NOTA MUSAFIR ADELAIDE - BRAZIL (NOTA SATU: TAQDIR ALLAH MENGHANTARKU KE SANA)

Musafir saya ke Brazil kali ini untuk menghadiri persidangan Conf-IRM 13 sebagai pembentang dari University of Adelaide adalah musafir paling panjang yang pernah saya lakukan, dan mungkin akan kekal sebagai rekod yang mungkin tidak akan dipecahkan lagi.

Perjalanan saya bermula dari Adelaide, menaiki penerbangan Emirates selama empat belas jam dan kemudian berhenti di Dubai untuk transit selama sehari. Seterusnya, dari Dubai, juga dengan penerbangan Emirates selama empat belas jam ke Rio De Janeiro.

Berhenti seketika di Rio selama beberapa jam, saya kemudiannya menaiki penerbangan domestik TAM Linhas menuju ke Natal yang terletak di  sebelah utara Brazil. Penerbangan mengambil masa lima jam.

Untuk perjalanan pergi, saya kira hampir satu hari setengah saya berada di dalam perut kapal terbang. Begitu juga perjalanan pulang yang melalui laluan yang sama. Saya menulis catatan ini ketika dalam perjalanan ke Dubai dari Rio. Ada lebih kurang enam belas jam lagi untuk ditempuhi.

Banyak yang ingin saya kongsi, terutamanya pengalaman menarik solat di atas kapal terbang, wajah Dubai yang saya lihat, pengalaman di Brazil dan kembara sehari di Rio yang tidak akan saya lupakan sepanjang hayat.

Insyaallah, akan saya kongsikan peringkat demi peringkat, bermula dengan nota satu, TAQDIR ALLAH MENGHANTARKU KE SANA

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Setelah kertas kajian yang saya hantar untuk persidangan ACIS 2012 (Australiasian Conference of Information System) ditolak, Robyn, penyelia kedua saya mencadangkan agar kertas kajian tersebut dihantar ke satu lagi persidangan, iaitu Conf IRM 2013 (Information Resource Management) yang akan diadakan di Natal, Brazil.

Cadangan tersebut dipersetujui oleh saya dan Indrit (penyelia pertama saya dari Albania), dan atas komen-komen yang kami terima dari penilai yang menolak kertas kajian tersebut awalnya, kami memperbaiki dan memberi beberapa nilai tambah kepada kertas kerja tersebut.

Saya tidak meletakkan harapan yang tinggi untuk kertas kerja tersebut diterima, apatah lagi melihat nama-nama besar yang akan menghadiri persidangan tersebut seperti Prof Felix Tan, Prof Gerald Grant dan Prof. Paolo Goes.

Tidak berapa lama setelah kertas kerja tersebut dihantar, saya mendapat berita yang agak mengejutkan, kertas kerja tersebut diterima dengan sedikit penambahbaikan untuk dibentangkan dan dimasukkan dalam prosiding kajian sebagai kertas kajian penuh.

Perasaan saya bercampur baur antara seronok dan berdebar-debar. Seronok kerana kali pertama setelah hampir tiga tahun saya dalam pengajian PhD, baru inilah kali pertama kertas kajian saya diterima untuk dibentangkan. Tambahan pula dengan pelbagai masalah dan kontroversi yang menyelubungi kajian yang sedang saya lakukan, berita penerimaan ini ibarat satu penyuntik semangat untuk saya terus melangkah dan menyempurnakan perjalanan PhD yang hampir beberapa kali saya berfikir untuk berhenti.

Berdebar-debar pula kerana memikirkan perjalanan jauh yang akan saya lakukan, merentas benua Australia, Asia, Afrika dan Eropah, kembara saya ke Brazil akan menjadi satu kembara yang amat jauh, memakan masa dan menelan kos yang tinggi. Pada mulanya saya agak keberatan untuk pergi, tapi setelah digesa oleh Indrit dan Robyn, saya memutuskan untuk pergi juga ke persidangan kali ini.

Permohonan dihantar ke pihak pengurusan Business School untuk kelulusan. Dalam tempoh dua minggu, tanpa sebarang masalah, permohonan saya diluluskan. Segala perbelanjaan tiket, makan, dan transit akan ditampung oleh University of Adelaide Business School, Alhamdulillah.

Nampaknya, penolakan kertas kajian saya untuk dibentangkan di Melbourne adalah tanda bahawa rupanya Allah telah menetapkan bahawa saya akan menjejakkan kaki ke Brazil. Besar sungguh hikmah tersembunyi dalam setiap peristiwa yang menimpa diri.

Kadang-kadang, kita mudah ‘frust’ dengan kegagalan, tapi mungkin, dengan kegagalan itu, Allah telah mengatur rencana yang lebih baik dari apa yang dapat kita bayangkan. Hanya sahaja, ia bergantung kepada bagaimana kita menerima taqdir tersebut dan dengan izin Allah, mengurus kegagalan agar ia menjadi batu loncatan ke arah kejayaan.



Langkah seterusnya adalah untuk menguruskan perjalanan. Saya berbincang dengan pihak ‘travel agent’ university, STA Travel di Union House dan mereka lah yang menguruskan segala tempahan tiket kapal terbang.

Setelah jadual penerbangan (flight itinerary) dikeluarkan, saya termenung panjang. Empat belas jam dari Adelaide ke Dubai, transit sehari di Dubai diikuti dengan penerbangan selama empat belas jam lagi ke Rio. Kemudian dari Rio, menaiki satu lagi penerbangan ke Natal, Brazil, iaitu tempat di mana persidangan tersebut akan dijalankan. Untuk perjalanan pulang, saya akan transit selama sehari di Rio, dan kemudian diikuti dengan dua puluh lapan jam perjalanan dari Rio – Dubai – Adelaide. Keseluruhan perjalanan akan mengambil masa sepuluh hari.

Panas punggung woi!

Bersambung....

No comments:

Post a Comment