Surah Fussilat yang Mengkagumkan

Salam semua,
Hari ini aku terkagum, kagum dengan surah Fussilat yang mengkagumkan, walaupun selama ini telah banyak kali aku bertamu ke surah ini, namun kunjungan ku kali ini benar-benar menghilangkan dahaga jiwa ku, membasahkan kembali hati ku yang telah lama gersang dari basahan ayat-ayat Allah. Ibarat tanah tandus yang kembali subur selepas hujan lebat.

Bagiku, tanpa sebarang tafsiran pun ayat 30-36 benar-benar menggoncangkan setiap hati yang membacanya dengan penuh khusyuk dan rendah diri.

Terimalah :

30 : Sesungguhnya orang-orang yang berkata. "Tuhan kami adalah Allah" kemudian mereka meneguhkan pedirian mereka, maka malaikat-malaikat akan turun kepada mereka (dengan berkata), "Janganlah kamu merasa takut dan janganlah kamu bersedih hati, dan bergembiralah kamu dengan syurga yang telah dijanjikan kepadamu."

31 : Kamilah pelindung-pelindungmu dalam kehidupan dunia dan akhirat, didalamnya (syurga) kamu memperoleh apa yang kamu inginkan dan memperoleh apa yang kamu minta.

32 : Sebagai penghormatan bagimu dari (Allah) yang Maha Pengampun, Maha Penyayang.

33 : Dan siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah dan mengerjakan kebajikan dan berkata "Sungguh aku termasuk dari kalangan muslimin"

34 : Dan tidaklah sama kebaikan dengan kejahatan. Tolaklah (kejahatan) dengan cara yang lebih baik, sehingga orang yang ada rasa permusuhan antara kamu dan dia akan menjadi seperti teman yang setia.

35 : Dan (sifat-sifat yang baik itu) tidak akan dianugerahkan kecuali kepada orang-orang yang sabar dan tidak dianugerahkan kecuali kepada orang yang mempunyai keberuntungan yang besar.

36 : Dan jika syaitan menganggumu dengan suatu godaan, maka mohonlah perlindungan kepada Allah. Sungguh, dialah yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui

No comments:

Post a Comment