Siapa Lahirkan Allah?

Gambar pertama Humaira tika dia lahir ke dunia. Nostalgianya...

“Ayah, siapa lahirkan ayah?”

Tiba-tiba terkeluar soalan dari mulutnya memecah kesunyian dalam kereta. Petang itu, saya dan Humaira’ berdua sahaja berkereta dari Jitra ke Bukit Kayu Hitam untuk urusan pengambilan passport. Khadijah dan ibunya ditinggalkan dirumah sahaja kerana khuatir lintuk liuk dan hiruk pikuk si kecil itu akan menganggu kedamaian pejabat Imigresen Bukit Kayu Hitam nanti.

“Aaaa, nenek la yang lahirkan ayah” saya menjawab ringkas.

“Ibu, siapa pula yang lahirkan?” soalannya bersambung lagi.

“Ibu....tok di Pahang la yang lahirkan” (Tok adalah panggilan bagi nenek di kawasan sebelah Pahang). Agak saya persoalan ini akan berterusan lagi dan lagi dan lagi, seperti kebiasaan. Bagus juga ada peneman bicara kerana bosan juga asyik mendengar dendangan Sami Yusuf dan Maher Zain sahaja dalam kereta.

“Atuk?” (dia merujuk kepada ayah saya yang berada di Kuala Lumpur)

“Atuk...ibu pada atuk la lahirkan, ibu pada atuk ialah nenek pada ayah” saya cuba menjelaskan semudah mungkin.

“Aki?”(Aki adalah panggilan bagi Datuk di Pahang)

“Sama jugalah macam atuk, ibu pada aki yang lahirkan aki, dan ibu pada aki ialah nenek kepada ibu”

“Ooooo...ayah, Makcik Inah siapa yang lahirkan?” soalannya bersambung lagi dan kali ini saya memulangkan kembali soalan itu kepadanya agar dia juga turut sama berfikir.

“Humaira’ rasa?”

“Mmmmm....nenek” telah saya agak bahawa dia telah tahu jawapannya, mungkin pertanyaannya hanyalah untuk menguji atau menghilangkan kebosanannya dalam kereta dengan mengajak saya berbual-bual. Dia kemudian terus bertanya setiap orang yang dikenalinya dari kawan-kawan kepada Pakcik Makcik sebelah saya dan isteri diikuti dengan Tok Cik Tok Cik. Saya terus sahaja menjawab dengan sabar sebelum dia mengeluarkan satu soalan yang agak mengejutkan saya sedikit.

“Ayah, Allah siapa yang lahirkan?” Telah saya agak, pada suatu masa dan ketika pasti akan sampai waktu soalan ini akan ditanyakannya, dan sebenarnya telah lama saya bersedia dengan jawapannya.

“Humaira’, Allah tidak ada siapa-siapa pun yang lahirkan dia, sebab Allah adalah pencipta kepada semua manusia, binatang, malaikat, bumi, bulan dan bintang”

“Oh!, ayah kalau begitu malaikat siapa yang lahirkan?”

“Malaikat, Allah ciptakan dari cahaya, ayah pun tak pasti samada malaikat dilahirkan atau memang dicipta terus oleh Allah. Jawapan dia cuma Allah je yang tahu. Apa-apa hal pun nanti ayah tanya ustaz atau ayah baca buku ye nanti. Kemudian bila dah tahu ayah ceritakan pada Humaira’ ye”

Berkenaan malaikat, saya sendiri tidak pasti bagaimana proses penciptaannya, hendak menjawab Allahua’lam kepada anak sekecil itu bimbang jika membunuh semangat pertanyaannya. Biasanya jika ada persoalan yang saya tidak ketahui akan jawapannya, jujur saya akan mengatakan tidak tahu dan akan mencarinya di dalam buku atau bertanya pada orang yang lebih berilmu agar dia juga tahu bahawa ayahnya tidaklah serba tahu. Juga untuk mengajarnya bahawa untuk mendapat ilmu, kita harus rajin berguru dan membaca buku.

“Ooooo...ok, jangan lupa tau ayah” melihat wajah cerianya membuatkan perasaan mengantuk saya hilang. Menarik perbincangan kami petang itu, dari soal jawab yang asalnya berlegar di sekitar keluarga, akhirnya dapat bersambung kepada pokok tauhid yang paling utama, iaitulah bahawa Allah yang menciptakan dan berkuasa ke atas segala-galanya.

1 comment: