. Tapi aku lebih selesa dengan top spin ala ala Timo Ball (Pemain Ping Pong Hebat dari Jerman), nampak lebih bergaya, agresif dan lebih bagus untuk melatih stamina dan ketajaman fikiran berbanding teknik potong yang agak membosankan.
Apapun sukan yang kita mainkan, tak kiralah ping pong ke, bola ke badminton ke berenang ke, apa saja..niatkan kerana Allah dan insyaallah anda akan dapat pahala.
Bagi setiap muslim, menjaga kesihatan adalah satu tuntutan, sama beratnya dengan tuntutan tuntutan kehidupan yang lain,tanpa kesihatan, pastilah ibadah sukar untuk dilakukan, justeru itu, bersukanlah untuk persahabatan dan kesihatan

No comments:

Post a Comment