Andai Ku Tahu



Insaf,

Sedih,

Tidak ada kata yang mampu saya ungkapkan saat melihat foto seorang isteri yang mencium jenazah suaminya yang meninggal dunia akibat dihempak pokok reput dalam Harian Metro beberapa hari yang lepas. Hingga saat ini masih lagi terbayang-bayang dan tergambar kesedihan yang tidak terkata oleh si isteri. Namun itulah hakikat kehidupan dan kematian, saban hari akan ada yang sampai gilirannya.

Setiap hari kita mendengar dan menyaksikan berita kematian, ada yang mati akibat demam denggi, ada yang mati akibat sakit jantung dan komplikasi darah tinggi dan kencing manis. Ada yang tiba-tiba rebah di padang bola atau gelanggang badminton dan ada juga yang tidur kemudian tidak bangun-bangun lagi. Bab kemalangan jalan raya apatah lagi, tua, muda, miskin dan kaya semuanya tidak terkecuali dari menerima jemputan dari ilahi.

Dalam dunia ini, tidak ada perkara yang lebih pasti selain dari hari kiamat dan kematian. Kita boleh merancang untuk pergi bercuti, atau mempersiapkan diri untuk mengambil peperiksaan atau menyediakan bahan untuk mesyuarat pada hujung minggu. Namun hakikatnya, tidak ada siapa yang boleh memberi jaminan bahawa dia akan terus hidup sehingga hari esok untuk melaksanakan apa yang telah dirancangnya, kerana mati itu adalah sesuatu yang misteri.

Amat besar hikmah Allah menjadikan kematian itu sesuatu yang misteri dan dianjurkan agar kita sentiasa mengingatinya kerana orang yang sering mengingati mati akan menjadi manusia yang paling produktif dan hebat, kerana setiap hari akan dihadapinya bagai hari-hari yang terakhir. Solatnya, kerjanya, muamalahnya dengan manusia akan sentiasa dilakukan dengan bersungguh-sungguh kerana esok tidak lagi pasti untuk dihadapi dan inilah prinsip hidup Steve Jobs yang menjadikan beliau seorang yang amat berjaya.

Andai manusia mengetahui tarikh kematiannya, pasti dunia ini akan menjadi huru-hara, kerana semuanya akan bebas lepas dan menunggu hingga beberapa hari terakhir untuk bertaubat. Namun begitu, tanyalah pada hati, andai kita tahu bahawa hari ini adalah hari terakhir untuk kita bernafas diatas muka bumi, apakah tindakan dan percakapan kita masih lagi sama? dan apakah kita akan menunggu hingga terangkatnya tabir baru kita akan merayu-rayu meminta agar dikembalikan ke dunia?

1 comment:

  1. mmg turut bersedih. Semuga kematian kita dijalan jihad dan dakwah ...

    muharrikdaie- menulis untuk mengerakan jiwa2.

    ReplyDelete